0

BMW 435d xd verdt å tune?

spurt 2022-02-20 06:47:48 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Har akkurat kjøpt meg en bmw 435d xd, 2016modell med 100 000 på tellern. Mitt spørsmål er om det gjør noe skade om jeg tuner bilen. Hvor mye og hva anbefaler du?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-20 09:51:22 +0100

Det enkle svaret er at det er høl i hue å tukle med motorstyringen på en såvidt ny og dyr bil. Det enkle spørsmålet du bør stille deg, er hvem som har best forutsetninger, les er mest kvalifisert, har mest ressurser, til å sette opp motoren der under panseret på denne fjonge bilen, på best mulig vis - AS "Jalla" som selger "billig" tuning - eller BMW. Årsakene til at du bør stille deg dette spørsmålet, er enkelt og greit at dette er en svært avansert motor, der veldig mye kan og vil gå galt, før eller siden, om f.ex et amatørfirma hiver opp ladetrøkket og øker dieselmengden uten andre ambisjoner enn å øke ytelsen. Joda, sikkert festlig med 100 hk og en drøss newtonmeter ekstra på åapiret, men fullt så festlig er det ikke når konsekvensene slår inn over deg med et smell. Det er så enkelt som at belastningene - både termisk og mekanisk sett - øker gjennom hele gullrekka, fra turbosiden via innsprøytingsdyser, ventiler, stempeltopper, råder, veivlagre og videre gjennom girkassa og like frem til drivakslingene. Se for deg regninga for et havari på bare et av disse trinnene - og tro meg - når det smeller ET sted - har det en tendens til å dra med seg noko attåt!

Dernest er det denne bagatellen med gjeldende lovverk: enhver endring av motorstyringen - det du kaller "tuning" er pr defisjon tukling - krever godkjenning hos Biltilsynet og innføring i bilens vognkort. Om du i det hele tatt skal kunne håpe på å få en slik godkjenning, må du ha dokumentasjon fra det være seg BMW eller akkreditert laboratorium som gjennom en godkjent måleprosedyre bekrefter at bilens utslipp, bilens støynivå sånn og sånn osv, fremdeles er "innafor", både i forhold til typegodkjenningen eller "bedre", underforstått ifht gjeldende regelverk. Og som vi vet, for en såpass ny bil er ikke dette noen spøk: det er strenge krav som må overholdes. Det ligger i sakens at det jobben må og skal være utført av et autorisert verksted, subsidiært et merkeverksted. Om du ikke kan krøsse av alle punkter i "godkjenningskjeden", ender du opp med bruksforbud og avskilting, da kan du stå og grine så mye du vil, før du kan doumentere at bilen er tilbakeført til opprinnelig konfigurasjon, har du verdens dyreste delebil stående der ute på gårdsplassen - og knapt nok det - bilen er rett og slett ikke salgbar. Og nei, er "tuningen" utført hos A/S Jalla, er det ikke "bare" å reversere tuklingen...stikkord: dokumentasjon, autorisasjon. Er du heldig, er ditt lokale BMW merkeverksted greie, men ikke vedd for mye på det.

"Blir ikke oppdaget"? Vel, det er litt som russisk rulett: det kan gå bra en stund, men når det først går galt, gjør det veldig vondt. Og den dagen du eventuelt tenker på å selge bilen, ja da har du lovfestet plikt til å opplyse om dette - uansett om det måtte være tilbakeført eller ikke. Om du holder tilbake slik informasjon, er dt en ett hundre % sikker grunn for heving av kjøpet eventuelt ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-20 17:00:07 +0100

Ikke uventet drar Mr N Wolf på med en masse skremselspropaganda men han har rett i det meste om at skal en bakgårds tuner vite mere om hvor mye motoren og girkassen tåler enn kanskje noen av verdens beste bil ingeniører i Bmw nei neppe. Alt av programmering som fører til mere diesel tilførsel enn dyser ol er tilpasset for vil gi en høyest ikke forutsigbar fremtid for motor og girkasse. Ja ta sjansen du men husk det skal som alt annet registreres hos biltilsynet og meldes til forsikrings selskapet. Det siste er nok det viktigste for finner forsikringen din ut at du har tuklet her så er avkorting neste steg. Ingen skal fortelle meg at ikke forsikrings selskapene har dette på dagsorden så pass på her da du lett sitter med svarteper her.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-20 20:16:49 +0100

Skremselspropganda er bare fornavnet for den som møter selveste OverBiltilsynsmeister Schtreng med en bil som er tuklet med - og tro meg - gutta boyz i et kgl norske Biltilsyn er veldig mye mer oppegående enn de var dengang jeg var ung! Ellers terningkast 6 til Kamerat Wizard for å nevne den lille filletingen som kokte bort i hukommelsen min før jeg hadde skrevet ferdig: forsikringselskapet må selvfølgelig ha beskjed, i dette ligger det også at endringene må være godkjent hos Biltilsynet først...hvis ikke...ja da sitter du i den berømte revesaksa før du vet ordet av det! Og avkorting - det er faktisk ikke engang fornavnet, om du kommer ut for en ulykke der det lukter av uaktsomhet, høy fart eller noe annet festlig, ja da værer forsikringselskapets takstmann uglene i måsan på null komma null! Det er det han er betalt for, det er det han er lært opp til!

Og det verste riset bak speilet: det er om du kommer ut for en ulykke med personskade, det være seg på egne passasjerer og deg selv - eller andre veifarende. Da blir det raskt syv-siffrede beløp av det, og som de fleste vet, om personskaden ved første øyekast så bare skulle være en kul i hue, så kommer politiet inn i bildet! Og værer politiet at ikke alt er helt som det skal - også disse gutta har lang erfaring og bokstavelig talt instinkter som en Doberman utafor en slakterbutikk - ja da kobles Biltilsynet, eventuelt Veivesenets Havarikommisjon, lynraskt inn i etterforskningen. Dette er et scenario som er vesentlig verre enn de relativt begrensede konsekvensene jeg skisserte: både et motorhavari og for den sakens skyld, at Biltilsynet river skiltene av bilen din, det er bare blåbær i forhold til konsekvensene om du er maks uheldig med en bil som er "tuklet" med. Sånn er det bare, selv om det skal litt til for at man havner i uløkka gitt e nnogenlunde fornuftig kjørestil.

Det som imidlertid skjer relativt kjapt - uansett om du ikke møter OverBiltilsynsmeiseter Schtreng - er at en EU-kontroll har en lei tendens til å ta deg med buksene nede: i de aller fleste tilfeller øker "billige" tuningløsninger utslippene. Det avsløres nådeløst ved EU-kontollen, og som vi vet, i disse tider får man lenger straff enn Treholt for miljøsynder! Bare legg merke til det og les reklamen fra de som selger chiptuning og denslags litt bedre nesten gang: der vil du se med bittesmå bokstaver at det er kundens ansvar å fremskaffe dokumentasjon og sørge for å få endringene godkjent hos Biltilsynet i ettertid...! Trenger jeg si mer? Sånn bortsett fra at de færreste aktørene i den "billige" delen av bransjen har autorisasjon og derved ikke har lov til å gjøre jobben i utgangspunktet - har kunden for alle praktiske hensyn, omtrent like stor sjanse som Snømannen Kalle der nede i Kristiansand, har til å overleve til St Hans Aften! til å fremskaffe adekvat dokumentasjon for at bilen fremdeles er i samsvar med typegodkjenningen og få det godkjent etter "tuklingen"!

Den som måtte ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger