0

225xe vs GLA

spurt 2022-02-11 12:48:11 +0100

updated 2022-02-11 13:16:51 +0100

Da jeg er noe usikker på BMW sin rekkevidde, så er jeg mest interessert i bensinbil. Det er mye småkjøring med noe lengre turer innimellom.

Begge har sine positive og negative sider, men håper på litt bistand av eksperter. Jeg er ikke interessert i å installere lader til ca 20k.

Valgets kval er altså Mercedes GLA 180 Urban eller BMW 225xe.

Håper på innspill. På forhånd takk.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-11 14:38:01 +0100

Slik jeg forstår det, ser du i retning av ladbar hybrid, begge de bilene du vurderer, har hybrid drivlinje og muligheten for å lade. Uten at jeg har sett spesifikt hvilke drivlinjer som er aktuelle fra den norske imporøren, Mercedes GLA leveres med både diesel, benziner og hybrid drivlinje, det er ikke måte på! Mhp BMW 225 XE synes det som om vi snakker om en ladbar hybrid, derav tolkr jeg det som du primært tenker i retning av en ladbar hybrid. Noe kyniisk sett, en hybrid, det være seg en konvensjonell hybrid eller en ladbar hybrid, er en grei måte å få ned drivstoff-forbruket på, man klarer nesten å komme ned i samme lave forbruk som en dieselbrenner, det er bra spør du meg!

Samtidig bebeholder man benzinerens lange rekkevidde - også det nærmer seg en dieselbrenner! Men, det er faktisk et stort "men" som du skal skrive på veggen: en ladbare hybrid er IKKE en Ole Brumm: du får ikke både fordelene en konvensjonell bil gir deg, og en elbil på en gang. Det er så enkelt som at benzineren går litt uansett hvor mye "rent elektrisk" du tror du kjører. Det er så enkelt som at om du vil ha det godt og varmt i bilen, da primært i vinterhalvåret, ja da må benzineren gå litt innimellom! Dessuten vil fabrikanten sette opp bilen sånn at benzineren starter opp når batteriet bør lades, og for at benzineren skal være "klar til kamp", ja så må den startes opp innimellom for å ha en viss driftstemperatur. Ellers er det jo dette med at den rent elektriske rekkevidden i praksis er og blir begrenset til en radius på godt under halvparten av teoretisk maksiamal rekkevidde. Kjører du lenger enn dette og den stakkars motoren må lade batteriet samtidig som den fløtter på bilen, ja da lader du med "rådyr" benzin-produsert strøm. Sånn er det bare, da går vinninga ved å kjøre "rent elektrisk" (nja....) opp i spinninga. Noe forenklet sett, den kloke kjører i vanlig hybridmodus fra begynnelse til slutt om han skal litt lenger enn si maks 40 % av radiusen man har teoretisk rekkevidde til. Og selv det er en smule optimisisk!

Det er imidlertid en ting som skurrer: når du ikke er "interessert i" å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader - eller kanhende ikke har mulighet for det - da har du et problem. Prisen for en hjemmelader er grei nok, den kan variere mellom 10 og 20.000+. Det er jo ikke bare en ting med i bildet, laderen koster ikke allverden, men den strømmen må føres frem i egen kurs, og det skal gjøres forskriftsmessig. Snille mannen som det står "elektriker" i panna på, han jobber dessverre ikke gratis. Men noramlt sett kommer du langt med 15.000. Når du samtidig ser på biler i trakten av si 4-500.000, give or take, og ikke er "interessert i" å innstallere en hjemmelader til en brøkdel av kostnaden, da bør du rett og slett revurdere hele grea med ladbar hybrid. Kjøp ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-11 15:15:53 +0100

Jeg takker så mye for svar. Det har vært forvirrende dette med plugin hybrid og valg. Luksusproblem, ja jeg vet det er det.

I mitt tilfelle, så lander jeg mest sannsynlig på en ren bensinbil.

Igjen mange takk for svar og et flott forum

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-11 16:42:41 +0100

Grundig vurdering av behov og kjøremønster, dernest prøvekjøring, er alfa og omega. Det er så enkelt som at noen liker ho mor', andre liker dattera, det er mao en subjektiv opplevelse, der det er deg selv som er den største eksperten. Under dette med "behov" kommer årlig kjørelengde, p.t skal du kjøre mer enn si 20.000 i året for at et par desiliter fra eller til skal monne på drivstoff-budsjettet. En ting du likevel skal ha i bakhodet, er at ladbar hybrid under gitte forutsetninger kan gi noe gunstigere avgifter, dernest er hybrid en motegreie akkurat nå. Kanhende også et par år frem i tid, eller når du skal bytte bil neste gang, det kan gi noe lavere verdifall. Men det var det derre med krystallkula da - bil er uansett aldri noen "god" investering for oss vanlige dødelige.

Fordelen med hybrid er som sagt lavere forbruk, og det er jo problemfritt å kjøre en ladbar hybrid uten å lade - for all del. Du kjører den bare i vanlig hybridmodus og lar bilen ordne resten sjæl, det gir deg vesentlig lavere forbruk totalt sett - som sagt - sammenlignbart med en dieselbrenner. Ikke heeeelt der, men nok til at det er merkbart. Dog - glem de "oppgitte" tallene, vær nøkternt realist og se for deg et forbruk typisk et sted mellom 0,5 og 0,7 ved et kjøremønster med mye småkjøring. De bilene du nevner, er et par nummer større enn Toyota Prius, dessuten er Toyota svært dyktige på nettopp hybride drivlinjer, man legger mer vekt på pålitelighet over tid, velprøvde løsninger og lavt forbruk enn ytelse - mens BMW og Mercedes har et litt annet image å ta vare på her! Jeg vet positivt at f.ex Toyota Prius med konvensjonell hybrid drivlinje er nede i 0,45 på et kjøremønsster med overveiende småkjøring. Det er fenomentalt spør du meg! Der er ikke "de andre", men joda, du sparer noen tusenlapper i året på hybrid drivlinje - om det har noen betydning.

Ellers er det en joker her: greit nok, du har en del småkjøring. Men hvor langt kjører du når du kjører ut av byen? Snakker vi 100 km.........eller kjører du halve Norge på langs? Det er en vesensforskjell her, og så er det hvor ofte du legger i vei ut av byen. Om du har Mer enn 90 % av din kjøring i byen - ja da er det jo absolutt verdt å vurdere å legge disse tusenlappene i en hjemmelader, spesielt om du kjøper nybrid med mulighet til å putte inn denne ladekabelen. Og selv jeg, som ihuga dieselfantast og elbilmotstander, ville faktisk vurdert elbil om jeg hadde hatt bodd i bynære strøk og ellers bare dassekjørt der inne i og rundt byen, og ellers bare hadde et par "langturer" inntiil 10-20 mil i dann og vann. En bil er jo strengt tatt bare et fremkomstmiddel om man har et slikt kjøremønster - det er først når du strekker ut på landeveien, gjerne det som kalles "nasjonalveier" der nede i Europa ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-11 18:21:36 +0100

Et lite funfact,: Menn med hjerne kjører bil med stjerne 😇

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-11 22:36:29 +0100

For all del, bil med stjerne er kule greier, men BMW er på sett og vis et hakk skarpere om man kan bruke det uttrykket, og visstnok mer effektivt som damemagnet :-) Om du har dame allerede, eller for den sakens skyld mann - det er jo et forholdsvis fritt land og vi skal ikke ha fordommer mot verken den ene eller andre bilen eller andre ting her - ja da er kanhende bil med stjerne tingen! Min eneste motforestilling mot Mercedes er en unevnelig importør, ikke det at jeg har fordommer, men jeg tenker av og til at kundebehandlingen hos denne fortsatt unevnelige importøren nok har bidratt til å øke salget for Toyota Norge - som har en stikk motsatt policy både når det gjelder garantisaker og ikke minst, kundebehandling. BMW ligger sånn passe - midt på treet. Ellers - for all del - alle med litt erfaring klarer å håndtere det være seg garantisaker eller andre problemer. La ikke sånne ting skremme deg fra å kjøpe Mercedes, det er feiende flotte biler på alle vis! Men prøv gjerne både Merc og BMW, smaken er som kjent som baken!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger