Elbiler sine holdbarhet etter 8 år.
Hei,
Synes det er veldig mange av mediene som kun snakker om elbiler, og aldri velger å heve en kritisk røst mot det, selv om det er saker å ved elbiler å sette spørsmålstegn ved.
- Hva vil faktisk rekkevidde på en elbil være etter 5 år.
- Hvis en bensin eller dieselmotor går i filler, kan man kjøpe en brukt motor, for å sette inn. Går batteriet i filler kan man ikke sette inn et brukt batteri pga. brannfare. Noe som da vil fort gjøre at "klimagevinsten" blir minimal. Pluss at skal man kjøpe en ny batteripakke, blir det en kostnad som ikke vil være verdt bilen.
- 8 år og 180 000 km er en god garanti når elbiler koster så lite nytt, som de gjør, men nå har BMW sunket garantitiden ned til 5 år på batteriet, og her kan man vel regne med at de andre vil følge etter?
- Jeg ser at de fleste elbiler som har kjørt 180 000 km, har et slitt batteri (det er få biler som har kjørt så langt foreløpig, med det blir nok flere med årene), det vil jo være gamling i bruktmarkedet å kjøpe en elbil som har gått 180 000 km, da man vet at en batteripakke koster så voldsomme summer som de gjør.
- Så hører jeg noe sier "de kan bytte ut skadde celler i batteriene", dette stemmer ikke på for eksempel Honda-e, mekanikerne får ikke lov å røre batteriet, kun bytte det.
Så spørsmålet blir, er kostnaden for brukte elbiler, holdbar for en bruktmarked, der folk allerede må kjøpe brukt fordi de ikke har råd til nytt? Selv mener jeg helt klart nei.