0

spon i diesel

spurt 2022-03-15 15:19:27 +0100

anonym bruker

Anonym

Har 2019 vw crafter med spon i diesel. bilen er 3 år men har 300 000 km derfor utenfor garanti. Men kan dette være reklamasjon? dieselsystem bør vel være ment for å vare lenger enn 3 år og 300 000 km?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-15 17:29:17 +0100

Nja, du spør egentlig om det er noen kjørelengdebegrensing ifht reklamasjonsretten. Det er det egentlig ikke, men du må altså på et eller annet vis kunne sannsynligjøre at det foreligger en mangel,og at denne ikke skyldes normal slitasje...skade du selv har påført bilen...eller ytre påvirkninger. Det innebærer at f.ex en uttalelse fra NAF eller et diesel-elektrisk verksted kan være like greit å innhente først som sist. Ja, jeg er forsåvidt prinsipalt sett enig, en god bil bør kunne kjøres minimum 500.000 km uten nevneverdige problemer. Når det er sagt, den allemenne oppfatning i et samfunn som synes å være mer og mer preget av bruk-og-kast, er at den famøse "reparasjonsdumpa" venter rundt hjørnet så snart bilen runder skarve 100.000 km. Sett ut fra dette, skal du ikke bli overrasket om merkeforhandleren og Møller bare står mildt hoderystende og hevder at bilen din er nærmest "utslitt" etter 300.000 km. Jeg har selv opplevd tilsvarende nedsettende holdninger i andre sammenhenger, også i Møller-systemet.

Når det er sagt, det du referer til, kan jo ha andre årsaker, kfr ovenstående. Det er der en vesentlig del av utfordringen ligger. Be advised, skal du bruke tid (og penger) på dette, må du være rimelig sikker på å ha en god sak. En kort, konsis uttalelse fra uavhengig fagpersoner er det minste du må ha på bordet - la dette stå som første punkt på lista. Når denne foreligger, ja da tar du det derfra. Du bør jo så aliikevel innhente en faglig vurdering med tanke på reparasjon, uavhengig av hvordan det går med reklamasjonen. Dette øker sannsynligheten for å få gjennomslag i Møller-systemet, gode mennesker finnes overalt. Ha et åpent sinn og forsøk å få på plass en positiv dialog.

Om Møllergutta likevel står der og rister på hodet, ja da kan du alltids prøve deg via forbrukerklageutvalget osv, men det tar i beste fall tid. Jeg ville i såfall innhentet et juridisk råd fra det være seg forbrukerrådet, NAF eller et fritt rettsråd fra en av NAF sine advokater. Be advised, utskrift av bilens service- og verkstedshistorikk vil også være relevant her, og ja, den har du faktisk et legitimt krav på å få ut - kfr juridisk avdeling i NAF. At den norske bilbransjen av bekvemmelighetshensyn har lagt seg til en uvane med å påberope seg "personvernet" og holde dette tilbake, det bør vi som forbrukere ikke akseptere. Men sats på at Møller greie med deg.

The Bottom Liner er, som det fremgår av ovenstående: ingenting er gitt her: i en verden der bil- og forsikringsbransjen, formodentlig som et utslag av egeninteresse, i årevis har spredt budskapet om at en bil er nærmest utbrukt etter 100.000 km, er de av oss som mener noe annet dessverre i et mindretall. Ellers finner du mer om reklamasjonsfrist osv her, med link til relevant lovgivning: https://www.forbrukerradet.no/forside...

Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-15 18:52:34 +0100

updated 2022-03-15 18:54:34 +0100

Har bilen 300 000 km så er det game over, hvordan skal du kunne bevise at du fks ikke i vannvare har fylt noen liter bensin på tanken eller for den saks skyld har fylt noen liter fra en gammel lekkende tank på Gaustadtoppen. Garantier kan jo ikke vare for evig og forhandlere i Norge sitter med stoppeklokke og feirer hver bil med kaffe og kake som passerer garantipunktet da fks 5 år og 100 000 km er ofselig lang garanti på en bil der vi bare rølper i vei med den og krever garanti for den minste ting. Beklager 300 000 km da er det all over så du trenger ikke engang nevne det for verkstedet du kommer ingen vei uansett hvem du henvender deg til sorry for that.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-15 19:41:28 +0100

Ja, det er overveiende sannsynlig at Kamerat Wizard har rett, men reklamasjonsrett - det har du selvfølgelig. Problemet er bare at du som nevnt, må sannsynligjøre at det inntrufne ikke skyldes ting i den sjangeren som er nevnt hos forbrukerrådet - eller som Kamerat Wizard så treffende sier: at det ikke skyldes at du har fyllt noe du aldri burde fyllt på tanken. Sånn er det bare! Dog, den som intet våger, intet vinner, koster lite å spørre fint, det verste du kan få, er et rungende "nei", men kanhende du også får noe redusert pris på reparasjonen - for alt hva dette måtte være verdt ved et merkeverksted som har timepris som en advokat. Uansett bør du innhente en faglig uttalelse og få et råd på hva som kan og må gjøres med bilen. Da kan du i neste runde innhente pris fra flere aktører, eventuelt også se hen til Sverige eller Tyskland. Dyrt blir det uansett, men det er forskjell på dyrt og rådyrt, enn si personlig ruin etterfulgt av gråt og tenners gnissel!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger