0

Bytte, eller beholde?

spurt 2022-03-14 12:24:13 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny Dine vurderinger. Har en meget pen 2016 XC 70, og vurderer å selge, for så evt.å kjøpe el/hybrid bil. Er dette noe å vurdere i dagens markeder, og med alle slags usikre fremtids utsikter. Bruker bil til hytta 6 mil fra Oslo, ellers endel turer til datter og barnebarn i Trondheim. Er vel riktig å kalle meg selv en aktiv pensjonist. Glad i å kjøre/stelle med bil også. Mvh.Ove

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-14 16:11:55 +0100

Når du har en feiende flott bil som kan holde i tyve år til om så skulle være, gitt at du passer på den, er det ingen grunn til å ha hastverk med å konvertere til elektrisk. I særdeleshet ikke når vi etter to år med en stadig eskalerende "chip-mangel" - du vet - disse smågreiene som utgjør den mest kritiske byggeklossen i moderne biler - enn si en drøss andre ting - har tidenes største usikkerhet når det gjelder leveringstider på såvel nye biler som....fort gjort å glemme....reservedeler!!! Legg til de mulige konsekvensene av økonomisk krigføring i tiden fremover....gjett hvem som leverer minst tre av de mest kritiske innsatsfaktorene for såvel batteriproduksjon som produksjon av elektronikk! Stikkord: det er IKKE den store geopolitiske aktøren der ute mot vest på en andre siden av atlanteren, og det er ikke andre "vestlige" nasjoner! Tvert om, det er "noen" som holder til øst for Sinsen-krysset! Og siden drivstoff-prisene og strømprisene i store trekk følger hverandre...det er egentlig ikke noe stort poeng å gå all-inn for elektrisk nå.

Diesel vs hybrid? Du sikker ikke noe om bilen din har en seriøs dieselmotor eller en benziner, men noe kynisk sett, en økonomisk hybrid drivlinje med benziner som utgangspunkt klarer i beste fall å krype ned mot samme forbruk som en diesel, greit nok. En diesel hybrid er kongen på haugen, også greit nok. Men - det er et stort "men" her: om du sparer si inntil 20 % drivstoff - det er realistisk om du velger en DIESEL hybrid - Volvo eller Mercedes - med BENSIN hybrid er det pari-pari - ja da blir det uansett relativt begrensede besparelser i løpet av et år. Og nei, hybrid er IKKE ja takk, begge deler: du får IKKE en fullverdig elbil OG en fullverdig benziner på en gang! Du kan rett nok kjøre innafor en radius på si 2-3 mil "rent elektrisk" - tro på nissen de som vil - på vinterstid går jo motoren innimellom for å gi deg varme i bilen, ikke sant - og kjører du LENGER enn den elektriske rekkevidden "rent elektrisk", ja da må den stakkars motoren BÅDE lade batteripakka og gi fremdtift til bilen. Men greit nok: om penger ikke er et spørsmål, og du har mye langkjøring etc, om du velger Mercedes 3xxx serioe hybrid - med en 2 liters diesel og hybrid drivlinje - da kommer du ned i 0,4 på mila og har en feiende flott bil på alle vis - prislapp rundt 8-900.000 ny. Men leveringstiden - det er noe man bør sjekke og dobbeltsjekke i disse tider!!!!!!

Elbil? Her er leveringstiden virkelig ille, flere fabrikanter sliter mer og mer. Dernest: med "endel" turer mellom Oslo og Trondheim - gjerne hele året rundt? Da må du være innstillt på å bli en litt mindre aktiv pensjonist og tilpasse deg sånne ting som meget begrenset rekkevidde i forhold til det du er vant til, færre "fyllemuligheter" langs veien, ladekø, tildels ladetid - det vil ALLTID ta lenger ti å lade en batteripakke enn å fylle diesel f.ex.. Og ikke ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger