0

Bytte av bil

spurt 2022-03-02 03:34:52 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei

Har en Toyota yaris hybrid 2013 modell km stand 97600, og eu godkjent til 31 mai 2022 Er det lurt å bytte inn bil nå eller etter en ny eu kontroll

Hva modell bør en velge igjen 2015-16 modell

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-02 09:07:10 +0100

Uansett, ETTER EU-kontrollen. Glem ikke at det er et helt kostebinderi med regler å forholde seg til når du selger en bil, også for deg som privatperson. Det viktigste er opplysningsplikten, der du i korthet kan stilles til ansvar om du ikke opplyser om feil og mangler du må ha kjent til, feil og mangler du burde ha kjent til og ikke minst, feil og mangler man måtte TRO at du kunne ha kjent til! Som om man skulle være i slekt med Elisabeth Westerlund og ha sin egen krystallkule!

Nå er det vel neppe noen stor grunn til angst og beven med en såvidt ny Toyota, den vil normalt sett være i grei stand, med et potensielt ankepunkt: om bilen ikke er rustbehandlet i Norge, evnt ikke etterbehandlet siden den var ny, har den såpass mange år på veien at kritisk rust kan være i en startfase. Det betyr at ved tanker om salg, er EU-kontroll absolutt en fordel: da har du uansett dokumentasjon at bilen er underkastet kontroll av en proffesjonell part, og et papir som i allefall sier noe om bilens trafikksikkerhet. Stikkord: dokumentasjon - som igjen legges ved kjøekontrakten og nevnes i teksten i denne! Vil du være enda sikrere, ja da tar du også en NAF-kontroll, stor eller liten, da har du solid dokumentasjon for at opplysningsplikten er oppfyllt. Ryddigere for både deg og eventuell kjøper. Og mye billigere enn å selge en bil som skulle vise seg å ha en eller annen mangel, og kjøperen er av den kverulative sorten. Dette er faktisk et av de områder der dette med ærlighet varer lengst, virkelig bør være en rettesnor - for begge parter.

Det som slår meg, er at om bilen ellers er i grei stand, hvorfor i alle dager bytte den til en to-te år nyere modell? Om vi ser bort fra at nyere moeller kan ha bedre sikkerhet osv, en 2013 Yaris er på ingen måte i nærheten av End-Of-Life, gitt et normalt godt service- og vedlikeholdsregime, herunder dette med jevnlig understellsbehandling. Si annethvert til tredjehvert år, avhengig av kjøremønster osv - det er så enkelt som at "godstoffet" tørker inn. Og glem ikke at "understellsbehanlding" også innebærer beskyttelse av bilens hulrom. Det er bla derfor vi gjør dette, og derfor vi er nøye med å velge en velrennomert aktør til å gjøre jobben!

Ja, det koster litt penger å ta vare på en bil, men på den annen side sett: det er peanøtter i forhold til å reparere rustskader f.ex. Og det er billigere enn å bytte bil i hytt og p, stikkord OVERGANGSKOSTNADEN - det du må legge på bordet totalt sett for å gå fra en 2013-modell til en to-tre nyere bil - det er ikke småpenger! Og bare så det er sagt: det er på ingen måte gitt at den bilen du bytter til, er i bedre stand enn den du har! Du vet hva du har, men ikke hva du får! Og vil du absolutt bytte av den ene eller andre årsaken ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-02 15:52:52 +0100

Alle som kjører Yaris fortjener å bytte bil. De har lidd nok !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger