0

Garantivilkår for strenge ved lav KM.

spurt 2022-02-07 08:17:42 +0200

anonym bruker

Anonym

Fikk påminnelse om service innen 10/2-22 eller ved 29249 km, avh. av hva som kommer først. Normale serviceintervaller er 20000 km eller en gang pr. år. Pris for service nå er 7350,- inkl. mva. for 2,5 t. Oppgaver: skifte olje, oljefilter, kupefilter og bremsevæske evt. annet smått jeg ikke vet hva er. Forrige service var 11/2-2021, km da 9249. Km avlesning på bilen nå er kun 13800,- altså ikke mer enn 4551 km siden forrige service. Lite grunnet koronatiden vi er i. Når bilen ikke er i bruk står den i romslig og knusk tørr garasje. Moderne biler, oljer og filtersystemer skal ha kvaliteter som skal vare vesentlig lenger uavhengig av tid, så lenge bilen kjøres litt regelmessig. Normalt har jeg forståelse for at det er viktig å opprettholde garantivilkårene spesielt basert på kjørelengdeslitasje og bremsesystemer. Bremser kontrollerer jeg selv regelmessig med tanke på lite kjøring. Synes derfor at årlig pris for nevnte service er urimelig høy for en moderne bil som går relativt lite. Hva skal til for å kunne opprettholde garantivilkår uten å skifte oljer osv. før 20000km? Ring meg gjerne på 92254314. Mvh Thore Sivertsen, Slemmestad (en som kan rimelig mye om biler).

rediger omgjør tags fjern flagg merk som støtende (1) lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-07 12:29:07 +0200

Husk at 5 års garanti er ofselig lenge og ingen av oss hadde likt at vi måtte garantere for noe vi solgte for 5 år siden da vi knapt greier å huske engang hva vi solgte. Skal man gi garantier så må man forvente å følge et service regime som produsenten eller importøren finner som et minimum. Husk du trenger bare å ta 4 servicer da det femte året liksom blir gratis da du ikke trenger å ta den og så kan du skippe alle servicer du ønsker fremover men blir nok ikke like attraktiv som bruktbil da etterhvert. Jeg synes ikke totalt 30000 kr i utgift er spesielt dyrt for å få 5 års garanti men det er jo mitt syn på det men andre har tydeligvis andre tanker her og er jo greit det. Jeg gir deg ikke medhold her desverre men at vi har våre egne tanker om dette er jo helt greit det.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-07 15:29:34 +0200

Ja, kloke ord fra Kamerat Wizard, det jeg kan tilføye er at dersom du får hakeslepp av fakturaen ved merkeverkstedet, opprettholdes garantien like fullt om du lar et uavhengig, autorisert verksted utføre servicen. Stort sett på et punkt nær: den såkalte "rustgarantien". men den er som oftest ikke verdt papiret den er skrevet på likevel: her er stikkordet jevnlig understellsbehandling, bedre å forebygge rust enn å oppdage på den harde måten at rustgarantien kun dekker rust som kommer innenfra sånn og sånn - og selv da kveruleres det fra forhandlernes side! Og er din bil rustbehandlet når den kom til landet av den norske importøren, ja da er det på tide med etterbehandling etter 2-3 år - det er så enkelt som at "godstoffet" som benyttes, tørker inn over tid.

Men tilbake til den ordinære servicen: olje er hygroskopisk, i den forstand at den suger opp vann. Med mye småkjøring, variable temperaturer og så videre oppstår kondens - vips -så er det vann i systemet som altså tas opp av olja. Bilfabrikantene har et føre-var prinsipp, der man altså anbvefaler oljeskift både etter KILOMETER og PÅ TID. Som du sier, whatever kommer først. Dette kan man like eller ikke like, men garantivilkårene bør du overholde - ting kan gå i støkker - og det skal ikke rare reparasjonen til før titusenlappene hopper ut fra lommepungen!

Når garantitiden utløper, gjør du som du vil, men be advised, rundt 15.000 km er et fornuftig intervall for oljeskift på motoren, og ALLTID filterbytte! Spesielt ved det som for meg fremstår som et kjøremønster med mye småkjøring - "moderne" olje samler opp snafs på samme vis som tidligere tiders olje, vi ser det bare ikke like lett. Og siden du kan litt om biler, ja da bør du sette deg inn i serviceintervallene for resten av bilen også, der er f.ex eventuell automatkasse en ting som bør passes på. Det er så enkelt som at når garantien er ute, ja da kan du legge opp ditt eget serviceprogram, fortrinnsvis i samarbeid med en fast verkstedsforbindelse som kan hjelpe deg å passe på at de rette tingene blir gjort til rett tid. Verre er det ikke! Og hvis du studerer en sprengskisse av din moderne motor, forstår du helt sikkert hvorfor det er lurt å skifte olje oftere enn et eventuelt "longlife" program tilsier. Det er liksom ikke OLJE og SERVICE du bør spare på, det kan ende opp med meget dårlig karma. Og som sagt, opplever du merkeverkstedet som for dyrt, ja da finner du et uavhengig AUTORISERT verksted som gjør godt arbe' , fortrinnsvis i rimelig nærhet, og etablerer et langt og forhåpentligvis godt kundeforhold til dem. Så kan du heller bruke merkeverkstedet til det de er best på - om slike situasjoner oppstår. Glem heller ikke at service ved utenlandske merkeverksteder er et alternativ om du bor i nærheten av danskeferga eller svenskegrensa, legio muligheter. Tips: sjekk spesielt oljeprisen ved merkeverkstedet kontra de andre alternativene jeg nevner. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger