Vel, uten understellsbehandling er det definitivt ikke noen evighetsmaskin! En vinter er en vinter for mye, jeg bor rett nok ikke i Oslo, men jeg kjørte bla familiens nye biler direkte fra forhandler til understellsbehandling for noen år tilbake. Og nei, "fabrikkbeskyttelsen" er ikke god nok, jeg mener Toyota ikke understellsbehandler bilene når de kommer til Norge. Hos min f.d arbeidsgiver kjørte vi også Landcruiser til understellsbehandling etter relativt kort tid.
For min del har jeg en svært dyktig understellsbehandler i Mercasol-kjeden i nærområdet. Godt abe' og helt grei pris. etterbehandling annethvert til tredjehvert år, alt ettersom. Det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn over tid, både hulromsbeskyttelsen og den noe tøffere massen som påføres under bilen hørker og krakkeleler etterhvert. Om man etterbehandler annethvert år får man til og med en rustgaranti som faktisk fungerer! Det gjør IKKE den "12 års rustgarantien" som du får fra f.ex VAG: den som finleser vilkårene vil se at denne garantien ikke engang er verdt papiret den er skrevet på. Nå er Toyota litt mer seriøse med garantiene man gir, men akkurat dette med rust er det best å unngå! Ja, god understellsbehandling koster litt, men det koster en brøkdel av hva det koster å reparere rust! Selv om vi ser over en 20-års periode, vil understellsbehandling med jevnlig etterbehandling være en skikkelig god investering! Om den feiende flotte bilen din overlever deg med god margarin, se det avhenger av flere faktorer, men alt i alt, det er unektelig enklere å passe på å gi en bil service og vedlikehold inkludert denne greia med understellsbehandling, enn det er å skifte deler på kroppen din etterhvert som åra går!
Mhp sauefett - lanolin på "fint" - er min subjektive oppfatning at de som markedsfører denne formen for understellsbehandling, tar munnen litt vel full. Dels er det et faktum at dette stoffet er noe enklere å påføre, derved fristet enkelte aktører over evne og slarver i vei: bla gidder man ikke alltid demontere platene under bilen - man bare sprayer utenfra liksom. Det er for alle praktiske hensyn, totalt verdiløst som rustbeskyttelse sett. Dernest er lanolinolje mindre motstandsdykig mot mekanisk påvirking - f.ex vannspruten under bilen - og denne greia med at dette vidundermiddelet angivelig trenter så og så godt inn? Det er bare delvis korrekt. Noe kynisk sett, det er nok av dem som mener at spillolje, gjerne utspedd med litt diesel, også trenger så og så godt inn, og er så og så fortreffelig. Vel, det er ikke helt sant: skal relativt tyntlytende midler som angivelig "trenger inn" fungere etter intensjonen, må man etterbehandle oftere. Og der som ellers, godt arbe' er alfa og omega: man velger samarbeidspartnere ut fra "godt arbe'", altså gode referanser osv, ikke ut fra lavese pris. Og når man finner en god samarbeidspartner, ja da tar man vare på dem - man bygger en god kundelasjon over mange år. For meg er det en tillittsak å slippe noen til på bilen min, det er jo bokstavelig talt min nest ... (more)