0

Ford mondeo 2016 stasjonsvogn

spurt 2022-02-05 09:19:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Bilen rister å lager ulyd å tomgang og ved pådrag. Bilen sto ute i går i 8-9 timer ca 10- ute og mye vind og ble endel snø pakket på ene siden av bilen. Bilen rister på tomgang men hvis jeg gir litt gass så høres det normalt ut. Sjønner ikke hva det kan være..?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-05 10:46:08 +0100

Nå er det mange varianter over temaet risting og ulyd, og du sier ikke noe om du har eine benziner eller en dieselbrenner. En dieselbrenner har som kjent glødeplugger, om en glødeplugg tar kvelden, ja da vil motoren gå på tre sylindre, kanhende tenne litt i dann og vann på den sylindreren som er mer eller mindre ute av dansen. Derved går den litt som en gammel fiskeskøyte, det rister, det blir en noe spesiell gange, og når du gir "litt gass" - kanhende etter et lite minutt eller tre - ja da vil kanhende motoren ha blitt varm nok til at den siste sylindreren blir med på moroa. Det samme vil kunne skje med en benziner der en tennplugg ikke er helt frisk. Ja, teoretisk sett skal du få en varsellampe som sier at noe er galt der nede under panseret, men en av mine mange leveregler er enkel og grei: stol aldri på en datamaskin.

Jeg regner ellers med at du har åpnet panseret og sjekket at det ikke er tettpakket med snø der nede rundt motoren! Sånt skjer i en snøstorm, og når du beskriver snø som er pakket på den ene siden av bilen, har det jo åpenbart vært litt "vær"! Denne snøen smelter jo etterhvert, men i mellomtiden er det "noe" der nede som påvirker motoren, motoren henger ellers som du vet, i motorfestene, som igjen har litt gummi her og der! Når du får mengder av snø der under panseret, ja da fungerer ikke denne vibrasjonsdempingen helt som før lenger. Og når motoren går, ja da er det mye roterende masse, og jo lavere turtallet er, jo mer markant blir ulyd og risting. Sånt som dette kan skje den beste, det har skjedd meg, når jeg engang i tiden jobbet for et vaktselskap og kjørte rundt på ubrøyta veier i et industriområde med bla et svært steinbrudd. En halv meter og mer med nysnø og bånn gass for å komme gjennom snødrivene, det er freske saker, og en patentmåte å få mengder av tettpakka snø der nede i motorrommet! Også jeg ble en smule forskrekket, og om det er litt kaldt, ja da tar det en god stund før snøen smelter. Løsningen for min del ble å kjøre bilen inn i en oppvarmet garasje på stedet, men også da tok det en god stund.

The Bottom Line er at dette er de to enkleste mulighetene. Vår gode venn Kamerat Wizard har helt sikkert et par spennende muligheter til å tilføye, men om du ikke har åpnet panseret, er det en god begynnelse! Dernest er det forholdsvis enkelt å sjekke glødeplugger hhv tennplugger, men har du ikke gjort det før, ta en tur innom ditt faste verksted og få sjekket opp dette etter helga.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-05 12:19:45 +0100

Jada er sikkert flere muligheter her som Mr N Wolf nevner men tror det dreier seg seg mest om en av dysene som ikke klarer å kalibrere på tomgang såkalt injector offset. I utgangspunktet skal alle injectorer ha 1,0 i offsett men for at tomgang skal være behagligst mulig så justerer motorelektronikken hver dyse slik at en dyse kan ha 1,2 og en annen 0,8 men uansett skal snittet være 1,0 for alle dysene opp til fks 1000 rpm da slår kalibreringen seg av slik at når du gir litt gass så går det jevnt. Er det fks en liten lekkasje i en dyse så vil offset bakke tilbake til 0,8 mens en sprek dyse vil kanskje øke på til 1,2 for å holde et noenlunde jevnt tomgangsturtall. Motoren bruker turtallsdropp eller turtallsøkninger i løpet av en syklus for å regne ut hvilken offset hver og enkelt dyse skal få og kaøibrere dette hele tiden i løpet av millisekunder. Jeg antar du har en litt rufsete dyse men man må ha en OBD 2 avleser for å kunne konstatere dette. Glødeplugg feil vil som regel bare være viktig i oppstart og de første kanskje 20 sekundene etter oppstart da er kompresjons tempen så høy at dieselen tenner uansett foruten at sylinderen ikke har kompresjon nok til dette som på en diesel motor er svært viktig.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger