0

Bremselengde

spurt 2022-02-01 10:08:57 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei. Jeg har en EQC og opplever at den er svært vanskelig å stoppe på glatt underlag. Den har lett for å "låse" forhjulene, og da tar ABSèn over og slipper opp. Det føles som bilen "skyter fart" i stedet for å stoppe. Jeg kjører på helt nye Hakka 8. På smale og glatte vestlandsveier, er man ofte avhengig av å kunne stoppe fort, og jeg opplever at denne bilen har langt lenger stopplengde enn vanlig. Det er en tung bil, 2420 kg, og jeg er redd det er lite vekt på forhjulene i forhold til massen i bevegelse :) Er dette noe som er kjent eller som andre reagerer på ?

Mvh Ove Waag

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-01 12:38:21 +0100

Slik jeg forstår det, har du Nokian piggdekk og en bil som veier like mye som en liten lastebil uten last. Du har derved de beste vinterdekka som kan kjøpes for penger, og du beskriver forsåvidt en ganske så typisk opplevelse: tunge kjøretøyer og glatte kjøreforhold er en krevende øvelse, der du virkelig får føling med konsekvensene av inntil et tonn ekstra sammenlignet med en vanlig, grei bil med konvensjonell drivlinje. Det er rett og slett Newtons lov om massefart som gjør seg gjeldende, dernest den delen av Newton-mekanikken som går på friksjonskraft, friksjonskoeffesient og så videre. Mao innhentes du av de beinharde realitene her: ja, det kan føles som om bilen "skyter fart" når ABS'en gjør det den kan for at hjulene ikke skal låse seg: forløpet er jo som du beskriver det, når du forsøker å bremse, vil hjulene låse seg et meget kort øyeblikk før ABS-systemet tar over. Som en åpenbart erfaren sjåffør plukker du opp dette - og selv om det føles som om bilen skyter fart - den er jo på sett og vis en stor kjelke her - så bremser den sannsynligvis så mye som overhode mulig gitt føreforholdene og den vekta, det veigrepet systemet har å jobbe med.

Og neeeeeeeeei, Mercedes har normalt sett stålkontroll over vektfordelingen. Om bilen skulle være "lett" foran, ja da måtte man ha gjort en generaltabbe og lagt batteripakka BAK bakakselen eller noe annet festlig! Sånne tabber gjør neppe Mercedes: vekta i seg selv påvirker selvfølgelig bilens vinteregenskaper, på godt og vondt, ofte det siste, men av din beskrivelse tenker jeg at du har erfaring nok til å tilpasse farta etter såvel forholdene som vekta på bilen. Derved er det sannsynlig at du kan ha et tilleggsproblem som du bør undersøke nærmere. En ting som kan ha betydning, er regenereringen: dersom denne også er "med på laget", ja da vil du kunne oppleve en konflikt mellom "bremsekraften" som aplliseres gjennom regenereringen og ABS-systemet. I ditt sted ville jeg åpnet bilens instruksjonbok og sjekket om det er forskjellige settings for bilens regenerering og enten slått den helt av - om det er mulig - eller satt den på "laveste trinn" og sett om dette medførte endringer. Da har du litt mer å slå i bordet med når du i neste omgang tar dette opp med forhandleren. Nei, BOS er ikke verdens beste på kundestøtte, men dette er et problem man med stor sannsynlighet vil ta alvorlig og gjøre det man kan for å hjelpe deg. Lykke til!

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-01 12:56:53 +0100

updated 2022-02-01 17:54:03 +0100

Har lyst til å kommentere og stille et spørsmål, som det hadde vært fint om flere svarte på. (Vekt er åpenbart en faktor) Jeg har hatt førerkort i mer enn førti år. Lærte å være ABS selv. Vi pumpebremset og styrte etter beste evne, og gravde bilen ut av snøkanten mer enn en gang.. Så kom ABS, men jeg fortsatte på samme måte. Så fort ABSn begynte å tikke slapp jeg litt opp på bremsen. Helt automatisk og en innarbeidet rutine. Så, for noen år siden tok jeg et glattkjøringskurs på en av NAF sine baner. Det var nyttig!! Lærte å tråkke full brems, slik at bakbremsene også blir maksimert, og la ABS og ASP gjøre jobben. Elektronikken på Mercedesen gjorde jobben mye bedre enn meg. Kortere bremselengder og bedre styring. En åpenbaring rett og slett. Så spørsmålet er; hva gjør dere når ABS slår inn ?? Mvh Helmar

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-01 14:49:07 +0100

Takker for svar.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-01 17:14:12 +0100

Hva vi gjør når ABS og ESP gjør det de skal? Sitter stille med beinet på bremsen og hendene på tattet og håper det beste :-) Bank i bordet, våre tyske venner kan dette med å designe sikkerhetsystemer som faktisk fungerer, også på en vinterdag! Unevnelige biler fra Asia er a complete different matter! Ellers kan vi jo håpe på at vår gode venn Helmar, som kan alt som er verdt å vite om Mercedes, kommer inn her, ellers tenker jeg at det fenoment du beskriver, har mye med vekt å gjøre, men nettopp dette med "skyvet" du beskriver - altså at det føles som om blen skyter fart - kan antyde at regenereringen er en del av bildet. Og er det noe mikk-makk her, ja da ville jeg tatt det opp med forhandleren og tatt det derfra. Vi snakker tross alt om en relativt ny bil, og selv om Mercedes er neeeeeeeesten ufeilbarlig, man har jo bomma iallefall et par ganger før! Og akkurat denne komboen med regenerering og vinterføre av den glatte sorten, det er en kjent problemstilling, kfr bla artikkel her på Broom for ikke så lenge siden.

Ellers gleder det meg at en mann i moden alder har gått hen og skaffet seg det nyeste nye med stjerne på panseret og elektrisk drivlinje, det er spenstig! For min del foretrekker jeg diesel og litt mindre vekt, det har noe med noen års erfaring med 10-tonner å gjøre. Dvs en såkalt "lett" lastebil som stort sett veide inn med 10 tonn - minst. Sånt gikk an i gamle dager, og ja, jeg har vel sån ncirca like mange år bak rattet som deg, give or take, og du har helt rett, ABS-bremser krevde en ganske så stor grad av tilvenning. På privaten fikk jeg ikke ABS før rundt 2000, ESP fikk vi først på konebilen henimot 2010 eller deromkring. Det har mye med pengepungen å gjøre, enn si at jeg har for vane å bruke bilene mine en stund, bytter ikke bil i tide og utide.

Når du nå har kjøpt deg ny Merc, har du jo bil en stund, måtte du bli like fornøyd som vår gode venn Helmar!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger