0

DSG og svinghjul?

spurt 2022-02-17 13:27:20 +0100

Har VAG klart å lage dobbeltmasse svinghjul som holder i kombinasjon med DSG ? Fra hvilken årsmodell i så fall ? Og finnes nyere Octavia med automat som ikke er DSG ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-17 15:54:48 +0100

Jeg tar en råsjanse her og sier at massesvinghjulet holder i forbindelse med Dsg da en automat velger høyere turtall enn pensonist ville gjort på sin manuell som er ganske ødeleggende for svinghjulet. Antar at Skoda bruker andre girkasser når de selger til fks USA da de har andre krav til komfort og ikke tenker allverden på drivstoff forbruk. Blir nok ikke solgt i Europa men kan være feil her fra min side.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Når vi nevner dette med turtall, da er det jo en KLAR FORDEL med dieselbrenner, jeg girer ed maks 2000 o/min, om jeg kjører "dristig" en sjelden gang imellom girer jeg ved 3000! Og nja,ser ut som om DSG råder grunnen også i USA. Kan evt være at VW made in USA har konvesjonell automat.

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2022-02-17 16:56:11 +0100 )rediger
0

besvart 2022-02-17 16:34:24 +0100

Det er mange beskrivelser av havarerte svinghjul med DSG. Finner ingen på de nyere, men de er kanskje for nye ennå ?

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Nja, fenomenet oppsto tidligere ved 100-150.000 km, det tilsier jo at det burde vært et problem for enkelte brukere, også på nyere biler, kfr at det er flere enn meg som kjører 50.000+ i året (i hine dage).

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2022-02-17 16:57:45 +0100 )rediger
0

besvart 2022-02-17 16:51:27 +0100

På en fredag ettermidag er det ikke helt passende å "ringe en venn" i Møller-systemet, men for meg fremstår det som om problemet er vesentlig redusert de siste generasjonene av Golf hhv Octavia, dvs fra 2013 and on. Det er så enkelt som at såvel girkassen som motorene er vesentlig endret fra tidligere generasjoner, som andre fabrikanter har VAG et system for å rette opp i slike problemstillinger. Tidligere fulgte jeg med på servicebulletinene og pressemeldingene på VW sine tyske nettsider, det krever tilgang som jeg ikke lenger har, men dersom du ønsker mer spesifikk informasjon, er det ikke verre enn å ringe Møller teknisk. Det man skal være klar over, er at DSG og DSG ikke er det samme, selv om det står "Octavia* eller "Golf på bakluka. Det er minst to varianter av girkassene, og et avgjørende kriterium er motorens dreiemoment. Det er mao ikke samme girkassa i en bil med eine kleine benziner som i en bil med en skikkelig dieselmotor. Naturlig nok betyr dette også hurra for den lille forskjellen mhp svinghjulet!

Nå er jo ikke dette svinghjulet spesielt dyrt, det som gjør det litt dumt, er at det litt arbe' å skifte det. Dernest er det en jobb på iallefall nivå 4 om vi legger Haynes hobbymekker-bøker til grunn.

Og nei, det er slutt på de tider der man kunne finne mer konvensjonelle automatkasser i det være seg VW, Skoda eller Seat. Det er bokstavelig talt lenge siden, nå er det DSG over hele fjæla. Når det er sagt, DSG er helt greit, så lenge man passer på å skifte olje hver 60.000, kjører som folk flest og ellers ikke "tukler" med motoren: det er så enkelt som at "aktiv" kjørestil hhv chiptuning er en effektiv måte å skaffe seg et seriøst problem med overskriften "DSG", er man heldig, er det kun clutchen som ryker, men den er til gjengjeld alt annet enn enkel og billig å skifte!

The Bottom Line er at både VAG, Toyota, Ford-, Nissan- og Mitsubishi står på lista over bilfabrikanter som har hatt dette problemet i større eller mindre grad. Sånn er det bare, trøsten er at verden går fremover - iallefall av og til - og jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en hvilken som helst VW eller Skoda fra si 2013 and on i forhold til dette. Noe kynisk sett: det er store problemer, og det er litt midnre problemer. Den virkelig store Achilles-hælen til bilene som kommer til landet gjennom Møller-systemet, er at man ikke understellsbehandler bilene når de kommer til Norge. Derfor er det en ting som gjelder når man vurderer å kjøpe brukt VW evnt Skoda: NAF-kontroll FØR man undertegner kjøpekontrakten - fabrikkbehandlingen er rett og slett ikke god nok, og det man kaller "rustgaranti" er som hos de fleste andre fabrikanter, ikke verdt papiret den er skrevet på.

Hjemme hos oss fant vi et greit kompromiss: mannebilen har manuell kasse, konebilen har7 trinns DSG. Bank i bordet, ingen problemer whatsoever frem til dags dato ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-17 17:00:30 +0100

Som sagt jeg tok en råtipp her og visste ikke helt hva jeg snakket om men dog. Normalt er det slik at et massesvinghjul slites fordi man skal kjøre i 6th giret i 50 km/h da dette vil være svært skadelig for et masse svinghjul over tid og gir indikatoren i displayet som stadig ber deg gire får noe av skylden her. Normalt vil ikke en dsg kasse tillate å ligge i så lavt turtall at hele bilen rister og derfor være mere skånet fra problemer men klart drar man mye tunge lass hele tiden med tilhenger bakpå så ja massesvinghjulet kan skades. Programmering av DSG kassen er nok en utvei som VW kan ha løst her da jeg også synes DSG kassene tillates for lavt turtall i lave hastigheter, At jeg beveger meg på tynn is her joda greit det men har lest meg mye opp på dette over tid så har en formening om årsaker men om de er dønn riktige nei det er nok litt mere sammensatt enn som så.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Golf har et turtall på rundt 1700 o/m i 90, og trekker rent på flatmark ned til 1200 o/min eller sanue 65 km/h. Det betinger imidlertid at man kjører på momentet - og ikke tråkker flat pedal - da oppstår det brum-brum. Fra 70 elller 1300 o/m og opp til 220/snaue 4200 o/m: no problemas på 6 gir.

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2022-02-17 20:35:53 +0100 )rediger

Vel og merke med manuell kasse - totalt utvekslingsforhold kan være noe annerledes med DSG-kasse.

Norulf gravatarbildeNorulf ( 2022-02-17 20:38:57 +0100 )rediger
0

besvart 2022-02-17 18:13:48 +0100

Takk til Wizard og Norulf for utfyllende svar ! Det var nyttig 👍

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger