0

Piggfrie vinterhjul

spurt 2022-02-08 12:00:37 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvis du summerer opp alle fordeler med piggfrie vinterdekk hele året - mot alle ulemper ?

Hvor mange ulykker ser vi på asfalt/grus ?

Eller mister du jobben med for mange fordeler for enklere hjulhold ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-08 16:25:26 +0100

Piggfritt hele året med en såvidt tung bil som headeren antyder, ligger godt an til å kunne sammenlignes med russisk rullett med pistol - iallefall sommerstid. Dernest er det med sikkerhet dårlig økonomi: slitasjen på piggfrie vinterdekk øker betydelig ved temperaturer over 5-10 grader. Dernest er jo ikke akkurat Tesla en bil der dekka holder spesielt lenge så alikevel, konsekvensen vil være at dine vinterdekk slites mye på sommerstid, derved har du også dårligere vinterdekk enn du ellers ville hatt når vinteren står for døra. Om ikke russisk rullett med pistol, så får du iallefall vesentlig redusert sikkerhet. Glem ikke at minste mønsterdybde på vinterdekk er 3 mm, i verste fall står du der og griner med ulovlige dekk etter kun en vinter med påfølgende sommersesong.

Mhp oppfatningen om at dette angivelig skal være "enklere" bilhold, vel, ser du det som problematisk å vippe om mellom sommer- hhv vinterdekk og vice verca to ganger i året, det være seg om du bruker et verksted til å gjøre jobben eller du gjør det selv, ja da burde du kanhende bytte ut bilen med månedskort med kollektivtransport i steden. Kanhende du også har feil bil, Tesla koster jo stort sett flesk, og har du lavprofildekk på kule felger attpå til - ja oppdager du rimelig kjapt at det koster å være kar. Og nei, det finnes ikke pålitelige statistikker for "antall ulykker" sånn eller sånn, bla fordi de som havner i uløkka med piggfrie vinterdekk på feil årstid ofte klokelig holer dette utenfor skademeldingene. Og siden det ikke er forbudt (å være dum) blir heller ikke ulykker på dette viset registert spesielt av politiet. Men joda, om du kjører som en prest, altså meget defensivt og tilpasser farten etter det reduserte veigrepet du faktisk har på sommerstid, ja da kan det selvfølgelig gå greit. Men noen garanti har du ikke, og reell innsparing, eller som du sier, "enklere" bilhold" - det får du ikke i det lange løp. Som sagt: vil du ha det enkelt, reis kollektivt!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger