Verkstedshistorikk vs "personvernet" - tips

spurt 2022-02-18 09:01:37 +0200

Et gjengangertema de senere år, også i herværende forum, har vært ovenstående: merkeverkstedene har i stor grad etablert en uheldig praksis, der man nekter bilens eier både innsyn og utskrift av bilens verkstedshistorikk, også overfor bilens eier. Dette begrunner man med "personvernet", derved oppstår det problemer på flere områder: det blir vanskeligere for kundene å passe på bilen sin på en grei måte - stikkord serviceintervaller, hva er faktisk gjort og så videre - og for de som måtte ha kjøpt en bruktbil, er jo dette enda viktigere! I tillegg vil verkstedshistorikken kunne bidra til å gjøre svindel med bilens kjørelengde vanskeligere: når man kan kontrollere registert kjørelengde ved gitte tidspunkter mot både verkstedshistorikken og ved EU-kontrollene i Biltilsynets system, har man flere referanser, bedre dokumentasjon. Dette og mer til blir man altså fratatt på med bakgrunn i en - etter mitt syn - søkt og urettmessig begrunnelse.

Dette er et synspunkt det juridiske fagmiljøet hos NAF deler, for alle dere som måtte tenke som meg, finner dere mer om emnet HER (Litt ned på siden, under headeren "Innsyn i verkstedhistorikk"): https://www.motor.no/aktuelt/naf-eksp...

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett