Det eneste du kan oppnå med en lakkstift, er en delvis forseglig av metallet. Men har ripene vært der en stund, om så bare dager, og det kommer fuktighet til, er det allerede grunnlag for rustdannelse i metallet når vi snakker om riper som går gjennom lakken og sannsynligvis da også helt ned til metallet. Dette må du ha i bakhodet - uten en god grunning og noe i nærheten av en proffesjonell jobb, risikerer du å få rustdannelse. Om bilen ellers er i grei stand, ikke altfor gammel og så videre, er Smart Repair en vesentlig bedre løsning. Det dreier seg i korhtet om en proffesjonell utbedring av skaden, men begrenset til et mindre område. Det blir vesentlig billigere enn å lakkere hele flaten, slik vi er vant til, og det blir knapt synlig om du velger en seriøs, velrenommert aktør. Det finnes firmaer som har spesialistert seg på dette, og det finnes karosseriverksteder / lakkeringsverksteder som har dette på "lista" over ting man gjør. Google er din beste venn, sjekk i området rundt deg, du finner sannsynligvis flere firmaer som gjør dette.
Når det gjelder dette med lakkstift, er det først og fremst for å utbedre meget små skader, gjerne skader uten spesielt stor betydning, si steinsprut på fronten av bilen og så videre. Nei, det blir aldri helt bra, men er man kjapp og forsegler "hølet" raskest mulig, ja da kan man være heldig og forhindre, iallefall bremse, rustdannelse. Ja, jeg er fullt klar over at du kanhende har kameraet som vil fortelle deg at de som driver med Smarte reparasjoner "bare" bruker lakkstift eller bittelitt spray, og polerer etterpå, men det er ikke hele sannheten: for det første er en proffesjonell lakkerer som regel svært dyktig på å finne "rett" farge, dernest har han lang erfaring i å bruke utstyret sitt, sannsynligvis en form for punktsprøyte, dernest har han poleringsutstyr i samme klasse og ikke minst, erfaring i å bruke det. Ja, man kan endelig forsøke å fikse sånt sjæl, jeg har forsåvidt gjort det noen ganger, men det blir aldri i nærheten av like bra som det arbeidet proffesjonelle utfører.
Det er mao på sett og vis et spørsmål om hvor alvorlig skaden er, bilens generelle stand, les verdi, hvilke forventinger du selv har - om det er "greit nok" med lakkstift, tut og kjør, for all del. Men bra blir det ikke. og ja, det enkle rådet er å riste på denne greia og ha relativt LITE lakk på penselen, gjerne også en stø hånd, men igjen: bra blir det ikke. Har du kanhende fått både fargestift og klarlakk, ja da blir det dobbelt så vanskelig. Og å polere ut forskjellene etterpå? Det er absolutt ingen amatørjobb. Poleringsmaskin er vanskelig å bruke, disse leireklumpene som mange sverger til, er greie nok til å fjerne SMÅ riper, men til det du beskriver? Nada. Skal du ha godt resultat, spander et par-tre tusenlapper og la proffesjonelle gjøre jobben. Et PS: få pris fra flere, det kan variere mye fra ... (more)