Smaken er som baken, om jeg hadde hatt et budsjett på 150.000 ville jeg vel gått hen og sett etter en Skoda Octavia, man får jo en Octavia av siste generasjon for dette budsjettet! Eventuelt Opel i circa samme størrelsen...eller Citroen. Skoda er min favoritt her, men de to andre er outsidere, i den forstand at de har et dårlig rykte, mest på grunn av elendig norsk importør, derved får man vanvittig mye god bil for pengene! Ellers er det jo Ford da, man får faktisk mye Ford også for pengene - det være seg Focus eller Mondeo - litt eldre riktignok - men så lenge man unngår de små benzinerne i Focus...jolly fine.
En annen "glemt" perle er VW Jetta, i korthet en Golf med bagasjerom. en knakende god bil, men iuglesett fordi det er en sedan. Som de jeg nevner over - med unntak av Octavia - er det altså en bil som kommer i skyggen av "de andre". Det gjør noe med prisen, det gir mye bil i grei stand for pengene - og ikke minst - nyere bil enn man ellers ville fått for budsjettet! Og skal dere tyne budsjettet enda mer: se i retning av Skoda Yeti, eller enda bedre, Skoda Roomster! Fortrinnsvis med diselmotor, de små benzinerne med kamkjede - dvs frem til 2013 - bør man unngå.
Mitt eget tricks for å få mye bil for pengene i blakke tider har vært å gå for biler som er kjørt lenger enn langt av proffesjonelle brukere, f.ex en ex-taxi. Ja, man må selvfølgelig sjekke litt ekstra, NAF-test er obligatorisk for biler i denne prisklassen uansett, men de som kjører langt, lever som regel av bilen, da passer de på den deretter. Jeg er så kynisk at jeg hevder at bilens faktiske stand betyr mye mer enn om det står 3,4 elle 500.000 på kilometertelleren. Jeg vet bla om en VW Jetta TD fra tidlig 90-tall som hadde rulla mer enn 800.000 sist jeg hørte noe om den. Primært som taxi, men bilen ble altså solgt videre ved rundt 800.000 kjørte kilometer! For 30.000, hadde jeg kommet under vær med at den var for salg tidligere, hadde jeg kjøpt den på flekken!
Og bare så det er sagt: det som dreper en bil, er som regel rust, rust og atter rust! Det er sjekkpunkt nummer 1 når man skal handle bruktbil - uansett. Og er bilen grei, ja da sørger man for å passe på den med et normalt godt serviceregime, herunder understellsbehandling med løpende etterbehandling, si med to-tre år mellom hver gang - "godstoffet" tørker inn!
Ellers ser jeg jo poenget med Kameratenes sans for Mercedes hhv klassisk engelsk, men det er kanhende ikke helt det rette om man skal ha "beste kjøp" til 150.000. Og KØLAHOLMEN er jo en hedersbetegnelse som stammer fra dengang Great Dritten var i den tro at de "ruled the waves"! Det var jo ikke helt sant, men de var veldig gode på såvel industri generelt som innovasjon en periode ... (more)