Helt grei bil, jeg kjørte en varevognregistert "fetter" med manuell kasse som tjenestebil i en årrekke. Det eneste ankepunktet man muligens kan ha, er at motoren er i minste laget om man skal utnytte nyttelasten og/eller hekte på en henger med faktisk totalvekt på et tonn eller mer. Ikke fordi motoren ikke har nok krefter til å fløtte på dette, men fordi du må disiplinere gassfoten en smule: kjøre på momentet, og akseptere at du ikke kan frese oppover enhver stigning i 90+ når du har full nyttelast og litt til. Ja, du klarer det lett om du gir ned et par hakk og trekker turallet opp til rødstreken, men akkurat den kjørestilen er IKKE tingen for en TDI over tid. Sånn er det bare, og det er egentlig noe som gjelder de fleste konvensjonelle motorer, det være seg diesel...eller benzinere.
Det som impregnerte meg med min tjenestebil, var dels at den var svært stabil på veien, dernest fremkommeligheten. Jeg hadde en jobb der vi måtte ut i arbe' "innenfor gjerdet" på arbeidsplassen, et areale på flere kvadratkilometer, og kjøreveiene var det siste som ble brøytet. Vår syncro tok seg frem likevel, nesten like godt som selveste Landcruiser, og mye, mye bedre enn andre tjenestebiler vi disponerte, du vet - sånne som går under fellesneveren "japse-SUV".
Nei, ingen bil er feilfri, og som alle andre VW / TDI, er et alminnelig godt service- og vedlikeholdsregime en betingelse for et problemfritt bilhold. Herunder kan du sette en strek over "longlife" service like godt først som sist, etabler et serviceprogram basert på kjørelengde og f din verksmester til å tilpasse de respektive intervallene deretter. Det som avgjør, er intervallet for oljeskift og filterbytte på motoren: 15.000 km, ALLTID filterbytte, maks 20.000 km ved et kjøremønster med overveiende langkjøring. Om du ser på en sprengskisse av motoren, vil du aldri noensinne engang tenke tanken på å kjøre de 30-35.000 som er "malen" i longlife-programmet. Og neeeeeeei, "moderne" olje - longlife-olje som den kalles - er IKKE bedre enn "gammeldags" hel eller delsyntetisk olje, den er bare uten div tilsetningstoffer, bla pga DPF. Derved ser vi ikke "snafset" som samler seg opp i olja like lett som før. Men tro meg, det er der! Og den eneste veien ut for dritten, det er gjennom tappepluggen og filterskifte. Og har du ikke lyst til å betale 700+ pr liter for olja, da benytter du et uavhengig, autorisert verksted til service og vedlikehold, verre er det ikke. Men finn et verksted som gjør godt arbe', et sted du kan ha tillitt til verkstemsesteren, et sted du kan bygge opp et langt og godt kundeforhold.
Like viktig er det å skifte olje på hhv DSG-kassa og Haldex-systemet - intervallet er 60.000 km. Det er også en av de tingene du bør finne igjen i bilens servicehistorikk. Ellers er en NAF-test FØR FØR FØR du undertegner kjøpekontrakt en selvfølge, det er ryddigere for både selger og kjøper, og det er mye, mye letttere å avtale utbedring av ... (more)