0

Automat (5-8 år gammel)

spurt 2022-03-15 08:08:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Jeg er på utkikk etter en bruktbil under 200.000. Må ha autmatgir da kona dessverre kun har "automat-lappen". Hvilke merker/modeller anbefales for biler som er 5-8 år gamle?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-15 11:13:48 +0100

Tja, jeg ville sett i retning av Peugeot eller Citroen, altså litt mindre populære biler. Det gir deg mest mulig god bil for pengene, i den forstand at du får en mest mulig ny bil, i best mulig stand, for ditt budsjett. Franske biler er undervurdert i det norske markedet, kall dem gjerne skjulte perler. Ellers er smaken som baken, jeg liker f.ex VW, en Passat med 150 hk diesel og DSG-kasse er gjennomgående gode kjøp, og med ditt budsjett får du en grei bil av siste generasjon. Diesel, fordi det gir deg grei drivstoff-økonomi og økt komfort, men for all del, benzinere er jo også greit nok. Passat hybrid? En liten benziner er liksom ikke helt tingen, men der som ellers, det er personlige prefanser som avgjør. Sett dere ned og tenk litt mellom behov og kjøremønster, ta det derfra.

En annen bil som kan være aktuell, er Mitsubishi Outlander. Vel verdt å vurdere, selv om mange nok synes bilen ser litt gammelmodig ut. Den generasjonen som er aktuell med det budsjettet dere har, er en svært seriøs bil under skallet, det skal Mitsubishi ha!

Andre alternativer er Skoda: ofte mer bil for pengene enn VW - og ser vi hen til Japan - ja da skiller Toyota ut: gjennomprøvde hybride drivlinjer, kundestøtte og service på øverste hylle. I det hele tatt: mye godt å velge i, men be advised: hold fokus på alternativer som gir dere mest mulig ny bil - best mulig stand. Ikke se dere blinde på lang kjørelengde - antall år på veien har større betydning. Dernest: glem BMW, Mercedes, Audi og andre statusmerker: der betaler man så det svir for stjerna eller ringene i grillen! Ikke bare ved selve kjøpet, men en bil som typisk vil være si 3-4-5 år eldre enn en tilsvarende bil som det står "Citroen" på - det har virkelig sin pris på mer enn en måte!

Ellers er det en ting som gjelder: NAF-test FØR - FØR - FØR kjøpekontrakten underskrives. Ikke minst fordi KRITISK RUST - i en tidlig fase eller langt fremskreden - er noe som forekommer hyppigere enn vi liker å tenke på. Altfor mange biler som kommer til Norge blir IKKE understellsbehandlet av verken importøren eller første eier, og skulle bilen være understellsbehandlet hos importøen, ja da slarver mange med etterbehandling. Det er nå engang sånn at "godstoffet" tørker inn over tid - trenger jeg si mer?

Legg til mulighetene for andre skjulte feil og mangler av den dyre sorten - en bil med noen år på veien uten garanti - uansett hva selgeren måtte si og synes - det er vesentlig ryddigere for begge parter med en NAF-test! Selger får dokumentert at han har overholdt sin opplysningsplikt når det gjelder bilens stand, dere får økt trygghet. "Tilstandsrapporter"? Altfor ofte ikke engang verdt papiret de er skrevet på. "Nylig EU-kontroll"? Tja, kjekt å ha, men det sier egentlig alt og ingenting. F.ex begynnende kritisk rust vil ikke komme frem av verken en tilstandsrapport eller en EU-kontroll. Nei, jeg får ikke provisjon fra NAF for å anbefale ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger