0

Bytte av clutch

spurt 2022-01-31 17:55:45 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei, har en 2011 mod MB c 180 diesel, manuell. Hva vil ca pris på bytte av clutch ligge på? Det er min sønn som har bilen og han bor ca 50 mil fra meg. Derfor er det vanskelig for meg å sjekke.Han mistenker at det lukter litt brent clutch. Bilen er tunet til ca 190 hk. Dette er vel kanskje ikke bra for clutch?

Mvh Arild Ruud

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-31 19:01:09 +0200

Er du sikker på at det lukter clutch, og ikke katalysator ? Jeg har hatt en 2011 med automat som også luktet clutch 🤣 Det var rett og slett uferdig regenerering. Luktet etter parkering.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-31 20:36:10 +0200

Som Kamerat Helmar sier, det er mye annet som kan gi "godlukt". Som du sikkert vet, brent clutch lukter veldig, veldig "brent clutch". En katalysator lukter annerledes - ta en telefon til junior, eventuelt kan jo junior ta en hyggetur til han far ved anledning, 50 mil er da ikke noe for en ung og sprek guttunge! Ellers har du et vesentlig poeng: tuning av en 180 serie diesel til 190 hk er ekstremt dårlig karma, ikke bare for clutchen, men for hele drivlinjen. Denne bilen har vel i trakten av 120 hk fra fabrikk, med beskjedne 300 nm moment, en såvidt betydelig økning av ytelsen, sannsynligvis uten noe som helst andre modifikasjoner enn å øke ladetrykket og dieselmengden, er reinspikka toskeskap. Han har formodentlig gått i samme fella som mange andre, og ikke engang brydd seg om det som står med liten skrift på nettsiden til leverandøren av "tuningen": "det er eierens ansvar å fremskaffe nødvendig dokumentasjon for godkjenning"!

Ergo står han der med en endring som ikke engang er påtenkt godkjent, uten adekvat dokumentasjon på noe som helst. Derved kjører han rundt i en bil som ikke er i samsvar med typegodkjenningen, og risikerer hele gullrekka fra bruksforbud til regress om han kommer i en ulykke der han har opptrådt uaktsomt eller på annet vis står med skylda for ulykken. Og nei, det er faktisk ikke spesielt komplisert for verken Biltilsynet generelt eller i verste fall, ulykkeskommisjonens eksperter, å fastslå at bilens styringsenhet er "tuklet" med.

Som far bør du ta guttungen en stripe, og sørge for a han forstår at denne bilen aldri, aldri, aldri kan selges videre uten at denne tuklingen blir uttrykkelig opplyst til eventuelle kjøpere - likeledes skal det opplyses at dette på ingen måte er godkjent. Vips....så blir bilen svært lite verdt...om salgbar i det hele tatt. Og nei, det er ofte ikke "bare-bare" å bringe den tilbake til opprinnelig oppsett.

DEN EVENTUELLE SVIDDE CLUTCHEN er noe som eventuelt dukker opp når clutchen blir utsatt for stor belastning, si at bilen står i toppgearet og junior tråkker flat pedal - noe mange også gjør for å "prøve" cluthen....en sliten clutch vil uvegerlig glippe med økt motorturtall til følge under denne belastningen. Helt bak mål å "teste" clutchen på dette viset, det man måtte ha igjen av clutchbelegg slites lynraskt bort på dette viset! Når bilen er tuklet med og således har vesentlig mer moment enn den ellers ville hatt, ja da vil selv en flunka ny clutch kunne glippe, ikke nødvendigvis så meget at turtallet øker merkbart, men den slites like fullt raskere enn den ellers ville ha gjort. Clutch og girkasse er forøvrig blant de tingene som ikke setter pris på "tuning" i den andre enden - som nevnt innledningsvis - vi snakker om dårlig karma de luxe.

Hva som er poenget, kan man saktens undres på, 120 hk er mer enn nok til både å holde følge med trafikken i Norge og miste førerkortet. Om man på død og liv bare MÅ HA ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-02-01 15:52:23 +0200

updated 2022-02-01 15:53:09 +0200

Brent clutch har en meget karakteristisk lukt som jeg ikke tror noen andre komponenter på bilen kan sammenlignes med ei heller regenerering. Men om det er brent clutch lukt så er det på ingen måte sikkert at clutchen må byttes, poden har kanskje tatt et par lyskryss race mot et par Bmw 3 serier for å vise muskler og ja det kan det lett bli lukt av. Uansett så er ikke en clutch utslitt før den slurer i litt tunge motbakker i fks fjerde eller femte giret så er ingen grun. til å krise maksimere enda da slik brent clutch lukt henger igjen lenge. Poden bør heller få beskjed om at bilens drivverk er bare designet for 120 hk så putter man 190 hk i bilen og begynner å utfordre de kreftene på en 2011 ja så kan det bety trøbbel. Faderlige råd kommer nok inn handy her skal du se.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger