0

Land Rover Freelander 2 2007 grei bil?

spurt 2022-02-13 00:05:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei,

Er interessert i en Freelander 2007 2.2L S TD4 automat, kjørt 250k som bil nr2. Ser på denne da det er noe helt annet en andre har og har mye plass, hengerfeste og bakkeklaring.

Er det greie biler? Har lest en del og har kjønt at første generasjon var en katastrofe med masse feil. Men nr 2 startet de helt på nytt og det endte bra. Klarer ikke å finne noen kjente feil med disse. Og de skal være kurante å skru på selv da jeg er hobby mekaniker og ordner mye selv. Er også enkelt å få tak i deler så er veldig fordel det, selvom det ikke er bilen som «mannen i gata» har.

Det jeg er litt frustrert over er at det er villedende info på nett om motoren har kjede eller reim. Kan noen her svare på det?

Ellers er jeg som kjent forstått på det med NAF test og ting man skal se etter når man sjekker ut bilen.

Er det BMW motor i disse? Og lagd på samme plattform som XC60? Er motorene bra?

Takker på forhånd på svar.

Hilsen Egil

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-13 08:42:25 +0100

updated 2022-02-13 09:49:04 +0100

Bilen er bygget på Ford EUCD plattformen som helt riktig også Volvo XC 60 er bygget på. Motoren er en Ford PSA Duratorque motor på 2,2 liter med et par forskjellige trimmings grader 150 hk og 160 hk. Man får den i både manuell og automat og er nok best med automaten da det jo er en Land Rover. Viktig også å velge høyeste utstyrsnivået av samme grunn som ovenfor. Freelander 2 ble en mye bedre bil enn forgjengeren men er ikke helt lytefri. Motoren er bra men må ha fått stellet sitt med oljeskift, regreim og glødeplugger må helt sikkert skiftes med 250000 km da skal den også ha fått ny regreim ved 200000km og hvis ikke må det gjøres umiddelbart. Bilen har Haldex generasjon 3 som 4 hjuls trekk system og Haldex måtte faktisk forbedre konstruksjonen her for at Land Rover ville bruke deres system da Land rover ikke tolorerte at hjulet dreiet en 1/8 del rotasjon før haldexen grep inn. Bilen begynner å bli noen år men har absolutt noe for seg men noe elektriske problemer kan du regne med samt så kan kuler og foringer også være slitene. Hjul lagere og bremser er også utsatt da det er en forholdsvis tung bil. Rust kan forekomme på bakluken samt i de bakre hjulbuer så må sjekkes nøye her og ta gjerne en rustbehandling også. Haldex pumpen er også utsatt da de ikke har intervall på oljeskift men det er særdeles viktig at dette blir gjort. Bakakselen har et lager som kan slites fort men mange biler har fått dette reparert , dette er en dyr reprasjon da hele bakaselen må demonteres så sjekk nøye her den minste lyd der bak kan indikere slitasje på lageret. En Naf test er obligatorisk og ikke tro et ord på selgers ovetales evne her. Freelander 2 var faktisk snarveien min inn i Land Rover elskerenes rekker og har nå et anglofilt bilhold med , Disco 3, Disco 4 og intill nylig Range Rover Sport så he he Freelanderen greide altså ikke å skremme meg vekk her snarere tvert imot og ser jevnlig på de utenlanske nettstedene etter en Range Rover Vouge av siste generasjon før de kom Nye i 2013 som jeg har lyst til å importere.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-13 13:20:05 +0100

En liten ting med Freelander som storebror lærte på den harde måten: ramma som holder bakakslingen har bolter som skal ettertrekkes ved hver service!!! Det står med feite typer i serviceinstruksen, likevel "glemte" merkeversktedet dette punktet, med ekstraordinære kostnader i seks-siffret størrelsesorden på kun kort tid og få kilometer. Det hører med til historien at alt som skjedde FØR garantien gikk ut, ble karakterisert som "slitasje" av merkeverkstedet og daværende importør, og når den siste smellen kom innafor et par uker fra garantiens utløp og broder kom under vær med hva som var årsaken, ja da ga broder opp og bytta inn bilen med japs! Et stort nederlag, han hadde en sak gående med impotøren i årevis, men dengang var det altså samme importør som en unenvelig "nordisk" bil...trenger jeg si mer? Mercedes og denne nordiske bilen har en ting felles: en importør som har kundebehandling og holdninger til begrepet "garanti" som ligger på stikk motsatt ende av skalen sammenlignet med våre venner hos Toyota. Derved er vi på et vesentlig punkt når det gjelder Freelander: bilen er grei på mange vis, og slett ikke noen dårlig bil, men man må vite hva man går til, man må være villig til å passe litt mer på bilen enn man måtte gjort med f.ex en japs. Gjerne kunne skru litt sjæl og sette seg i hvordan bilen skal passes på.

Verre er det ikke, med dette på plass og et normalt godt vedlikeholdsregime, ja da kan det fort gå greit! Nå hadde vel broder den første Freelander, men konservative fabrikanter endrer ikke på ting i tide og utide, jeg ville helt klart hatt dette med innfestingen av bakakslingen i bakhodet! Det vet sannsynligvis NAF sine mekanikere veldig godt, og som Kamerat Wizard sier, her er NAF-test obligatorisk. FØR kjøpekontrakten underskrives. Mye ryddigere for begge parter, lykke til med en skikkelig entusiastbil, engelske biler har fremdeles sjel og nerve, i allefall LITT henger igjen!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-13 14:26:28 +0100

updated 2022-02-13 14:43:24 +0100

He he Mr N Wolf, livet er for kort til å velge en kjedelig bil så ja uansett hvor bra de er så har jeg aldri eid en Toyota fordi om jeg måtte ligge under bilene mine i 20 blå og både fingrer og tær var blåfrossene på grensen til koldbrann og da kan jeg trygt si at jeg misunnet Toyota eierene en smule med sine biler som bare gikk og gikk uten mere dikkedarier enn det. Toyota eiere er forresten velkommene til å lese på forumet her de også fordi om de mest kan sitte å se på hvilke problemer andre bileiere faktisk har men så blir de ihvertfall ikke fristet til å bytte merke :-) En Toyota eier får liksom ikke slippe ut fra verksted eller butikken uten at de har et smil om munnen da blir de satt i karantene og Toyota verkstedet jobber da på sprengfor å se hvor de har gjort feil og retter det slik at kunden kan slippes ut igjen med et smil om munnen. Skulle jo nesten tro at Mr N Wolf og meg selv jobbet for Toyota men slik et det altså ikke. Jeg hoppet i det og valgte Engelsk til tross for alle advarsler og har kommet hjem i bilholdet mitt men må vel røpe at jeg nok har kunnskap, innsikt og utstyr nok i garasjen min til å takle det så for meg har det altså ikke ført til økonomisk ruin som er den mest brukte propagandaen mot engelske biler. Bremser er utsatt da det skal noe til å skrubbe 2,6 tonn med en heste henger på slep samt selvfølgelig alle kuler og foringer men på min Disco 3 fra 2005 så er det de orginale luftbelgene og støtdemperene som står der ennå. Utrykket en fjær blir til 10 høns har nok kanskje rullert litt her slik at kvaliteten på et par modeller alt for lett overføres slik at vi møter bilen med innebygget skepsis.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-13 16:54:42 +0100

Nåja, heller ikke Toyotas biler er feilfrie, men Toyota gjør en håndfull smarte ting: dels endrer man ikke på ting bare for å endre på det, har man funnet en løsning som fungerer greit, ja da lar man denne løsningen være i fred! Ta f.ex hybridene: fremfor å "downsize" motoren og bytte ut en 2,5 litres benziner med moderat trimmingsgrad og greit med anvendbar kraft på lave og midlere turtall og bytte den ut med en mikroskopisk benziner med høy trimmingsgrad (f.ex Passat GSE), så beholder man det konseptet man har! Dernest legger man vekt på enkle, greie løsninger fremfor unødig komplisert mikkmakk! Hadde man bare beholdt et konservativt dashbord, levert hybridene mede en mer konvensjonell automatkasse og lært seg å lage seter som passer for andre enn små og lette japse-kvinner, da da kunne kanhende til og med jeg fallt for en Toyota! Som det er, kunne kanhende Landcruiser appellert til meg, men det var det derre med behov og alt det derre, jeg trenger absolutt ikke en bil som kan kjøre over Sahara eller Gobi-ørkenen! Og sist, emn ikke minst: som nevnt over: Toyota har en kundebehandling i særklasse, og er en av de få som har forstått nytten av sånne "bagateller" som kvalitetskontroll og ikke minst, seriøse holdninger til dette med garanti! Summa summarum, dette gir et velfortjent godt rykte, det gir lojale kunder. Den skal Toyota ha! Så får det heller være at en del av oss ikke helt klarer å løsrive oss fra det være seg lukta av engelsk lær eller for den sakens skyld, godfølelsen av Ordnung Muss Sein fra en annen europeisk stormakt!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger