Passat GTE er forsåvidt helt grei, men NB, ta VEKTA på båten med i betraktningen. Dels fordi GTE ikke har spesielt høy tillatt hengervekt, dels fordi benzineren har begrenset med krefter - stikkord anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Ja, med turbo og ditt og datt har man rett nok mer krefter enn tidlgiere benzinere med samme volum, men Passat er en tung bil i utgangspunktet, og om 15-foteren du henger på veier et tonn eller mer, da kommer du til å merke det.
Og nneeeeiiii, "systemeffekt" er et tall, xxx hk på papiret her er ikke riktig det samme som at GTE har like mye på fare med som en konvensjonell drivlinje - benziner eller diesel - med ellers nogenlunde sammenlignbare antall hestekrefter. Jeg vil hevde at en 2.0 TDI med 150 hk og oppover, er en vesentlig bedre "trekkvogn" og langtursbil. Men smaken er som baken, for all del, om båten din ikke veier mer enn 500 kg, hengeren inkludert, no problem at all. Glem bare ikke at også *len i seg selv veier litt - stokkord GRUNDIG PRØVEKJØRING! Det verste som kan skje, er at du liker den, og liker du den ikke, ja da kan du se på andre varianter over temaet Passat. Diesel er kongen på haugen når det gjelder langkjøring, mener Passat primært er levert med 2.0 TDI, 1,6 TDI blir for pinglete i Passat. Ellers er automatgir - her DSG - god sort - standard på GTE - omed adaptiv cruisekontroll i tillegg snakker vi virkelig komfort på langkjøring. Jeg ville forøvrig anbefale en bil med firehjulstrekk, det gir bedre stabilitet året rundt, under alle føreforhold, og er en helt annen verden enn forhjulstrekk om du skal kjøre med tyngre slep. Dette med bedre fremkommelighet er en ting som følger med på kjøpet. Og siden vi snakker en relativt ny bil, altså siste genererasjon Passat, får du Haldex 5: den beste varianten over temaet til nå.
DSG eller manuell er bop-bop, med en 2,0 TDI blir det uansett ikke mye giring. Men kan du få en bil med DSG-kasse: ikke stort å lure på om du ikke trekker VELDIG tungt mesteparten av tiden.
Ellers er jo Golf 7 absolutt et alternativ, fåes med samme utstyr, og stasjonsvogna har grei nok plass. Verdt å ta en titt på. Forøvrig er "ergonomiske seter " hhv "sportseter" - egentlig det samme med et annet navn - en veldig god ting, selv om standardsetene er helt greie. Min personlige rekord med praktisk talt non-stop kjøring over en litt lang dag ligger vel i trakten av 1400 kilometer, tidligere var det ikke uvanlig for meg med både 800 kilometer og mer i en smell. Det sier litt om setene: fra famiens første Jetta TDi på tidlig 90-tall and on til dags dato, VW sine seter og kjørestillingen passer som hånd i hanske til meg. Og jeg er svær, med kropp som har omtrent samme proporsjoner som vår gode venn Julius i dyrehagen i Kristiansand. Kjipt å få skjorter som passer på ermene, men ellers ... (more)