0

Hva kan jeg gjøre for å minske slitasje ved leasing?

spurt 2022-03-01 08:07:44 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny!

Jeg og min samboer tenker på å lease en eclipse-cross, har fått en bra deal med et lite inskudd som vi er ganske fornøyde med. Vi ønsker så klart å minske sjansen for økonomisk smell ved levering av bilen igjen, og lurer på om du har noen tips vi bør følge for å minske normal slitasje og for å ikke få noen unormal slitasje? er det en bransje standard på hva som betegnes som normal/unormal slitasje eller er dette opp til hver enkelt bilfirma?

savner forresten de gode gamle videoene dine! "Her kan du grille loffen din tralalalalala" :P

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-03-01 12:05:33 +0100

Noe kynisk sett, det første du bør gjøre, er å lese grundig gjennom leasing-kontrakten før du i det hele tatt tenker på å gå inn i avtalen. Og forstår du ikke det som ser der, rådfør deg med en proffesjonell aktør, f.ex forbrukerrådet eller NAF. Dernest kaster du et blikk på kontorene, dressene og regnskapstallene til de snille guttene og jentene som gir deg dette "gode" tilbudet: du vil raskt innse at dette IKKE er frelsearmeen! De driver bizzenizz, ikke humanitær hjelp til mennesker som av en eller annen grunn måtte ha fordel av å leie en bil fremfor andre alternativer.

En del av dette er at man - forsåvidt naturlig nok - sørger for å sikre seg mest mulig på alle bauger og kanter. Herunder vil man unngå å sitte med regninga for alt utover det man definerer som "normal slitasje". Og der ligger den egentlige problemstillingen: det er de som sitter på den andre siden av bordet som har bukta og begge endene her: de bestemmer hva som er normalt heller unormalt den dagen du står der med lua i handa og skal avslutte leasing-avtalen. Og nei, det finnes ngen "bransjestandard" her, og ikke bare det, det vil i mange tilfeller være subjektive vurderinger som legges til grunn - vi har sett tilfeller der f.ex Leasingaktører har fått dask på lanken når kunder har blitt forbannet og innhentet en ny vurdering av påstått "unormal slitasje" fra en objektiv tredjepart. Det er ikke derved sagt at det oppstår uheldige situasjoner for alle leasingkunder, men det e rhevet over tvil at det finnes aktører som bevisst bruker argumentet "unormal slitasje" for å øke inntjeningen. Neppe mange, men de få ødelegger jo for alle her.

Når det gjelder dette med hva du selv kan gjøre, bortsett fra denne greia med å undersøke innholdet i kontrakten og etter beste evne finne en seriøs aktør, er det egentlig så enkelt som å bruke hue: srøge for et normalt godt regime for service og vedlikehold, og kjøre med vett. Du finner ellers en grei oversikt over hvordan du bør forholde deg til dette HER: https://nye.naf.no/kjop-og-salg/leasi...

Og oppfatter du dette med leasing som en potensiell risiko, ja da kan du jo vurdere alternativer. Det er jo ikke rasjonering på gode bruktbiler der ute, med en NAF-test FØR kjøpekontrakten underskrives kan det fort gå greit - du får i det lange løp vesentlig rimeligere bilhold om du finansierer en si to-tre år gammel bruktbil selv og eier den noe lenger enn tre år - si at du legger opp til en eiertid på 5 år eller lenger. I min verden trekker jeg det enda lenger: jeg har gjennom et langt liv kun eiet rundt en håndfull biler, jeg mener oppriktig at en god bil bør kunne kjøres 4-500.000 uten nevneverdige problemer - bank i bordet - det har fungert til nå - og denne greia med rust - som jo er en Achilles-hæl når man skal eie en bil mer enn tre år - hånderer man ved understellsbehandling ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger