0

Elektriske sparebøsser

spurt 2022-02-05 14:39:23 +0100

Se tu.no sin artikkel fra 5. februar om prisen på fossilt vs elektrisk drivstoff. (Får ikke til å lime inn linken) Konklusjonen stemmer veldig bra med min erfaring. Hadde diesel kostet en tier, ville km-prisen blitt hipp som happ Og da er ikke billig service, reduserte bomavgifter, halv årsavgift osv ikke medregnet. tu.no har også laget en kalkulator hvor du kan sette inn egne tall. Selv de mest ihuga fossilene bør bli overbevist! Og ikke trekk inn argumenter som at høyere vekt gir større slitasje på styring og bærearmer. Jeg har tillit til at de som designer en såpass avansert sak som en bil, har fått med seg vekten i regnestykket. Konklusjon: elektrisk bil er både free lunch og fri middag!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

5 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-05 15:41:38 +0100

Greit Kamerat Helmar summerer jo dette greit men skal man ha free Lunch og Middag så må man jo nødvendigvis legge noen kroner i potten med å skaffe denne bilen og altså kommer ordtaket at free Lunch er ikke eksisterende. Så joda låner man 400 000 kr for å skaffe elbil når man egentlig var fornøyd med sin gamle bil til 30 000 kr men blir blendet av gratis bommer, ferger og veiavgifter for da tjener man masse penger så starter man liksom i feil ende. Er man likevel i markedet for ny bil når den gamle har måttet leveres til en hyggelig opphogger så hvorfor ikke, men er din bil hverdag etter dette fremdeles at økonomien din tillater en bil i 30 000 kr klassen så blir det ganske tynnt utvalg hva du kan få tak i av elbiler. Jeg kan når som helst kjøpe en Tesla men den passer ikke mitt bilbruk når jeg må slepe tunge båter opp av vannet ol så her er det ikke fossil eller el men at den dekker mine behov som gjelder, men hadde Tesla kommet med sin Pickup/Suv som er langt forsinket så ja hvorfor ikke. En bil for meg kan drives av bensin, diesel, hydrogen, elektrisitet eller gud forby atomkraft for min del bare den passer formålet mitt. Ja men kan vi ikke bare forandre oss ang bilbruken vår tenker nok kamerat Helmar nå og joda må vi så må vi jo men kan jo si det samme til alle de som ringte ned reise selskapene for å booke reiser når korona restriksjonene ble opphevet hvis det da fjernt i bakhodet deres er at det er miljøet de tenkte på når de skaffet elbil og har en Leaf parkert i garasjen og liksom har gjort deres skjerv for miljøet.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-05 17:06:31 +0100

updated 2022-02-05 20:18:46 +0100

En liten hjelp når linken ikke lar seg kopiere - mobiltelefon kanhende: https://www.tu.no/artikler/dieselbil-...

DEN SOM TAR SEG TID TIL å lese litt mer enn friske påstander og feite headere med "78 % billigere", vil imidlertid raskt se at det er mye som skurrer her. Dels har man lagt opp til en "test" der man bygger på ekstrem småkjøring, dernest har man kastet et viktig prinsipp på båten: man sammenligner epler og pærer: man "sammenligner" en kompakt elbil med en relativt stor og tung dieselbil. Om man skulle beholdt et snev av troverdghet, burde man lagt til grunn en dieselbil med tilnærmet samme bruksegenskaper - herunder utvendig størrelse og innvendig plass. Det man gjør med dette tendensiøse "kunstgrepet", er å forsøke å fjerne den bakdelen elbilens høyere vekt faktisk er. Og, ikke overraskende, to tonn med dieselbil kombinert med ekstrem småkjøring på vinterstid, det gir ganske så radikalt utslag på dieselforbruket!

Dette forsøker man altså å score billige "journalistiske" poeng på. Rett nok kommer man med diverse bortforklaringer, men det endrer ikke på de forholdene som er nevnt over. Det er det man IKKE sier som burde være et alvorlig tankekors for alle potensielle elbil-eiere: når TU her legger frem "bevis" for at selv en av markedets påstått mest strømgjerrige biler bruker rent faktisk bruker 57 kwh pr 100 km, fremgår det med all tydelighet at elbil IKKE er verken "free lunch" eller "free supper", det er pinadø ikke engang en "free hotdog"! Enhver som kan bruke kuleramma og legger inn REELL strømpris for Sør-Norge i hhv desember / januar, inkludert nettavgift, forbruksavgift, Enova-avgift og moms på toppen, vil raskt innse at selv med hjemmelader vil "drivstoffbudsjettet" for elbilen gjøre et betydelig innhugg i familiebudsjettet. For de som måtte være henvist til kommersielle ladetilbud og har et "kjøremønster" som minner om det TU har lagt til grunn, vil det være stor fare for gråt og tenners gnissel hver gang regninga kommer!

Dernest bør man merke seg dette tallet: 57 kwh pr 100 km. Det er omtrent det samme som snittforbruket pr døgn i en alminnelig enebolig nå i januar i de deler av landet som har milde vintere, for en enebolig med to mennesker og et par små dyr. Det setter dette i rett perspektiv: hvor i alle dager skal vi ta strømmen til f.ex to elbiler pr husstand fra, enn si hvordan skal nettselskapene bære seg ad for å føre frem et strømforbruk som ut fra TU sitt makkverk av en "beregning" i verste fall typisk iallefall vil kunne doble husholdningenes strømforbruk?

Om man spinner videre på dette: som her, med 57 kwh pr 100 km ved bykjøring vil elbiler gi dramatiske negative konsekvenser for de totale utslippene i land som har det vi vel kan kalle "gjennomsnittlig" energimiks i verden i dag: kfr at 50 % av verdens elektriske kraft kan henføres til at "noen" hiver på en skuffe køl i et kølfyra kraftverk et eller annet sted. Verken mer eller mindre. Ja, i grønningenes verden øker "fornybar ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-05 18:49:14 +0100

updated 2022-02-05 19:03:07 +0100

Vi kan jo ikke skrote diesel bilene til kanskje 400 000 kr bare fordi vi får halv veiavgift så disse bilene vil finnes i lang tid fremover. Jeg har mye mere forståelse for at kjøper man ny bil i dag og den gamle har avgått så tar man en tanke rundt dette og velger elektrisitet men selger vi all kraften vår til utlandet og må betale la oss si 3 kr pr kw/t for oss Nordmenns natur resurs fordi vi eksporter all vår energi til utlandet så blir det heller ikke billig. Joda de som har kjøpt elbiler tidlig har tjent på det men hva med tiden fremover? Stortinget må jo ha vært åndsvake i det øyeblikket de gikk inn i denne Acer avtalen og burde straffes for det de har påført oss. Selvfølgelig var det store ord om billig vindkraft fra Europa som fenget de hjernedøde politikerene og som nå trolig kommer til å koste oss svært dyrt. Vi er liksom nå beroliget med at snart går strømprisene ned men nei det tror jeg slett ikke på og tror du det ikke så bare vent og se. Politikere er mest det at liker vi eller ikke men deres kunnskap er absolutt horible og stemmer for det ene og det andre men utrolig nok er det som regel i vår disfavør. Vi er ikke engang i Eu så hvorfor er vi det landet i Europa som skal følge alle små nykker de har til punkt og prIkke ??? Kanskje vi skulle få til en avtale om olje og fiske ressursene våre også slik at vi gav dem bort til Eu slik at Frankrike fikk billig laks og vi selv måtte betale 200 kr pr kilo eller at vi gav oljen vår til Tyskland nesten gratis så vi snart må betale 30 kr for en literdiesel i Norge. Og hvem sliter jo barnefamilier som må vaske tøy, kjøre i alle himmelrettninger og samtidig se at alle mat are priser stiger dag for dag og ikke nok med det men renten vil økes for å motvirke inflasjon så deres lån vil også bli dyrere ja så hvordan går det for dem ?

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-05 20:52:26 +0100

En varm takk til Kamerat Wizard for kloke ord som vanlig, og en stor takk til Kamerat Helmar som gjorde oss oppmerksomme på det som vel må være et gedigent selvskudd for elbilfantasten som skrev artikkelelen for TU :-) Helt fantastisk, her har han nok blitt litt for ivrig! Når det er sagt, elbiler har forsåvidt en berettigelse, men om vi skal være litt realistiske oppe i dette her: vi lever i en verden der mange land formelig renner over av mennesker. Ikke bare i Asia og Afrika, vi trenger ikke se lenger enn til våre "naboer" der nede i EU, enn si Kølaholmen, eller Great Dritten som det står på unevnelige biler som er laget der: med 60-80 millioner mennesker og deromkring i opptil flere land, for ikke å snakke om relativt små land som Nederland der det snart bare er ståplasser igjen, er tiden inne for å skrote individuell transport, først og fremst i byene, men også generelt.

Hvorfor? Jo, av den enkle grunn at dette med å videreføre vår alles kjære BILEN for å frakte en mann og matpakka til og fra jobb i en litt stor by ikke bare er meningsløst i seg selv, det er også en ressursløsing av ufattelig omfang - se bare hen til materialkostnaden og mengen med energi som medgår til å produsere en eneste elbil - det være seg en relativt fornuftig Nisseleif - eller selveste skrekkens eksempel på den absolutte toskeskap: Tesla X. Og toppen av lykke er at alle disse bilene, enten de har elektrisk drivlinje eller går på fiskeolje, biodiesel, whatever, tar med seg enorme trafikale problemer som nissen på lasset! Individuell transport - der hver mann har sin bil, i vår del av verden hver familie sine to-tre biler - er ikke bærekraftig, knapt nok i dag, og absolutt ikke på sikt. Det burde være selvinnlysende, når vi nå snakker om rundt 8 milliarder mennesker, eller 10,8 milliarder som et lavt estimat for 2100, vil vår alles kjære bilen høre historien til før vi aner det.

Elbiler er på sett og vis bare en siste krampetrekning, det verken elbilfanzen eller miljøfrikene våger å snakke om, er den virkelig store trusselen, den som krever massive endringer om det ikke skal ende som det klassiske matematikk-eksempelet i min lærebok fra dengang da: antallet individer i en populasjon kan beskrives som det være seg en rekkeutvikling eller en funksjon. Jo flere individer det er, jo sterkere blir veksten - kfr Afrika, det går kortere og kortere tid mellom hver gang Afrika har 100 millioner nye munner å mette! Eller for å snakke bil: det tar kortere og kortere tid mellom hver gang man må produsere 100 millioner nye biler for å dekke "behovet" disse nye individene etterhvert får! Forøvrig ikke bare en gang, men MANGE ganger i løpet av et liv!

Og som de fleste intitutivt forstår, år en populasjon, det være seg bakterier i en peti-skål, fisk i et akvarium eller mennesker i et vilkårlig område på kloden blir for mange - i den betydning at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-06 09:11:18 +0100

Tusen takk til Norulf for at du la ut linken. Det er fint å bringe seriøse fakta inn i diskusjonen. Og takk til både Wizard og Norulf som står åpent fram med sine innerste skeptiske tanker. Det blir alltid spennende lesning av det. Vi som har egen erfaring med elektrisk bil gjennom flere år er selvfølgelig uenig i mange av konspirasjonsteoriene, men gøy å lese er det ! Enkelte faktafeil bør dog kommenteres. Volvoen er 100 kg (5%) tyngre enn Tesla. Ingen dramatisk forskjell på de to. Småkjøring gir etter min erfaring høyere merforbruk av strøm enn av diesel. Sånn sett ville elbilen kommet enda bedre ut ved et annet kjøremønster. Det vi er enige om er at den siste store utenlands strømkabelen som ble vedtatt under den blå regjeringen drar prisen brutalt i været. Hvis noen er et sekund i tvil kan de sammenligne priser på Sør og Østlandet med prisen i Midt-Norge. Den eneste forskjellen er at sør har kabel. Alt annet er likt. Kraftverk, elbiler, industri osv. Men å bli enige om at elektriske biler er økonomisk lurt, det sitter nok langt inne. God helg.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger