Nja, et mindre batteri gir teoretisk sett flere og hyppigere ladesykluser, ut fra dette vil man kunne tenke at et mindre batteri blir "brukt opp" raskere enn et større batteri. Samtidig er det sånn at Li-Ion "brukes opp" selv om batteriet aldri skulle bli brukt - det eldes fra dag 1. Andre momenter som påvirker levetiden, er hvordan batteriet lades: hurtiglading er dårlig karma, likeledes bør man unngå å lade batteriet helt opp - og man bør unngå å kjøre det for langt ned. I det hele tatt: en oppmerksom bruker har flere muligheter for å påvirke batteriets levetid, i DENNE artikkelen beskriver en slik bruker sin hverdag på en grei og lettfattelig måte: https://www.tu.no/artikler/bekymret-f...
Alfa og omega vil uansett være muligheten for å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader. Dernest vil det være forskjeller på hvordan Mazda hhv Kia har løst styringselektronikken som jo også er et viktig element her, og ikke minst: strømtrekket. Om Mazda bruker mindre strøm pr mil f.ex, ja da vil det kanhende være sånn at begge må lade tilnærmet like ofte. Sjekk strømforbruk pr mil, sjekk oppgitt rekkevidde opp mot batteripakkas størrelse - det kan fortelle det noe om dette. Ellers vil en elbil koste deg omtrent like mye pr kilometer som en grei, passe stor dieselbil over tid, det er så enkelt som at markedet der ute - de som eventuelt skal kjøpe din nye elbil som brukt en gang i fremtiden - de er også usikre på batteripakkas levetid, det gjør noe med verditapet, enten elbilforeningen og elbilfansen forøvrig vil eller ikke. Og ser du for deg å beholde elbilen så lenge du kan og litt til, kan du iallefall regne med en levetid på si 10 år, give or take.
Disse 10 åra er utgangspunket for mine f.d kollegers regnestykker: flere av dem har kjøpt en grei liten elbil for å komme til og fra jobb, det de sparer på, er først og fremst bompenger. Om de hiver bilen etter 10 år, ja da går det pari-pari vs en alminnelig grei dieselbil. Det er jo så enkelt som at dieselbilen med letthhet har både 5 og 10 år "restlevetid" når elbilens batteri er kass, dvs at dieselbilen (eller for den sakens skyld, en liten benziner) har restlevetid og derved en restverdi etter 10 år - det har ikke nødvendigvis elbilen - for kollegens vedkommende VW E-Up eller tilsvarende med "Skoda" i grillen. Da holder vi diskusjonen om mulighet for å bytte batteripakka utenfor - med nettopp VW E-Up er det faktisk mulig for en litt fingernem person med kompetanse på kraftelektronikkosv å bytte batteripakka selv der hjemme - med f.ex en brukt batteripakke - mens Nissan Leaf og flere andre elbiler har så innkapsla batteripakker at det bare er å glemme å skifte batteri når tiden eventuelt er der. Da er er det liksombare skrappanten igjen.
Trist, men sånn er det. Men for dem som gjør som herremannen i ovenfornevnte artikkel, er det absolutt ikke urealistisk å hente både et og to år, kanhende enda ... (more)