"Ambassadebil" innebærer ofte en bil som er kjørt av en drøss forskjellige sjåffører, med de konsekvenser det kan ha. Det gode er at profesjonelle brukere stort sett tar bedre vare på bilene sine enn folk flest, men med en såvidt komplisert bil som dette - der alt fra service til selv det mest elementære vedlikehold koster flesk - er en full NAF-test obligatorisk. Da får du oversikt over eventuelle feil og mangler, og en grei indikasjon på bilens faktiske stand. Gitt pris stor kroner 245.000 eller deromkring, ligger det jo i kortene at dette er en relativt tilårskommen bil, da er bilens stand av stor betydning for hva bilen egentlig er verdt, både isolert sett og i forhold til markedet forøvrig. Når det er sagt: du finner neppe spesielt mange A8 på Finn.no, og igjen: når en bil kommer opp i åra, vil prisnivået for de respektive bilene i markedet sprike betydelig, nettopp fordi de vil være i forskjellig stand. Dette betyr mer enn "mer utstyr enn normalt".
Hva som måtte ligge i det? Tja, kanhende det er champagnekjøler i baksetet? Eller punkteringsikre dekk og lett pansring i dører og bakseteryggen? Trenger du noe av dette? Njaaaaaaaaa er vel svaret, og det er også svaret på hva slikt utstyr er verdt i markedet. Noe kynisk sett: en hvilken som helst bil er verdt det den største idioten er vllig til å betale for den, verken mer eller mindre.
The Bottom Line er at uavhengig av hvem som måtte være forrige eier, det er en grunn til at "premiumbiler" i moden alder tilsynelatende er relativt billige å kjøpe. Den egentlige prisen, den oppdager kjøperne over tid, sånn er det bare, og vårt store orakel Benny har skrevet flere artikler her på Broom over akkurat det temaet. Og neeeeeeeeeei, du kan neppe prute og forvente å få kjøpt denne bilen til en pris som gjør det mulig å tjene penger av betydning på den. Som Kamerat Wizard slår fast, kjøp og salg av biler i den hensikt å tjene penger på det, er for proffesjonelle aktører. For oss vanlige dødelige er det i beste fall risikosport, i verste fall endrer det med gråt og tenners gnissel, gjerne en aldri så liten personlig konkurs - eller frivillig gjeldsordning.