Med litt flaks har det som du sier, ikke kommet bensin videre i systemet, regner med at du var lynrask til å stoppe bilen, tappe tanken og skifte dieselfitleret - når du skiftet det siste - fikk du samtidig en god indikajon på hvorvidt det hadde kommet bensin fremover i kjeden. Krøss fingrene, du bør være rimelig sikker her - det var jo en dugelig feilfylling også dette her!
Når det gjelder de 80 literne med en lett dash diesel, er det på ingen måte gitt at dieselen synker til bunns. Min erfaring er at diesel blander seg like lett i benzin som totaktolje, og rett og slett blir der, også etter en måned eller tre. Det er liksom litt forskjell på det stuntet du har gjort, og det vi engang i tiden gjorde i fysikktimene på skolen, både i mengde og i form av mekanisk blanding, om vi kan bruke den frasologien for det som skjer når du har en skvett diesel i bunnen av tanken og fyller på med 7 ganger så mye benzin - for ikke å snakke om at du jo har tappet dette over på en tønne. Så neeeeeeeeei, jeg ville kanhende ikke vært engstelig for å bruke dette på en eldre hobbybil, si en Lada eller Moskwitch, altså biler med ganske så robust forgasser som faktisk er konstruert for å kunne kjøres på litt av hvert. Men jeg ville definitivt IKKE brukt det på motorsykkelen!
På motorsaga? Tja - teoretisk burde det kunne gå - men glem ikke at i en motorsag har du en membran, som regel fremstilt av gummi, som i korte trekk bidrar til at forgasseren suger benzin. Diesel og gummi går ikke alltid godt sammen. Ja, det er lett å skifte denne membranen, men det er jo litt arbe' da, og du bær være familiær med både selve jobben og justeringen av forgasseren i ettertid. Sånn bortsett fra jobben, koster jo ny membran noen kroner, vinninga går fort opp i spinninga her. Du vil også få avsetninger på tennpluggen - med de konsekvenser dette har. Om du skulle være lang til skogs og koser deg med vedhogst når sannhetens øyeblikk popper opp? Ja, da er det igrunnen ikke spesielt greit! Den samme moroa får du forøvrig med en totakt påhengsmotor, med en firetakt påhenger kan det gå litt greiere. Men ikke legg ut på tur uten et sett ekstra plugger, ja, du kan alltids rengjøre og ditt og datt, men det vi kan kalle dieselfilm som legger seg på pluggens elektrode, er ikke lett å få vekk: pluggen må "luftes" en stund. Det er forsåvidt det samme som skjer på alle totaktmotorer: oljefilmen på pluggen gjør at gnisten blir dårligere, du ser det om du skrur ut pluggen og tester den i luft: gnisten blir mer rødlig, og den "springer". Da tenner den ikke skikkelig ved kompresjon - altså når den står i motoren. Med en solid dash diesel i benzinen får du liksom mange ganger så mye film på pluggen som du får med totaktolje. Mao oppstår ... (more)