0

Råd til bil nr 2

spurt 2022-02-15 08:58:07 +0100

Hei. Er på utkikk etter en bil nr 2. Den bilen som vi har i dag som nr 2 bil er en Toyota Auris Hybrid 2015 mod.(ikke ladbar) Grunnen til at vi ønsker å bytte denne ut er at vi sitter veldig lavt i den og synes kanskje ikke at den er veldig billig i bruk til å være en Hybrid. Bruker ca 0,55 på mila i tillegg til at bensin er noe dyrere enn diesel. i tillegg synes ikke kona at den er veldig fin ;) Klarer ikke å bli enige selv hva vi skal gå for når budsjettet tilsier maks 140 000. Har sett litt på Kia Sportage, Golf Hybrid, Nissan qashqai, VW Touran, VW Tiguan, Skjønner at vi kanskje må ned på manuell gir på enkelte av disse. Billig i drift er vel kanskje første pri. Har vurdert nissan leaf 40kw batteri, men det blir over budsjett og trenger en bil nr 2 som ihvertfall klarer 16 mil på vinterstid og da blir leaf det nærmeste innen EL-bil hvis vi virkelig skal gå for noe som er billig i drift:). Men vi tar bort EL-bil i denne vurderingen så håper vi på gode tips fra deg:)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-15 13:43:00 +0100

Ja det høres ikke ut som dere er helt fornøyd med Aurisen og har funnet flere argumenter mot den. Men ingen av de du har nevnt vil gi deg billigere drifstoff utgifter da 0,55 l er et helt ok forbruk. Skal du kjøre billigere så er nok Leaf det beste valget her og må nok tilbake i vurderingen din eller hvorfor ikke en Renault Zoe.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-15 14:47:33 +0100

Greit nok, 0,55 på mila er ikke "veldig" billig, men det er et helt greit forbruk til benziner å være, og er dette et snittforbruk på blandet kjøring over tid med det kjøremønsteret dere har, ville jeg sagt takk og amen og halleluja, den eneste måten å få lavere forbruk på, er å konvertere til en dieselbil i omtrent samme størelse / vekt, gjerne en tysker evnt tsjekkisk eller spansk tysker, altså en bil fra vårt alles kjære VAG, det være seg VW, Skoda eller Seat. Om dere vil ha lavere forbruk og føler at hybrid drivlinje er tingen, ja da er det jo en mulighet med en noe mindre bil med hybrid drivlinje. Men be advised, ingen lager bedre - og mer drivstoff-gjerrige - hybride drivlinjer enn Toytota. Ja, vi har jo Lexus også da, men med begrenset budsjett osv...jeg ville tenkt i retning Toyota Prius, der er 0,45 realistisk på blandet kjøring. Men himmel og hav: om dere kjører si 20.000 i året, ja da utgjør forskjellen på det årlige drivstoff-budsjettet bare peanøtter i forhold til kostnaden ved å bytte bil!

Når det er sagt, "ladbar" hybrid er noe mange innbiller seg er nærmest gratis å kjøre med, man tror at man kan kjøre "rent elektrisk" store deler av tiden. Vel, for det første vil dere med et såvidt begrenset budsjett være henvist til biler med begrenset elektrisk rekkevidde. Dernest må dere da investere i en forskriftsmessig hjemmelader: typisk 15.000 spenn give or take. Dels kan dere kjøpe mye benzin for disse pengene, dels er det faktisk sånn at en ladbar hybrid egentlig ikke er noe annet enn en "vanlig" hybrid, men med skjøteledning! Drivlinjen er altså ikke "bedre", men man har muligheten til å "fylle tanken" med litt strøm innimellom! Dog: det er IKKE noe ja takk, begge deler som i eventyret om Ole Brum, dette med "rent elektrisk" er en sannhet med modifikasjoner: vil dere f.ex ha varme i bilen i vinterhalvåret, ja da vil benzinmotoren gå i dann og vann! På samme vis starter jo benzinmotoren innimellom uansett, for å opprettholde en minimums driftstemperatur, og når batteriet har så og så lite strøm igjen, da starter benzineren uansett! Og akkurat det er det mange som glemmre i sin iver etter å "spare": de kjører rent elektrisk så langt de bare kan, og glemmer helt ut at når benzineren starter, så må den BÅDE sørge for fremdriften OG lade batteriene med RÅDYR benzin-produsert strøm! Den KLOKE kjører altså bilen i vanlig hybridmodus hele tiden, og lader når han kan. Det gir lavest forbruk på det jevne, omtrent som en vanlig hybrid, kanhende litt lavere men igjen - på det jevne - er ikke forskjellene spesielt store. Ja, man kan kjøre "rent elektrisk" (som altså ikke er så "rent elektrisk" som mange tror) innenfor avstander på kanhende 1/4 av oppgitt rekkevidde, men ikke spesielt mye mer. ER oppgitt rekkevidde 40 km, da kan man regne med å kunne kjøre en mil ut fra bostedsadressa og ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-15 15:32:29 +0100

Hva med å kjøpe en bil dere trives med å kjøre, som er i bra stand, og med fin farge ? Innenfor samme segment er det bare nyanseforskjeller i drivstoffkostnader. Bilens tilstand derimot ! Der er det lett å gå på en smell!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-15 19:07:00 +0100

Hadde Ts hatt en Suburban fra tidlig 2000 tallet hadde jeg vært enig ang forbruk men hvor lite drivstoff tror man egentlig man skal forbruke uansett drivlinje. Jeg hadde hoppet i taket av glede hvis min bil bare hadde et forbruk på 0,55 l pr mil. Tror Ts må legge listen sin et hakk lavere da jeg ikke kan tro det er forbruket som styrer men snarere ønsket om å bytte bil. Foralldel den kommer til oss alle før eller senere men kostnad med å bytte bil er skjelden gratis da vi først taper en del på salget og så gir overpris for kjøpet så den desiliteren du måtte tjene på et bytte tar ofselig lang tid å tjene tilbake men deg om det Ts. Tenk deg om og joda man finner ofte gode grunner til å bytte bil være seg både det ene og det andre men at du kommer økonomisk ut ovenpå tillater jeg meg å tvile på.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-16 12:48:10 +0100

Ja, så sant som det er sagt; Kamerat Wizard har helt rett! Jeg tenker jo at den som har en grei, passe stor Toyota helhetlig sett sannsynligvis har en bil som ligger meget godt an på lista over biler med lave driftsutgifter, og som de fleste vet, dette med drivstoffet er liksom bare en liten del av moroa! Spesielt med en Toyota hybrid, å forflytte 1,3-1,4 tonn med bil pluss vekta av passasjerer og pikk og pakk på 0,55, antagelig på blanda kjøring, er knallbra! En benziner er en benziner, og som vi vel har vært inne på her, det fremstår som om kameraten nok overfokuserer på drivstoff-forbruket her. Skulle nesten tro han hadde forlest seg på salgsbrosjyrene til de som selger ladbare hybrider! Men som vi vet, dette med "0,2" på mila som enkelte påstår, er utropi i praksis. Ja, man kan kjøre LITT billiger med en mindre Toyota Hybrid, f.ex "såpestykket" Prius, men overgangskostnaden ødelegger regnestykket: det vil som Kamerat Wizard sier, ta meget, meget lang tid før man har "spart inn" overgangskostnaden - om man i det hele tatt rekker det før man igjen finner på en liste med mer eller mindre gode grunner til å bytte bil!

Ja, jeg kjenner jo flere som har det sånn at de BARE MÅ bytte bil oftere enn jeg bytter sko, da tenker jeg på "skobyttet" mellom sommer og vinterskoene mine! Skoa som sådan holder stort sett både 5 og 6-8 år, selv om jeg går rundt 1000 km eller mer hvert eneste år. Men disse "smaringene" som bytter bil ofte - de kan jaggu klare å bytte bil opptil flere ganger i året! Rett nok er det mennesker som har god inntekt hhv litt formue, men ærlig talt: når du har f.ex en nesten ny bil som har kosta deg mellom 6 og 700.000, og du går hen og bytter den inn med en ny bil hos samme merkeforhandler etter knappe 11.000 km og godt under et år - og taper 150.000 - et hundre og femti tusen kroner - uten engang å rynke på øyenebrynene - da er du jaggu så snill med bilsjappa at du fortjener en kilo Kong Håkon til jul hvert år de neste 10 åra - minst! Det er da vi snakker om SKYHØY ovegangskostnad, og når sånne "gode kjøp" blir regelen, ikke unntaket, det er da jeg anbefaler vedkommende å gå over til TAXI istedetfor dette pisset med å kjøre egen bil"! En av disse gutta er forøvrig opphengt i nettopp Toyotas hybrider - for "forbrukets skyld"! Stikk den!

Og fellesnevneren disse gutta har, er mer eller mindre velfunderte unnskyldninger for å bytte bil! Joda, vi har alle vært der, for all del, jeg hadde tendenser når jeg kjørte motorsykkel, men det var kanhende dengang jeg tok til vett! Og kameraten som startet denne tråden, han er absolutt ikke i klasse med de jeg nevner som skrekkens eksempler her, den skal ha ha! Jeg tenker jo at de jeg nevner - den ene ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-16 17:30:54 +0100

Phuh glad jeg om Kamerat Helmar slapp unna de Psyklologiske testene her, jeg personlig må av og til slette noen av mine egene innlegg da jeg tror ts mister all interesse for tilværelsen sin he he. Greier du ikke å eie en Auris Hybrid fordi man ikke liker utseende eller at fargen ikke er helt din greie så tenk omigjenn. Sitteposisjon og seter kommer aldri til å nå Volvo og Saab nivå og ei heller i dine egene forslag. Sist ville jeg nok sagt at Vow bilen bruker bare 0,55 og hvem can matche det ? Som Mr N wolf sier bilbytter er bare tap så når du finner ut av at bilbyttet kostet deg 50000 kr plus men bare sparte 0,05 l pr mil så skal det noen km i årlig kjøring for å spare det inn. Strategien er enkel og man bytter ikke en lyspære hjemme til en sparepære som fks koster 100 kr når besparelsen først lønner seg kanskje 20 år frem i tid for break even. At man ønsker å bytte bil må nå så være den har vi alle kjent på opp igjennom men at argumentene holder vann her er jeg mere i tvil om.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger