0

Er Q7 e-tron dyr å eie?

spurt 2022-02-22 20:17:39 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Vi er en familie med 3 barn som leter etter ny bil. Har en S-MAX nå men den er nok i ferd med å avgå med døden. Vi har sett på Q7 e-tron 2016-2018 mod. Bilene Vi ser på ligger mellom 550-650k i innkjøp, men hvor mye må vi regne med i driftskostnader? Regner med at dekk er forbruksvare på en så tung bil. Er det kostbart med service? Noe spesielt vi må sjekke når vi ser på biler? Kjente feil og svakheter?

Mvh Ståle Bye Myrvang

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-22 22:35:59 +0100

Først og fremst: gjør en grundig vurdering av kjøremønster og behov. Dernest setter dere opp en liste over egenskaper bilen må oppfylle, hvor mye plass dere trenger osv osv.. Generelt om elbil er det en ting man skal ha i bakhodet: man må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og skal man ha et nogenlunde greit "drivstoffbudsjett", er det en klar fordel at en vesentlig del av kjøringen finner sted innenfor en radius der dere i stor grad klarer dere med hjemmelading. Dels er kommersielle ladetilbud rådyre, dels er verken "ladekø" eller "rekkeviddeangst" tull! Kfr at man normalt sett bør basere seg på å lade batteriet til rundt 80 % og unngå å kjøre det heeeeeelt ned. Derved blir det allerede i utgangspunktet et betydelig gap mellom oppgitt rekkevidde og den praktisk anvendbare rekkevidden. Legg til at rekkevidden også påvirkes i negativ retning i vinterhalvåret: både temperatur og snø på veien spiller inn - og ta dette med i betraktningen. Dernest er IKKE - IKKE - IKKE elbil gratis verken eie, bruke eller serve.

Sånn er det bare, og uten å gå i detalj omkring bruksavgiftene, det er overveiende sannsynlig at vi nærmer oss den dagen der politikerne smeller til så det kjennes med såvel bompenger som en eller annen for mfor bruksavgift. Sjekk også forsikringskostandene FØR dere kjøper! Der som ellers, det er betydelige forskjeller ute og går! Mhp service og reparasjonskostander er det faktisk ikke så voldsomme forskjeller: man slipper jevnlgie oljeskift, greit nok, men tunge biler sliter mer på hjuloppheng og dekk, som dere jo er inne på. Bremser er en skål for seg, regeneringen medfører at bremsene ikke blir spesielt mye brukt, da ruster ting, caliperne "setter seg", visp så er man i en situasjon der skiver, klosser, calipere må skiftes med jevne mellomrom, spesielt de to førstnevnte kan man med fordel tegne "abonnementsavtale" på! Ikke det at det er noen kjempestor kostnad, men over tid vil kostnadene ved en tung elbil ligge på samme nivå som en konvensjonell bil med samme fysisiske plass, men altså vesentlig lavere totalvekt.

Dette påvirker ikke bare dekkslitasjen, det kreves også dekk med høyere lasteindeks, evnt større dimensjoner. Ja, noen bare MÅ velge jålete felger med lavprofildekk også, noe kynisk sett, det er da sånne som meg ler oss skakke: ET dekk til en bil med sånne dekk koster mer enn fire dekk til min bil, i noen tilfeller mer enn 8 - åtte dekk - to sett med dekk - til min bil! Poenget er, om dere finner ut at elbil er tingen, ja da bør dere sjekke denne greie med dekk, dimensjon og pris FØR dere løper og kjøper! Noe annet dere bør gjøre når dere finner en bil dere kan tenke dere, er å inngå avtale med selger om full NAF-test, inknludert kontroll av batterikapasiteten. Nei og atter nei, en "tilstandsrapport" med et tippetegn-kryss skjema som ikke sier annet enn "OK" er ikke i nærheten av å være godt nok. Og "nylig EU-kontroll" sier lite om bilens faktiske stand. Og nei, det ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-24 12:20:31 +0100

Så vidt jeg vet er det her snakk om en ladbar hybrid? Det er i så fall ikke snakk om lang kjørelengde på strøm, og slik jeg kjenner hybrider har de et voldsomt forbruk av strøm de første milene . Ikke ulikt helelektriske biler. Det har sammenheng med oppvarming av batteriet og motoren. Først når batteriet er tomt er temperaturen på plass til å få et moderat forbruk. Men er det tomt, så er det tomt og en kald fossilmotor overtar.. Etter min mening er hybrid kun en fin måte å redusere engangsavgiften på ny bil. Siden er det bare fordyrende. Mer vedlikehold, mer vekt, flere ting som kan gå i stykker. Og skulle du ha et kjøremønster hvor hovedtyngden av kjøring er innenfor en rekkevidde på rundt 30 km - ja da burde du opplagt gå for rent elektrisk ??

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-25 00:20:12 +0100

updated 2022-02-25 00:21:15 +0100

Ja, Kamerat Helmar har selvfølgelig helt rett, både mhp at Q7 E-Tron er en hybrid og og altsså vedlig langt fra en elbil, jeg blander av og til Audis tpyebetegnelser - her manglet forøvrig bokstavene "TFSI" et sted i den korrekte typebetegnelsen. Men, ellers gjelder jo egentlig hele gullrekka med festlige merkostnader. Dernest dette med kjøremønster vs behov. Jeg tenker jo at dersom dere har mulighet for å innstallere en forskriftsmessig gjemmelader og ellers har et kjøremønster som antydet over, velg gjerne elbil fremfor hybrid, men tenk nøye gjennom pro og contra - og velg en rimeligere bil enn Audi. Det gjelder foråvidt også om dere føler for hybrid - men som Kamerat Helmar sier, hybrid er IKKE ja takk- begge deler! Om det er mer som kan gå i støkker? Forsåvidt, men gitt et budsjett som tillater Audi Q7 - hva med å se på en nyere - evnt helt ny - Skoda med hybrid drivlinje?

i det hele tatt: bruk litt tid på å gjøre "rett" valg og ta det derfra! Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger