0

Fremdeles dårlige deler?

spurt 2022-03-01 21:39:15 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei.

Ang din artikkel https://www.tv2.no/a/11491027/ om biler du aldri ville dratt på sommerferie med: vw 1,2 og 1,4 TSI-motorene;

Den gang da: Om jeg har forstått rett hjalp det lite å bytte registerkjede/strammer i forebyggende hensikt. Dette fordi det nye kjedet var av samme dårlige kvalitet som det som satt i bilen fra før. Faren for et evt motorhavari ville altså fremdeles være der - også etter skiftet.

Men hva nå? Nå har det gått 10-15år siden bilene ble produsert- er det de samme dårlige kjedene som selges til disse bilene fremdeles? Eller har det kommet et oppgradert alternativ?

Jeg spør fordi 7 årganger av disse motorene utelukker veldig mange bruktbilkjøp.

Vennlig hilsen Anders Sunde -som i praksis ikke får kjøpt hverken golf VI eller audi a3 sportsback gen II.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-02 10:07:01 +0200

Nja, det er ikke kjedet i seg selv som er problematisk her, det er strammemekanismen. Akkurat dette er ikke så helt uvanlig, det mange ikke vet, er at f.ex en annen, meget populær bil i sin tid, hadde en tilsvarende svakhet på de første bilene som kom til Norge. Jeg snakker om vår alles kjære Lada 1500 S, rundt 1974 and on. Der var det så enkelt som å legge en sveisesøm på kamkjedestrammeren, vips, så holdt det forever. På de små benzinerne fra VAG er det litt mer komplisert, dels fordi motoren må ut av bilen, dels fordi man må bytte ut hele strammeren og litt til. Ja, det ble gjort ved en masseinnkalling i USA, men i Europa ble denne modifikasjonen avgrenset til de bilene der eieren var så heldig at det smalt innenfor garanti-tiden - og knapt nok det. Atter andre betalte for jobben selv opp gjennom åra, men som vi vet, spesielt i Norge er timeprisene så stive at det blir rimeligere å bytte hele motoren - da fortrinnsvis med en motor som er "oppgradert" på den ene eller andre måten. Dvs enten med en fungerende strammemekanisme, eller den "nye" motoren med registerreim av den meget seriøse sorten.

Fra rundt 2013 and on kom da også disse motorene med den nye reima, da ble alt så meget bedre! Mao bør du velge en bl som har den "nye" motoren fra fabrikk, eller en bil der problemet er tatt hånd om, det være seg gjennom oppgraderingen eller gjennom et motorbytte. Verre er det ikke. og joda, noen av bilene har jo holdt en stund, ikke sant? Er prisen deretter, kan man saktens ha trua og satse på en bil med en iboende svakhet, for all del. Men jeg ville definitivit ikke gjort det, det er jo enkelt å unngå dette! Det er jo så enkelt som å velge bil med "rett" motor! I ditt sted ville jeg rett og slett heller gått for en bil med dieselemotor, det gir mer anvendbar kraft, fra slutten av 2012 - sånn circa - får du siste generasjon 2.0 TDI, velg gjerne en euro6 spesifisert motor, da slipper du å forholde deg til denne "oppgraderingen" av bilens styringsprogram som omfattet 2.0 euro 5 og 1,6 TDI. 2.0 TSI er forsåvidt også et greit alternativ, men be advised, denne greia med OLJEFORBRUK har vært en gjenganger, spesielt markant synes dette problemet å forekomme hos Audi, uvisst av hvilken grunn. Jeg tenker tanken på at det kan være en uheldig konsekvens av flere forhold.

EN TING du skal være ops på: om du har den MINSTE mistanke om at bilen er "tuklet" med: det være seg "chippet" eller "optimalisert": gå videre - det er og blir en dealbreaker. Dels av juridiske hensyn - stikkord reell fare for bruksforbud - dels forsikringsmessig - det er ekstremt sjelden at såvel "bransjen" som gjør dette som eierne får dette godkjent hos Biltilsynet - dernest er det en sikker måte å skaffe seg økt slitasje på - gjennom hele drivlinjen. Vil du ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-03-02 16:44:18 +0200

Takker for utfyllende svar. Det er pussig med dette VW-Tsi-register-strammer-problemet; Fra fire forskjellige "motor-mennesker", har jeg fått fire ulike svar. I følge deg finnes det altså oppgraderte deler å få tak i - det er jo positivt. Det får jeg grave litt i - hos møller og andre forhandlere - med tanke på dokumentasjon/delenummer og liknende.

Hvorfor golf VI? Ingen fornuft eller logikk; bare synes den ser bedre ut enn de senere modeller.

Diesel eller bobble er utelukket. DSG likeså.

Og vær trygg; herr Rust kjenner jeg godt.

AS.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Spørsmålsverktøy

1 følger

Statistikk

Spurt: 2022-03-01 21:39:15 +0200

Sett: 94 ganger

Sist oppdatert: Mar 02 '22

Antall visninger