En varm takk til Kamerat Wizard for kloke ord som vanlig, og en stor takk til Kamerat Helmar som gjorde oss oppmerksomme på det som vel må være et gedigent selvskudd for elbilfantasten som skrev artikkelelen for TU :-) Helt fantastisk, her har han nok blitt litt for ivrig! Når det er sagt, elbiler har forsåvidt en berettigelse, men om vi skal være litt realistiske oppe i dette her: vi lever i en verden der mange land formelig renner over av mennesker. Ikke bare i Asia og Afrika, vi trenger ikke se lenger enn til våre "naboer" der nede i EU, enn si Kølaholmen, eller Great Dritten som det står på unevnelige biler som er laget der: med 60-80 millioner mennesker og deromkring i opptil flere land, for ikke å snakke om relativt små land som Nederland der det snart bare er ståplasser igjen, er tiden inne for å skrote individuell transport, først og fremst i byene, men også generelt.
Hvorfor? Jo, av den enkle grunn at dette med å videreføre vår alles kjære BILEN for å frakte en mann og matpakka til og fra jobb i en litt stor by ikke bare er meningsløst i seg selv, det er også en ressursløsing av ufattelig omfang - se bare hen til materialkostnaden og mengen med energi som medgår til å produsere en eneste elbil - det være seg en relativt fornuftig Nisseleif - eller selveste skrekkens eksempel på den absolutte toskeskap: Tesla X. Og toppen av lykke er at alle disse bilene, enten de har elektrisk drivlinje eller går på fiskeolje, biodiesel, whatever, tar med seg enorme trafikale problemer som nissen på lasset! Individuell transport - der hver mann har sin bil, i vår del av verden hver familie sine to-tre biler - er ikke bærekraftig, knapt nok i dag, og absolutt ikke på sikt. Det burde være selvinnlysende, når vi nå snakker om rundt 8 milliarder mennesker, eller 10,8 milliarder som et lavt estimat for 2100, vil vår alles kjære bilen høre historien til før vi aner det.
Elbiler er på sett og vis bare en siste krampetrekning, det verken elbilfanzen eller miljøfrikene våger å snakke om, er den virkelig store trusselen, den som krever massive endringer om det ikke skal ende som det klassiske matematikk-eksempelet i min lærebok fra dengang da: antallet individer i en populasjon kan beskrives som det være seg en rekkeutvikling eller en funksjon. Jo flere individer det er, jo sterkere blir veksten - kfr Afrika, det går kortere og kortere tid mellom hver gang Afrika har 100 millioner nye munner å mette! Eller for å snakke bil: det tar kortere og kortere tid mellom hver gang man må produsere 100 millioner nye biler for å dekke "behovet" disse nye individene etterhvert får! Forøvrig ikke bare en gang, men MANGE ganger i løpet av et liv!
Og som de fleste intitutivt forstår, år en populasjon, det være seg bakterier i en peti-skål, fisk i et akvarium eller mennesker i et vilkårlig område på kloden blir for mange - i den betydning at ... (more)