Hva vi gjør når ABS og ESP gjør det de skal? Sitter stille med beinet på bremsen og hendene på tattet og håper det beste :-) Bank i bordet, våre tyske venner kan dette med å designe sikkerhetsystemer som faktisk fungerer, også på en vinterdag! Unevnelige biler fra Asia er a complete different matter! Ellers kan vi jo håpe på at vår gode venn Helmar, som kan alt som er verdt å vite om Mercedes, kommer inn her, ellers tenker jeg at det fenoment du beskriver, har mye med vekt å gjøre, men nettopp dette med "skyvet" du beskriver - altså at det føles som om blen skyter fart - kan antyde at regenereringen er en del av bildet. Og er det noe mikk-makk her, ja da ville jeg tatt det opp med forhandleren og tatt det derfra. Vi snakker tross alt om en relativt ny bil, og selv om Mercedes er neeeeeeeesten ufeilbarlig, man har jo bomma iallefall et par ganger før! Og akkurat denne komboen med regenerering og vinterføre av den glatte sorten, det er en kjent problemstilling, kfr bla artikkel her på Broom for ikke så lenge siden.
Ellers gleder det meg at en mann i moden alder har gått hen og skaffet seg det nyeste nye med stjerne på panseret og elektrisk drivlinje, det er spenstig! For min del foretrekker jeg diesel og litt mindre vekt, det har noe med noen års erfaring med 10-tonner å gjøre. Dvs en såkalt "lett" lastebil som stort sett veide inn med 10 tonn - minst. Sånt gikk an i gamle dager, og ja, jeg har vel sån ncirca like mange år bak rattet som deg, give or take, og du har helt rett, ABS-bremser krevde en ganske så stor grad av tilvenning. På privaten fikk jeg ikke ABS før rundt 2000, ESP fikk vi først på konebilen henimot 2010 eller deromkring. Det har mye med pengepungen å gjøre, enn si at jeg har for vane å bruke bilene mine en stund, bytter ikke bil i tide og utide.
Når du nå har kjøpt deg ny Merc, har du jo bil en stund, måtte du bli like fornøyd som vår gode venn Helmar!