Ja, som Kamerat Wizard sier, det er overaskende hvor mye diverse "duppeditter" demper! Men det høres likevel godt - og som jeg sier - under gitte omstendigheter blir det et skikkelig DRØNN! Det er sånn at jo lenger frem eksosanlegget knekker tvert av - sånt kan skje - jo mer DRØNN blir det. En vnalig årsak til at et eksosrør knekker tvert av, er mekanisk påvirkning. Ingenting er som en skikkelig ka-dunk for å knekke en litt dårlig eller rusten sveis, eller for den sakens skyld, et eksosrør på en bil som har kjørt noen hundre tusen.
Det kan jeg alt om: jeg har hatt slike opplevelser med både benzinere og dieselbiler, på benzineren var det fremre grenrøret tynt som papir, gutta på merkeverkstedet hadde aldri sett maken når de fikk se det demonterte røret. Det knakk selvfølgelig tvert av på en tur-retur Norge på tvers, gjett om lysa kom på langs sørlandske når jeg dundra forbi utpå natta en gang! Senere hadde jeg en sugeidesel, en godt tilårskommen bil som hadde rulla 300.000 når jeg kjøpte den. Grei bil, men eksoanlegget knakk altså tvert av - røret ut fra den fremste potta var alt som var igjen liksom - 10-20 cm med rør etter grenrøret demper ikke stort. Som sagt: DRØNN!
At det kan skje mye rart når man kjører over snøkanter som har frosset til? Gjett om! Og er eksosanlegget bare slått skjevt, eventuelt et feste eller to som er slått i støkker, ja da gir det mye festlig lyd om det dunker inn under bilen, og det kan i noen grad være turtallsavhengig, grenrøret henger jo liksom fast i motoren - som sagt - kan være flere ting! Men fatt mot, problemer er til for å løses, det vil helst gå bra! Og med Ford har du iallefall en grei bil ifht verkstedstjenester!