Som Kamerat Helmar sier, det er mye annet som kan gi "godlukt". Som du sikkert vet, brent clutch lukter veldig, veldig "brent clutch". En katalysator lukter annerledes - ta en telefon til junior, eventuelt kan jo junior ta en hyggetur til han far ved anledning, 50 mil er da ikke noe for en ung og sprek guttunge! Ellers har du et vesentlig poeng: tuning av en 180 serie diesel til 190 hk er ekstremt dårlig karma, ikke bare for clutchen, men for hele drivlinjen. Denne bilen har vel i trakten av 120 hk fra fabrikk, med beskjedne 300 nm moment, en såvidt betydelig økning av ytelsen, sannsynligvis uten noe som helst andre modifikasjoner enn å øke ladetrykket og dieselmengden, er reinspikka toskeskap. Han har formodentlig gått i samme fella som mange andre, og ikke engang brydd seg om det som står med liten skrift på nettsiden til leverandøren av "tuningen": "det er eierens ansvar å fremskaffe nødvendig dokumentasjon for godkjenning"!
Ergo står han der med en endring som ikke engang er påtenkt godkjent, uten adekvat dokumentasjon på noe som helst. Derved kjører han rundt i en bil som ikke er i samsvar med typegodkjenningen, og risikerer hele gullrekka fra bruksforbud til regress om han kommer i en ulykke der han har opptrådt uaktsomt eller på annet vis står med skylda for ulykken. Og nei, det er faktisk ikke spesielt komplisert for verken Biltilsynet generelt eller i verste fall, ulykkeskommisjonens eksperter, å fastslå at bilens styringsenhet er "tuklet" med.
Som far bør du ta guttungen en stripe, og sørge for a han forstår at denne bilen aldri, aldri, aldri kan selges videre uten at denne tuklingen blir uttrykkelig opplyst til eventuelle kjøpere - likeledes skal det opplyses at dette på ingen måte er godkjent. Vips....så blir bilen svært lite verdt...om salgbar i det hele tatt. Og nei, det er ofte ikke "bare-bare" å bringe den tilbake til opprinnelig oppsett.
DEN EVENTUELLE SVIDDE CLUTCHEN er noe som eventuelt dukker opp når clutchen blir utsatt for stor belastning, si at bilen står i toppgearet og junior tråkker flat pedal - noe mange også gjør for å "prøve" cluthen....en sliten clutch vil uvegerlig glippe med økt motorturtall til følge under denne belastningen. Helt bak mål å "teste" clutchen på dette viset, det man måtte ha igjen av clutchbelegg slites lynraskt bort på dette viset! Når bilen er tuklet med og således har vesentlig mer moment enn den ellers ville hatt, ja da vil selv en flunka ny clutch kunne glippe, ikke nødvendigvis så meget at turtallet øker merkbart, men den slites like fullt raskere enn den ellers ville ha gjort. Clutch og girkasse er forøvrig blant de tingene som ikke setter pris på "tuning" i den andre enden - som nevnt innledningsvis - vi snakker om dårlig karma de luxe.
Hva som er poenget, kan man saktens undres på, 120 hk er mer enn nok til både å holde følge med trafikken i Norge og miste førerkortet. Om man på død og liv bare MÅ HA ... (more)