Så lenge motoren blir varm innimellom, og det faktisk finnes olje i den, vil det alltid forekomme oljesvetting. Selvfølgelig, i større eller mindre grad, det varierer fra bil til bil, enn si fra motor til motor. Uten forkleinelse for våre gode venner på Kølaholmen, om du tittet under panseret på en engelsk bil fra de gode, gamle dager da British Leyland ennå var blant oss, ja da ville du nok sagt at det du finner under panseret på din "Expert" ikke er noe å bry seg om! Tilsvarende var det alltid oljesvette på biler der det f.ex var kork-pakninger her og der - f.ex min kjære Moskwitch anno 1974.
Nå beskriver du ikke hvor omfattende oljesvettingen er, men jeg skjønner jo at du nok er litt yngre enn meg, og ellers ikke har hatt gleden av å kose deg med litt eldre biler. Når NAF ikke har bemerket dette, ville jeg nok kanhende tatt en tur innom NAF igjen og bedt om et råd, og tatt det derfra. En ting du også bør ha i bakhodet, er hvor lenge det er siden motoren har fått oppleve en motorvask: om bilen har rulla noen kilometer og det ikke er utført en motorvask siden bilen var ny, er det et moment du absolutt bør ta med i vurderingen av hvor stort problemet egentlig er. DEt er også en vesensforskjell mellom LITT svette fra pakninger...og en idiot som har stått og skvalpa med oljedunken når han har etterfylt olje - f.ex. . Det skjer i de beste familier, og ser man noe sånt når man inspiserer bilen i selgers lokaler, vel, da er det en indikasjon på slarvete vedlikehold og en potensiell deal-breaker. Oljesvette derimot - igjen - dersom verken du eller NAF har hoppet i stolen over dette tidligere - ja da er det overveiende sannsynlig at det er "innafor".
Men igjen: hvor lenge har "oljesvetten" vært der liksom? Har den samlet seg opp over tid, eller har den plutselig oppstått i løpet av den antagelig korte perioden du har hatt bilen? Og neeeeeeei, bare så det er sagt, oljesvette er i seg selv ikke tilstrekkelig grunnlag for å kreve kjøpet hevet. Om du har en form for avtale med mulighet til å levere bilen tilbake - det er a complete different matter, da må du ta dette opp med selger i god tid før fristen går ut og vurdere situasjonen underveis. Er det "innafor" - er det noe som kan fikses lett og greit - eller er det for meget?
The Bottom Line og min subjektive oppfatning, basert på egne erfaringer opp gjennom åra, er at oljesvette ikke er et egentlig problem. Ja, det gjør jo noe med det estetiske inntrykket når man åpner panseret, og dersom man bare lar det "gro over" vil det utgjøre en potensiell risiko om det skulle oppstå brann i motorrommet. Gitt det faktum at jeg er blant dem som har for vane å eie bilene lenger enn lenge og kjøre dem lenger enn lengst, har jeg naturlig nok sett litt ... (more)