Sp vedr 12 V-batteri
Hei Oslo 2.2.2022 Jeg har en Mercedes GLC 350 e 4Matic. Fin bil, men 12V-batteriet synes jeg fungerer dårlig. Kan det være riktig? Vanlig el-kjørelengde ved start av hver tur er mellom 25 og 28 km, før bensin overtar, Bilen står til lading hver natt i garasjen (godkjent hjemmeladeboks) og det blir stort sett en kort kjørertur i byen/litt inn i marka ca 5 g./uke. Langtur (Sandefjord, fjellet) av og til. Men den settes alltid til lading når jeg kommer hjem. For Oslo : Noen ganger holder kjørebatteriet hele turen, noen ganger går den over på bensin. En dag (12/1-22) hadde jeg vært på skitur inni i Sørkedalen, kjørte datter hjem (5 min fra meg) og parkerte i garasjen. Setevarmer var på i 10 min på vei hjem (kjørte da på bensinmotor), men setevarmer ble så slått av når datter gikk ut (ganske bevisst på dette), kjørte deretter ca 5 min før jeg var hjemme. Bilen ble satt på lading og ble ladet fullt opp til neste morgen Neste morgen var 12 V batteriet helt flatt, da er det ikke mulig å gjøre noe med bilen, åpne med el-nøkkel, starte eller noe. Jeg måtte bruke den mekaniske nøkkelen, litt kronglete, men fikk åpnet døren. Jeg ringte Viking/Veihjelp. De kom og fikk startet bilen, så kjørte jeg ut til Mercedes/Rud, hvor jeg sist hadde service den 9/11-21. Ladelampen for 12 V-batteriet lyste rødt hele veien ut. På Rud ladet de opp 12 V-batteriet, fikk ordnet(?) slik at batteri-varsellampen ikke lyste mer. De rådet meg til å lade 12 V-batteriet med en vanlig/gammeldags batterilader en gang i mnd. hjemme i garasjen. Dette rådet betyr jo at jeg i tillegg til å installere ladeboks, må sette opp en vanlig 220 V-stikk ved siden av, for batteriladeren. Det har jeg aldri hørt om eller hørt at andre gjør. Dette problemet, med ladebehov også for 12 V-batteriet, ble aldri nevnt når jeg kjøpte bilen, litt over 4 år siden. Det står heller ikke noe sted. En slik fullstendig utlading har skjedd en gang pr år, de to siste årene, i 2021 og 2020. Jeg er godt kjent med at fossil-biler får utladet batteri og derav trenger lading, men dette ladebehovet for en hybridbil, synes jeg høres merkelig ut. Det er mye skriverier om elbiler i media, men jeg har aldre hørt om et ladebehov for 12 V-batteriet i disse bilene, ei heller har jeg hørt at man trenger et tilleggsstikk i garasjen for en batterilader. Før Jul hadde jeg flere turer til Sandefjord, så lading av 12V-batteriet skulle vært ivaretatt.
I instruksjonsbok for min Plug-In Hybrid står det: «Ved tilstrekkelig ladetilstand kan høyvoltbatteriet også forsyne 12 V-batteriet med strøm. Dette skjer kun dersom 12 V-batteriets ladetilstand krever det, f. eks etter lengre tids bruk av elektriske forbrukere med avslått forbrenningsmotor. El-systemspenningen overvåkes permanent, dette er derfor også mulig når bilen står stille. Slik holdes ladetilstanden til 12 V-batteriet og el-systemspenningen stabil over lengre tid.» Dette synes jeg ...