0

enyaq80x import

spurt 2022-01-31 09:05:24 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny.

Jeg lurer på hvorfor en enyaq 80x koster 414399kr og importere fra Danmark og prisen i Norge er på 619000kr for samme bil.

80X pluss koster ca 428 tusen og importere, men hva prisen er i Norge har jeg ikke sett på. For meg virker det som at norske bilforhandlere tjener rått på elbil. dette har sikkert med noe avgifter og gjøre, men over 200 tusen kr. Da burde alle importere bilene istede for og gi staten og bilforhandlerne ekstra penger. Da vil det bli lavere pris i Norge og det Grønne skifte vil gå raskere.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-31 12:40:49 +0100

Tja, veilledende pris fra forhandler i Danmark er p.t DKR 426.995,-, med dagens valutakurs motsvarer det NKR 575.082,-. Du skriver ikke noe om hvilke premisser som ligger til grunn for din pris stor kroner 414.000, ei heller om du opererer med danske eller norske kroner. Bortsett fra denne greia med valutakursen, er det springende punktet her hvor mye danske avgifter utgjør. Om regnestykket ditt er "på kaia" pris i Norge, har vi i prinsippet samme situasjon som vi hadde for en del år tilbake, der nye danske biler på utførsel plutselig viste seg å være noe rimeligere inkludert norske avgifter, sammenlignet med "norske" biler. Årsaken lå i at bilprodusentene presset prisene på biler levert til det danske markedet, noen ganger sparte man også på utstyr etc, mens andre ganger kunne norske bilkjøpere gjøre en forsåvidt grei gevinst.

Men, det er et stort men her: bortsett fra at du må holde tunga rett i munnen mhp DKK vs NKR, må du sammenligne epler og pærer. Dags dato fremkommer det i prislista fra Albjerk Bil at Enyaq 80X er priset til 497.920,-. Om dine 414.000,- er pris i norske kroner "på kaia", er det forsåvidt såpass mange titusenlapper i forskjell at det kan være bryet verdt. Jokeren er at du på en dansk Skoda har 2 års "nyvogngaranti" - verken mer eller mindre - og du har heller ikke noen ekvivalent til den norske kjøpsloven med 5 års "reklamasjonsrett". Om du har batterigaranti ut over dette, er også en aldri så liten joker her! Uavhengig av hvor mye garanti du måtte gi avkall på, du vil sannsynligvis kunne få kundestøtte gjennom den norske importøren i disse to årene, men thats' it. Dernest kommer dette med batterigarantien inn i bildet - Norge har jo markert seg selv som et "elbil-land". Det kan man mene mye om, men norske batterigarantier fremstår for meg som å være i verdensklasse, bokstavelig talt - det fremstår som om dette er noe produsentene har tatt frem nettopp fordi Norge er et av de få land der det er en viss konkurranse i elbilmarkdeet. Sånn er det faktisk IKKE i Danmark, salget er begrenset, og årsaken er altså dette med nybilavgifter, også på elbiler. Jeg ville under ingen omstendighet kjøpt "dansk" elbil uten å bringe klarhet i dette med batterigarantien - og da fortrinnsvis i form av en skriftlig garanti.

Gitt at du kan få en form for batterigaranti, og de 414.000 er "på kaia" i NKK, ja da betaler du teoretisk sett snaue 80.000 mindre for en dansk Skoda ditt og datt kontra en norsk av samme sorten. Du gir imidlertid avkall på 3 års fabrikkgaranti - og kanhende mer. Det er dette "mer" du bør bringe klarhet i. Og ja, norske bilimportører vet å sko seg, milliardoverskuddene kommer ikke fra ingenting! Men jeg må arrrestere deg litt når det gjelder bilforhandlerne: fortjenesten i siste ledd er ikke noe å hoppe i taket over - det er først og fremst importleddet som kan le hele veien til ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger