0

Fartssperre eller liknende iverksatt på nye biler fra 2022?

spurt 2022-01-30 20:21:19 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvordan gikk det egentlig med EU-kravet om at alle nye biler som selges etter 1/1-22 (også i Norge) skal ha montert en "fartsperre", evt. varsling, som basert på bilens lesing av hastighetsskilt varsler føreren om at fartsgrensen er overskredet. Tap av motorkraft, risting i gasspedal e.l. løsning har vært bebudet. Er dette nå iverksatt i Norge, og i så fall hvilke erfaringer og reaksjoner har man fått fra bilistene? Snakket med en nybilforhandler som sa at dette var ukjent mht. å skulle være iverksatt.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

1 answer

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-30 21:28:43 +0100

Nja, det som fremstår som opplest og vedtatt, er vel strengt tatt et krav om implementering av flere førerstøttesystemer, der denne greia med en form for "hjelp" til å overholde gjeldende fartsgrenser er en del av dette. Vi snakker om det være seg et system som benytter skiltleser hhv GPS og kartverk for å holde styr på gjeldende fartsgrense, gjerne kombinert med adaptiv cruisekontroll og en form for fartsbegrensning subisidiært varsling. Systemet skal imidlertid kunne kobles ut av føreren. Hadde nær sagt, det skulle bare mangle: ved f.ex forbikjøring kan man helt klart se for seg at et slikt system kan utgjøre en sikkerhetsrisiko.

Likeledes vil et rent optisk system - altså et system som kun er basert på utstyr for skiltlesing eller der skiltavlesningen er gitt høyeste prioritet - kunne gi spennende feilsituasjoner - f.ex om man kjører på motorvei i de fantastiske 100 km/t som er det vanlige i Norge - og en parallellvei er skiltet med 30-sone og 30-skiltene fantes opp av det optiske systemet - vanligvis en form for kamera. Da kan det verta ovseleg festlig, og som vi vet fra erfaringer med biler som har vært levert med slike systemer opp gjennom de siste årene, sånt skjer - også der systemet benytter BÅDE GPS/kartdata og skiltlesing. Ikke bare det, dette problemet dukker jevnlig opp hele tiden - på helt nye biler!

Min subjektive oppfatning er at det burde vært et krav om "to av to", altså en match der BÅDE fartsgrense i kartverket OG skiltavlesningen måtte samsvare for at systemet skulle begrense hastigheten - om kun en av disse sa "30" i situasjonen over, ja da kunne systemet gjerne gi en form for warning, f.ex "speedlimit disagree", men som vi vet - i all sin uendelige visdom har man rulla ut systemer der bilens bremser aktiveres. Det er mildt sagt uheldig - og utgjør en betydelig sikkerhetsrisiko. Hadde nær sagt, det er tydeligvis ikke bare Tesla som ikke tar med seg begrepet integritet når man designer sikkerhetskritiske systemer. Kall det gjerne logikk som har en hensikt: å sikre riktigheten av data - eller sagt på en annen måte: redusere sannsynligheten for feil.

Uavhengig av hva man ellers måtte mene, en grei norsk beskrivelse finner du HER: https://dinside.dagbladet.no/motor/na...

Og våre venner i elbilforeningen - som faktisk er ganske oppegående i slike sammenhenger - den skal de ha - har publisert DENNE artikkelen: https://elbil.no/om-ett-ar-innforer-e...

The Bottom Line er at dette kommer fra sånn circa midten av året - mai er neeeeeesten der - og merk deg begrepet alle "nydesignede" biler som selges etter ditt og datt. Hva som står i det opprinnelige EU-direktivet, har jeg ikke sjekket, men begrepet "nydesignede" må enten være en klønete oversettelse fra f.ex fransk, eller rett og slett byåkratspråk der man åpner for en form for overgangsordning - om enn bare for heeeeeeeeeelt nye biler. Et springende punkt blir jo hvilken software som skal legges til grunn - en såkalt "intelligent" fartsholder må jo nødvendigvis være spesifisert ned til detaljnivå - og jeg mer enn mistenker at ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger