Nå er det mange varianter over temaet risting og ulyd, og du sier ikke noe om du har eine benziner eller en dieselbrenner. En dieselbrenner har som kjent glødeplugger, om en glødeplugg tar kvelden, ja da vil motoren gå på tre sylindre, kanhende tenne litt i dann og vann på den sylindreren som er mer eller mindre ute av dansen. Derved går den litt som en gammel fiskeskøyte, det rister, det blir en noe spesiell gange, og når du gir "litt gass" - kanhende etter et lite minutt eller tre - ja da vil kanhende motoren ha blitt varm nok til at den siste sylindreren blir med på moroa. Det samme vil kunne skje med en benziner der en tennplugg ikke er helt frisk. Ja, teoretisk sett skal du få en varsellampe som sier at noe er galt der nede under panseret, men en av mine mange leveregler er enkel og grei: stol aldri på en datamaskin.
Jeg regner ellers med at du har åpnet panseret og sjekket at det ikke er tettpakket med snø der nede rundt motoren! Sånt skjer i en snøstorm, og når du beskriver snø som er pakket på den ene siden av bilen, har det jo åpenbart vært litt "vær"! Denne snøen smelter jo etterhvert, men i mellomtiden er det "noe" der nede som påvirker motoren, motoren henger ellers som du vet, i motorfestene, som igjen har litt gummi her og der! Når du får mengder av snø der under panseret, ja da fungerer ikke denne vibrasjonsdempingen helt som før lenger. Og når motoren går, ja da er det mye roterende masse, og jo lavere turtallet er, jo mer markant blir ulyd og risting. Sånt som dette kan skje den beste, det har skjedd meg, når jeg engang i tiden jobbet for et vaktselskap og kjørte rundt på ubrøyta veier i et industriområde med bla et svært steinbrudd. En halv meter og mer med nysnø og bånn gass for å komme gjennom snødrivene, det er freske saker, og en patentmåte å få mengder av tettpakka snø der nede i motorrommet! Også jeg ble en smule forskrekket, og om det er litt kaldt, ja da tar det en god stund før snøen smelter. Løsningen for min del ble å kjøre bilen inn i en oppvarmet garasje på stedet, men også da tok det en god stund.
The Bottom Line er at dette er de to enkleste mulighetene. Vår gode venn Kamerat Wizard har helt sikkert et par spennende muligheter til å tilføye, men om du ikke har åpnet panseret, er det en god begynnelse! Dernest er det forholdsvis enkelt å sjekke glødeplugger hhv tennplugger, men har du ikke gjort det før, ta en tur innom ditt faste verksted og få sjekket opp dette etter helga.