Først og fremst: gjør en grundig vurdering av kjøremønster og behov. Dernest setter dere opp en liste over egenskaper bilen må oppfylle, hvor mye plass dere trenger osv osv.. Generelt om elbil er det en ting man skal ha i bakhodet: man må ha mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader, og skal man ha et nogenlunde greit "drivstoffbudsjett", er det en klar fordel at en vesentlig del av kjøringen finner sted innenfor en radius der dere i stor grad klarer dere med hjemmelading. Dels er kommersielle ladetilbud rådyre, dels er verken "ladekø" eller "rekkeviddeangst" tull! Kfr at man normalt sett bør basere seg på å lade batteriet til rundt 80 % og unngå å kjøre det heeeeeelt ned. Derved blir det allerede i utgangspunktet et betydelig gap mellom oppgitt rekkevidde og den praktisk anvendbare rekkevidden. Legg til at rekkevidden også påvirkes i negativ retning i vinterhalvåret: både temperatur og snø på veien spiller inn - og ta dette med i betraktningen. Dernest er IKKE - IKKE - IKKE elbil gratis verken eie, bruke eller serve.
Sånn er det bare, og uten å gå i detalj omkring bruksavgiftene, det er overveiende sannsynlig at vi nærmer oss den dagen der politikerne smeller til så det kjennes med såvel bompenger som en eller annen for mfor bruksavgift. Sjekk også forsikringskostandene FØR dere kjøper! Der som ellers, det er betydelige forskjeller ute og går! Mhp service og reparasjonskostander er det faktisk ikke så voldsomme forskjeller: man slipper jevnlgie oljeskift, greit nok, men tunge biler sliter mer på hjuloppheng og dekk, som dere jo er inne på. Bremser er en skål for seg, regeneringen medfører at bremsene ikke blir spesielt mye brukt, da ruster ting, caliperne "setter seg", visp så er man i en situasjon der skiver, klosser, calipere må skiftes med jevne mellomrom, spesielt de to førstnevnte kan man med fordel tegne "abonnementsavtale" på! Ikke det at det er noen kjempestor kostnad, men over tid vil kostnadene ved en tung elbil ligge på samme nivå som en konvensjonell bil med samme fysisiske plass, men altså vesentlig lavere totalvekt.
Dette påvirker ikke bare dekkslitasjen, det kreves også dekk med høyere lasteindeks, evnt større dimensjoner. Ja, noen bare MÅ velge jålete felger med lavprofildekk også, noe kynisk sett, det er da sånne som meg ler oss skakke: ET dekk til en bil med sånne dekk koster mer enn fire dekk til min bil, i noen tilfeller mer enn 8 - åtte dekk - to sett med dekk - til min bil! Poenget er, om dere finner ut at elbil er tingen, ja da bør dere sjekke denne greie med dekk, dimensjon og pris FØR dere løper og kjøper! Noe annet dere bør gjøre når dere finner en bil dere kan tenke dere, er å inngå avtale med selger om full NAF-test, inknludert kontroll av batterikapasiteten. Nei og atter nei, en "tilstandsrapport" med et tippetegn-kryss skjema som ikke sier annet enn "OK" er ikke i nærheten av å være godt nok. Og "nylig EU-kontroll" sier lite om bilens faktiske stand. Og nei, det ... (more)