0

Elbiler sine holdbarhet etter 8 år.

spurt 2022-03-07 17:55:02 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Synes det er veldig mange av mediene som kun snakker om elbiler, og aldri velger å heve en kritisk røst mot det, selv om det er saker å ved elbiler å sette spørsmålstegn ved.

  1. Hva vil faktisk rekkevidde på en elbil være etter 5 år.
  2. Hvis en bensin eller dieselmotor går i filler, kan man kjøpe en brukt motor, for å sette inn. Går batteriet i filler kan man ikke sette inn et brukt batteri pga. brannfare. Noe som da vil fort gjøre at "klimagevinsten" blir minimal. Pluss at skal man kjøpe en ny batteripakke, blir det en kostnad som ikke vil være verdt bilen.
  3. 8 år og 180 000 km er en god garanti når elbiler koster så lite nytt, som de gjør, men nå har BMW sunket garantitiden ned til 5 år på batteriet, og her kan man vel regne med at de andre vil følge etter?
  4. Jeg ser at de fleste elbiler som har kjørt 180 000 km, har et slitt batteri (det er få biler som har kjørt så langt foreløpig, med det blir nok flere med årene), det vil jo være gamling i bruktmarkedet å kjøpe en elbil som har gått 180 000 km, da man vet at en batteripakke koster så voldsomme summer som de gjør.
  5. Så hører jeg noe sier "de kan bytte ut skadde celler i batteriene", dette stemmer ikke på for eksempel Honda-e, mekanikerne får ikke lov å røre batteriet, kun bytte det.

Så spørsmålet blir, er kostnaden for brukte elbiler, holdbar for en bruktmarked, der folk allerede må kjøpe brukt fordi de ikke har råd til nytt? Selv mener jeg helt klart nei.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-07 20:02:01 +0100

Vel du er kanskje litt desorientert men det er nok av negative røster der ute mot elbiler. og trolig satte elbiler brann i en ferge som fraktet fraktet elbiler og sank i middelhavet. Du tar ditt valg og så er det med det men vi har kanskje blitt lullet inn i at elbiler er veien til himmelen men så lett er det nok ikke da Norge etterhvert når de har fått nok elbilentusiaster må tjene det samme på bilbruken vår og tar bort mere og mere av fordelene. Hva en bil drives av altså bensin, diesel, elkraft eller til sist atomkraft et nok til slutt likegyldig da staten må ha inn sine penger så joda de som har hatt elbiler har sikkert hatt en free ride opp til nå men i fremtiden kommer de til å blø akkurat som våre diesel venner. Klima jo da flott det men må du hente din energi for å kjøre bilen din fra kullkraft eller atomkraft så blir det nok en bismak. Jeg heiet på Nissan Leaf eierene som var villige til å lade hele tiden og som virkelig tok miljø på alvor men tror nok ikke Tesla eierene har helt samme hensiktene med å klemme et tre på veien bare for å vise symbiose med naturen. Ta vekk alle støtteordninger så får vi se hvem som er det last man standing.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-07 21:42:52 +0100

Det er skrevet mye om elbiler i herværende forum, den som leter, den finner. Ellers er det jo engang sånn at ja, dagens batteriteknologi innebærer også begrenset levetid. Hvor kort eller hvor lang levetiden blir, ja se det avhenger i stor grad av ladesyklusen: altså hvordan du lader, hvor mye du lader, hvor langt ned du kjører batteriet - og så videre. En kjekk kar som har forsket litt - uoffisielt riktignok - på dette - finner du HER: https://www.tu.no/artikler/bekymret-f...

Og neeeei, kilometer er altså IKKE den eneste faktoren som er med i spillet her! Nå er det jo også sånn at Li-Ion også eldes over tid - uansett hva du gjør eller ikke gjør. Så ja, kapasiteten går uvegerlig ned over tid, men som du er inne på, elbiler er relativt billige i Norge enn så lenge, både i innkjøp og i form av lave bruksavgifter - herunder bompenger. Men - enn så lenge - det vi kan være helt sikre på, er at politikerne vil fleske til med økte bruksavgifter i en eller annen form, økte bompenger og så videre - så snart elbilandelen bikker det vi kan kalle en smertegrense, dvs at smerten over tapte avgiftskroner blir for stor på det kgl norske storting! La gå at "adelen" i Asker og Blærum kan kjøre billig, men når folk flest over det ganske land kjører for billig, ja da lyt politikararane ta grep! Bil SKAL være luksus, må vite, det ble bestemt så tidlig som på 50-tallet!

Siden elbiler kan være noe mer utsatt for ulykker, og under gitte omstendigheter ovseleg dyre å reparere - stikkord f.ex skade på batteripakka og/eller kapslingen rundt - er også forsikringspremisene deretter. Men greit nok - enn så lenge kan man "spare" litt på f.ex bompenger. De som har mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, kan forsåvidt "fylle tanken" relativt billig - krøss fingrene for at strømprisene ikke går gjennom taket fremover - men for de IKKE kan lade hjemme - eller har et kjøremønster der de ofte må lade på kommersielle ladetilbud - der er det a complete different matter -det blir IKKE billig! Legg til at markedets skepsis til batterienes levetid påvirker bruktprisene - iallefall i et marked der chip-mangelen og lange leveringstider ikke husser opp bruktprisene hinsides enhver fornuft. Summa summarum bør man regne med at kostnadene pr kilometer over tid for en grei, fornuftig elbil blir omtrent som for en like grei og fornuftig dieselbil. Hvorfor? Jo, fordi dieselbilen har lenger levetid. Tildels mye lenger om vi skal male fanden på veggen og anslår elbilens levetid til 10 år. Men, holder batteripakka et par år ekstra, ja da blir det kanhende til at man sparer noen kroner!

Dog, forskjellene er ikke så dramatiske som elbilfansen vil ha det til. Og som du er inne på, batteripakkas levetid er den store jokeren her. Det er ikke til å komme fra, og gitt stigende energipriser generelt verden over, er det hevet over tvil at produksjonskostnadene for energikrevende produksjon - som jo elbilbatterier i aller høyeste grad er - vil gå ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2022-03-07 17:55:02 +0100

Sett: 220 ganger

Sist oppdatert: Mar 07 '22

Antall visninger