0

Har sp om 12V-batteriet, ref forklaring nedenfor.

spurt 2022-02-02 14:51:51 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Oslo 2.2.2022 Jeg har en Mercedes GLC 350 e 4Matic. Fin bil, men 12V-batteriet synes jeg fungerer dårlig. Kan det være riktig? Vanlig el-kjørelengde ved start av hver tur er mellom 25 og 28 km, før bensin overtar, Bilen står til lading hver natt i garasjen (godkjent hjemmeladeboks) og det blir stort sett en kort kjørertur i byen/litt inn i marka ca 5 g./uke. Langtur (Sandefjord, fjellet) av og til. Men den settes alltid til lading når jeg kommer hjem. For Oslo : Noen ganger holder kjørebatteriet hele turen, noen ganger går den over på bensin. En dag (12/1-22) hadde jeg vært på skitur inni i Sørkedalen, kjørte datter hjem (5 min fra meg) og parkerte i garasjen. Setevarmer var på i 10 min på vei hjem (kjørte da på bensinmotor), men setevarmer ble så slått av når datter gikk ut (ganske bevisst på dette), kjørte deretter ca 5 min før jeg var hjemme. Bilen ble satt på lading og ble ladet fullt opp til neste morgen Neste morgen var 12 V batteriet helt flatt, da er det ikke mulig å gjøre noe med bilen, åpne med el-nøkkel, starte eller noe. Jeg måtte bruke den mekaniske nøkkelen, litt kronglete, men fikk åpnet døren. Jeg ringte Viking/Veihjelp. De kom og fikk startet bilen, så kjørte jeg ut til Mercedes/Rud, hvor jeg sist hadde service den 9/11-21. Ladelampen for 12 V-batteriet lyste rødt hele veien ut. På Rud ladet de opp 12 V-batteriet, fikk ordnet(?) slik at batteri-varsellampen ikke lyste mer. De rådet meg til å lade 12 V-batteriet med en vanlig/gammeldags batterilader en gang i mnd. hjemme i garasjen. Dette rådet betyr jo at jeg i tillegg til å installere ladeboks, må sette opp en vanlig 220 V-stikk ved siden av, for batteriladeren. Det har jeg aldri hørt om eller hørt at andre gjør. Dette problemet, med ladebehov også for 12 V-batteriet, ble aldri nevnt når jeg kjøpte bilen, litt over 4 år siden. Det står heller ikke noe sted. En slik fullstendig utlading har skjedd en gang pr år, de to siste årene, i 2021 og 2020. Jeg er godt kjent med at fossil-biler får utladet batteri og derav trenger lading, men dette ladebehovet for en hybridbil, synes jeg høres merkelig ut. Det er mye skriverier om elbiler i media, men jeg har aldre hørt om et ladebehov for 12 V-batteriet i disse bilene, ei heller har jeg hørt at man trenger et tilleggsstikk i garasjen for en batterilader. Før Jul hadde jeg flere turer til Sandefjord, så lading av 12V-batteriet skulle vært ivaretatt.

I instruksjonsbok for min Plug-In Hybrid står det: «Ved tilstrekkelig ladetilstand kan høyvoltbatteriet også forsyne 12 V-batteriet med strøm. Dette skjer kun dersom 12 V-batteriets ladetilstand krever det, f. eks etter lengre tids bruk av elektriske forbrukere med avslått forbrenningsmotor. El-systemspenningen overvåkes permanent, dette er derfor også mulig når bilen står stille. Slik holdes ladetilstanden til 12 V-batteriet og el-systemspenningen stabil over lengre tid.» Dette synes jeg ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-10-22 11:26:57 +0100

Kjøpte en MB350e i 2020 altså en såkalt Hybrid som ifølge spesifikasjoner skulle kjøre 3,2 mil når den var fulladet. Ettersom el bil lading og spesielt Hybrid ikke var noe jeg kjente så godt til reagerte jeg ikke så mye på at den ladet bare til 17km kjøring.Fordi dette var vinterstid hadde jeg Googlet at de kunne yte mindre på vinterstid. Etter hvert ble jeg mer og mer skeptisk til den teorien blandt annet fordi den sto inne i varm garasje over tid og fremdeles ladet den bare til 17 km. Da begynte tvilen på at noe ikke stemmer med den teorien og leverte derfor bilen til Mercedes Benz på Lørenskog utenfor Oslo. Der tok de imot bilen som da var innenfor garantitiden. Etter noen målinger og forklaring av metoder for disse testene konkluderte de med at det ikke var noe galt med Hybrid batteriet og at det ville bli bedre til sommeren. I ettertid har dette mer og mer fortonet seg som en frakrivelse av ansvaret de som en seriøs forhandler har. Har etter dette hatt bilen inne til det samme verkstedet fordi bilen plutselig en dag nektet å starte.Da kom det frem at et slikt batteri koster 200 000. Ubehaglige tanker på om dette var en av grunnene til at verkstedet bortforklarte noe de kunne ha funnet ut av under garantitiden kom innimellom og ved ytterligere Googling viser det seg at de ikke utførte de nødvendige testene som er for tekniske til å gjengi her. Føler meg med andre ord "lurt" av en seriøs forhandler som sannsynligvis hadde/ visste veldig godt om dette problemet. Jeg har spurt andre eiere av samme merke og fått bekreftet mistankene om at det ikke var bare denne bilen som hadde slike feil .Lurer nå på om det er mulig å forfølge dette ved å reklamere i å med sakens realitet, at dette var under garantitiden, samt at jeg som en uvitende part ikke hadde noe mulighet til å imøtekomme verkstedets konklusjon.

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger