Vel, snakker vi om en full NAF-test - som jo er å anbefale for en såvidt dyr bil som dette normalt sett er - får du med stor sannsynlighet det mest komplett svaret du kan få mhp bilens faktiske stand. Men glem nå ikke at heller ikke NAF finner absolutt alle feil og mangler, og man går jo ikke hen og demonterer hele bilen. Det du får er en grei oversikt, og jobben er gjort av et fagmiljø med lang erfaring og etablerte, godt innarbeide rutiner. Ser det greit ut etter en NAF-test, kan du normalt sett sove godt om natta. Når det er sagt: du kan aldri gardere deg helt og holdent, enhver bil kan og vil gå i støkker på et eller annet vis før eller siden. Men det er der et normalt godt vedlikeholdsregime, understellsbehandling med jevnlig etterbehandnling, kommer inn i bildet. Og som vi vet, også Toyota ruster. Nå sier du ikke hvordan opplysningen om "lite rust" fremkommer, er det en opplysning fra selger, greit nok, en bilselger er ikke nødvendigvis din beste venn.
Det er så enkelt som at "litt rust" er rimelig intetsigende, det man kan være sikker på er at der det er LITT rust, kan det utmerket godt vise seg at det man ser, ja det er den berømte toppen av isfjellet! Legg til at bilen har noen år på veien, her er det god grunn til å spandere en FULL NAF-test FØR - FØR - FØR du så mye som tenker tanken på å undertegne kjøpekontrakten, og ta det derfra. Er bilen grei ifht rust og det ellers blir kjøp, ja da sjekkker du status på understellsbehandlingen, er den to år eller eldre, eventuelt bærer preg av at det er en stund siden sist, ja da bestiller du tid til etterbehandling evnt full behandling hos en seriøs aktør ASAP. Sjekk litt rundt, velg en aktør som gjør godt arbe' fremfor laveste pris. På LC er det en drøss deksler under bilen, jeg har sett rustverksteder som ikke gidder å demontere dekslene og bare sprøyter i vei fra utsiden. Det holder rett og slett ikke mål. For min del bruker jeg en velrenommert aktør med Mercasol-skiltet over døra, annethvert til tredjehvert år er passe, godtstoffet tørker rett og slett inn - både i hulrommene og under bilen.
Når det gjelder andre ting, som slitasje på hjuloppheng osv osv, er jobben grei for NAF, og som vi vet, det er mye enklere å avtale utbedring av feil og mangler FØR kjøpekontrakten er underskrevet, enn i ettertid, evnt et passende prisavslag. Og er det for ille - ja da finner du en annen bil, det er ikke rasjonering. Nå har ikke denne bilen blitt kjørt stort, du sikker ikke noe om hvilken motor som sitter i den, men når det gjelder serviceintervallene som er strukket til 20.000 km, er det først og fremst motorolje og filterbytte som er cluet her. Ja, 15.000 km er et fornuftig intervall, men ved mye langkjøring og eller en eier som kjører bilen ... (more)