0

Temperatur på DPF

spurt 2022-02-18 10:24:09 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Har kjøpt meg en Nissan X-Trail 2006 mod, 2.2 DCI (136 hk) og det er min første dieselbil. Ser mange kommentarer og innlegg om dieselpartikkelfilteret, og om hvor dyr den er å bytte. Slik jeg har skjønt så skal det være selvrensende når det blir for tett, men det fordrer en temperatur så høy at man sjelden oppnår det med småkjøring. Man blir oppfordret til å ta en kjøretur med høyt turtall for å oppnå høy nok temperatur. Så er spørsmålet: Hvis temperatur er et problem for rensefunksjonen på filteret, kan man hjelpe på problemet med å isolere filteret utvendig? For å heve temperaturen inni? Kan filterets vanlige funksjon begrenses/ ødelegges av høyere temperatur?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-18 11:58:58 +0100

Først og fremst, jeg ville ikke tatt sorgene på forskudd, halvparten kommer aldri. Mhp DPF går det normalt sett helt greit om du har et kjøremøsnter med en nogenlunde normal fordeling av småkjøring og litt lengre kjøring, og denne greia med "høyt turtall" innebærer ikke at du trenger å kjøre med turtelleren på redline hele tiden, et gir høyere enn over et par-tre mil når motoren er gjennomvarm holder lenge. Ellers er du inne på noe med dette med temperatur, flere fabrikanter har en form for renseprosess som først kommer i gang når DPF når en gitt temperatur. Småkjøring og vinterkulde er som kjent en dårlig ting her, men igjen - normalt sett er dette problemfritt om du altså ikke har kun småkjøring ala til-fra butikken hele vinteren igjennom.

Når det gjelder tanken om å isolere filteret, er det en skikkelig Reodor Felgen ide, og som du er inne på, det kan meget lett bli veldig, veldig mye varmere enn det burde være. Dette vil igjen påvirke temperaturene i hele eksosanlegget, enn si under bilen. I det hele tatt: du risikerer å øke temperaturen på en måte som du ikke har noen som helst kontroll over. Det blir litt som å hive en papp-plate foran radiatoren på vinteren, det fungerer kanhende helt greit på småkjøring i 30 minusgrader, men når det blir mildvær, enn si når du kjører et par mil lenger utover vårparten, ja da kan det plutselig bli ovseleg varmt der fremme! Her skjer det vel neppe de store katastrofene om man ikke er veldig sløv, men å pakke inn DPF med tykke lag med f.ex stålull eller annen varmesikker isolasjon, det er gambling med deler som koster flesk å skifte i Norge.

Og der har vi et vesentlig moment: hvis dette problemet dukker opp en gang i fremtiden: tenk tanken på å sjekke prisnivået for jobb og ny DPF i Danmark hhv Sverige. Du skal ikke se bort fra at du får en positiv overraskelse. Ellers kan det være at Nissan-deler er rimeligere i UK, om du kan skru sjæl, er det jo kurrant å bestille deler fra hvorsomhelst, det vanligste er Tyskland og UK. I det hele tatt: god timebetaling for et par telefoner, problemer er til for å løses. Ellers var det også en bil av denne sorten i arbeidsgivers bilpark en gang i tiden, helt grei bil, alle som liker litt konservative biler kjenner seg igjen: den rakler like mye som en Landrover anno 1955, og er man litt humoristisk, er den omtrent like komfortabel også :-) På pluss-siden er XTrail altså en noe konservativ, grei og robust bil. Nok bakkeklaring til å håndtere røffe veier, røffe forhold, men be advised, fremkommeligheten er bop-bop! Du mangler diff-sperrer, noen av bilene er også levert uten antispinn og ESP.

Firehjulstrekket har som du nå vet, flere alternativer, mitt råd er at du kjører med enten forhjulstrekk og defensivt, eller konstant firehjulstrekk. Ved rent forhjulstrekk har motoren for store variasjoner i tilgjengelig kraft, for lite i bunnen og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger