0

Er det normalt at partikkelfilteret regenereres ofte?

spurt 2022-03-16 00:37:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Jeg kjøpte i høst en brukt 2016-modell Isuzu D-Max. Den hadde da bare gått 31000 km. Nå har jeg kjørt ca 8000 km til. Mye av dette er skikkelig langkjøring, der jeg har tilbakelagt flere hundre km om dagen. Ellers bruker jeg ikke bilen daglig til småkjøring, men noe blir det jo. Bruker å ta en tur på 40 minutter ca 1 gang i uken, der den blir ordentlig varm. Så til saken. Jeg har nå blitt oppmerksom på at bilen regenererer dieselpartikkelfilteret forholdsvis ofte. Det lyser ikke i noen lamper, men man kan følge med på status for filteret i instrumentpanelet. Det er 5 streker som viser hvor mye sot det er i filteret. Når den 5. kommer, starter regenerering, og strekene forsvinner en etter en i løpet av 5-6 minutter. Så kommer de gradvis tilbake, ny regenerering osv. Tingen er at dette skjer ganske ofte. Jeg har i dag hvert på langtur, og det ser ut til å være ca 20 mil mellom hver regenerering. Etter hva jeg klarer å lese meg til om DPF generelt, er det ikke vanlig med så hyppig regenerering. Kan dette tyde på feil? At filteret fylles opp med sot unormalt hurtig? Hva kan i så fall årsak være?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-16 14:56:02 +0100

Hva som er vanlig eller ikke, er definert av bilens styringsprogramvare og måten denne er satt opp til å respondere på informasjon fra de forskjellige sensorene. I ditt sted ville jeg ikke bekymret meg spesielt for dette, til sammenligning starter min VW med TDI / euro 6 under panseret en form for regenerering - kall det like gjerne en renseprosess - minst like ofte som det du beskriver. Heller ikke her er det en egentlig varsling, men når jeg stopper, fortsetter en vifte som skal bidra til opprettholde "rett" temperatur for denne prosessen å gå noen minutter.

Hvor ofte dette inntreffer, varierer med kjøremønster og ikke minst, utetemperaturen, for min bil. Hvordan det henger sammen på din bil, det bør merkeforhandleren subisidært forhandleren kunne hjelpe deg med å finne et mer opplysende svar på. Men noe kynisk sett: så lenge denne prisessen fungerer, trenger du ikke ha søvnløse netter. De strekene og det forløpet du beskriver, forteller at det er overveiende sannsynlig at det hele fungerer som det skal! Ellers vil du nok også kunne observere noe variasjon med årstidene: som nevnt over, lav utetemperatur er en ting som har påvirkning, både i forhold til forbrenningsprosessen - stikkord kald motor i større grad - hhv renseprosessen - som noe forenklet sett består i økt temperatur og forbrenning av det som måtte ha samlet seg opp.

Litt som når vi i hine dage skrudde av pottene på mopeder og motorsykler og brukte gassbrenner for å blåse ut sota, subisidært kunne man jo også ta et aldri så lite race nedover sørlandske, etter si et kvarter ti en halvtime i hastigheter vi ikke vil snakke høyt om, ja da var det så gnistfokket sto! Men til alt hell - på moderne dieselemotorer slipper vi sånt - prosessen er automatisert! Lenge leve fremskrittet! Så får det heller være at vi er pådytta en hel del miljø-mikkmakk!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger