Det problemet du beskriver, er på ingen måte uvanlig, spesielt ikke når det gjelder nye, kanhende spennende biler i markedet! Ikke minst når de kommer fra en rykende fersk aktør! Dette skyldes flere forhold, et av dem er at de norske importøren ikke har blitt skikkelig varm i trøya ennå, og i mange tilfeller, heller ikke har hatt tid til å gjøre seg kjent med modellene man skal selge. Dette vil forplante seg i organisasjonen, verken det vi kan kalle firmaets ledelse og markedsføringsavdeling, eller salgsleddet, vil ha spesielt dyptgående kunnskaper om de bilene de selger. Og går vi enda et hakk lenger opp i kjeden, det er ikke gjort i en håndvending for en bilfabrikant som kanhende sitter langt der borte i Asia et sted, å utforme markedsføringsmateriale og ikke minst, et opplæringsopplegg for salgsapparatet, over natta. Rett nok har man hatt litt mer enn "over natta" på seg, men se hen vil Volkswagen og alle de andre: de har tross vært der en stund, men heller ikke i Volkswagensjappa kan selgerne svare på alle tenkelige spørsmål!
Det må vi gjerne mene mye om, men til syvende og sist bør jo også kundene, som jo skal investere en betydelig sum, bruke litt tid på å sette seg inn i egne behov, egne preferanser og ikke minst, skaffe seg nok kunnskap til å kunne stille selgerne evt teknisk avdeling hos de respektive impotørene, de rette spørsmålene. I tillegg er prøvekjøring alfa og omega - jeg er så konservativ at det for meg ville vært fullstendig uaktuelt å kjøpe en bil usett og uprøvd, uansett hvor "kjapt og billig" det måtte være for importørene å pushe bilene gjennom "showrooms" og nettbutikker.
Og nettopp denne greia med prøvekjøring er mye viktigere enn mange tenderer til å tro: det er så enkelt som at joda, Benny og gutta lever av og for å teste og skrive om sine opplevelser med den og den bilen! Og der ute i den store verden finner du drøssevis av "reviews" og tester, det er en grei måte å "grovsortere" alternativene på når du skal handle bil! Men til syvende og sist - når du har skåret ned antallet alternativer til et par-tre støkker - ja da er det deg selv som er den fremste eksperten, det er der prøvekjøringen kommer inn i bildet - grundig prøvekjøring - en time eller to - fortrinnsvis med flere sorter vei og kjøremønster - stikkord minimum by og land. Man skla jo være fornøyd en stund, ikke sant? En god bil kan man i praksis ha så lenge man vil, gitt et normalt godt vedlikeholdsregime - og for norske forhold - jevnlig understellsbehandling. Et NB her: sjekk om importøren understellsbehandler bilene når de kommer til Norge...! "Fabrikkbesktyttelsen" er i de aller fleste tilfeller, ikke engang takk verdt på norske vinterveier - stikkord salting - og "rustgarantien" er så full av "hull" at den ikke er verdt papiret den er skrevet på!
Når det gjelder dette med brosjyrer og spesikfikasjoner: det er jo akkurat hva ordet sier! Det er tørre tall og overordnede ... (more)