0

Verditap Audi S3 2017

spurt 2022-01-29 16:38:10 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei! Om et halvt års tid vurderer jeg å kjøpe en Audi S3 2017 eller 2018 modell. Disse ligger på rundt 530-550 000 i dag. Hvordan tror du verdien vil holde seg på disse bilene over f.eks 3 år?

Er S-serien til Audi mye dyrere å eie enn f.eks vanlig A3 e-tron?

Takker for svar.

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

3 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-30 16:43:02 +0100

Det er jo så enkelt som å ta en titt på finn (og andre steder) og sjekke prisnivået. Det er selvfølgleig ingen eksakt metode, bla fordi det er flere variable her, men det gir deg en god pekepinn. Dernest må du ha i bakhodet at dette er en bil der det i aller høyeste grad vil være bilens faktiske stand fremover som avgjør løpende verditap, og ikke minst: dette er i stor grad en bil med et meget snevert nedslagsfelt: den er rådyr å eie - stikkord forsikringer og løpende vedlikehold - og den vil om ikke annet, så i kroner og øre - ha et ganske så betydelig verditap pr år. Entusiasten som skal fortelle om dette til konen eller samboeren, vil selvfølgelig hevde at det ikke er "så store forskjellen" henført til prosentvis verditap vs andre biler, men dels er ikke dette helt sant, dels er det så enkelt som at det er ganske stor "fallhøyde" her: når bilen er dyr som ny, og attpå til relativt kompleks å serve, ja da gjør det noe med verditapet, uansett hvor "fjong" den måtte være!

The Bottom Line er, som vår gode venn Benny så treffende slår fast: det er en grunn til at biler av denne sorten faller som en murstein i bruktmarkedet. Ja, en betydelig del av verditapet er tatt på en noe tilårskommen bil, men det er som du forsåvidt er inne på, ennå noen hundre tusen å spise av, så regn med et betydelig verditap. Og skulle du være så smart at du "tukler" med bilens styringsystem, ja da gjør du deg selv en bjørnetjeneste de luxe - det gjør i ytterste konskevens bilen verdiløs - og prøver du å selge bilen videre uten å opplyse om dette - er det en vesentlig mangel som gir grunnlag for eventuelle kjøpere å forlange kjøpet hevet. Summen av verditap og løpende utgifter blir altså MYE dyrere enn en hvilken som helst nogenlunde vanlig bil. Hva som ligger i "mye", vil jo avhenge av din økonomiske situasjon, men for alle med nogenlunde normale inntekter vil den arme lommepungen veldig raskt skrike av skrekk.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-31 18:34:05 +0100

Takk for informativt svar, Norulf! Dette er nok definitivt et bilkjøp som taler mer til hjertet enn lommeboken. Vurderer også Mini Countryman Hybrid (2020/21), som er en langt mer "fornuftig" bil til ca samme pris.

Leit at må må betale vanvittig mye for sprek bil som lager litt lyd i Norge...

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-31 20:51:07 +0100

Ja, norske særavgifter på alt som har med bil å gjøre - elbiler er strengt tatt ikke med i definisjonen av "bil" i ordets egentlige forstand i min ordbok - er helt absurd. Jeg har gjort meg lignende tanker noen tusen ganger opp gjennom åra, i ungdommen hadde jeg tanker om å skaffe meg en Plymouth Cuda med hemi under panseret. Heldigvis ble det med drømmen, men en god venn hadde faktisk en bil fra hver stormakt en periode: en Dodge Charger med en trimma versjon av den heftigste motoren Dodge leverte rundt 1970....og en Moskwitch 1500 M som han brukte på vinterstid :-)

Ellers har jeg merket meg at våre gode venner der borte i øst betaler det samme for en VW Touareg "med alt" som jeg betalte for min Golf TDI stasjonvogn "med alt". Faktisk betalte de rundt 10 % mindre omregnet til norske kroner! Her hjemme starta Touareg på godt over en million med den motoren våre venner hadde under panseret, og ikke bare det, dengang kosta diesel og benzin rundt en femmer, give or take, på pumpa på russiske benzinstasjoner! Er det rart bilen min raper av fryd når jeg er i austerveg og fyller russisk diesel :-)? Ellers ville jeg vel heller anbefale at du prioriterer firehjulstrekk fremfor en hybrid drivlinje, det er en relativt rimelig måte å få en bil som er et par hakk morsom på: gitt et minimum av trekkraft på alle fire hjul hele tiden - dvs f.ex Haldex 5 eller Audis Quatrro-system - vil du få en bil som er mer stabil under alle forhold, i alle hastigheter, og ikke minst, du slipper dette pisset med hjulspinn evnt antispinn som ødelegger moroa i ny og ne. Dette med bedre fremkommelighet - som de fleste fokuserer på - er egentlig bare noe som følger med på kjøpet. Da blir det liksom underordnet om motoren yter 150 eller 200 ponnier, det flytter så alikevel ganske så greit på seg. Ta et søk på youbube eller Golf 7 og Haldex, så ser du hvordan dette systemet fungerer. Og ja - Audis firehjulstrekk er enda et hakk bedre!

Mhp lyd: drit i lyden, morolyd ble forbudt for maaaaaaaaange år siden. Jeg kjørte selv MC i mange år engang i ungdommen, tresyllindra totaktere med ekspansjonskammer som låt som tre motorsager side om side var min favoritt, likeledes hadde jeg jo bla en firetakt twin som drønna ganske bra med Dunstalls megafon-potter. Men det er en tid for alt, i dag kommer pinadø både purken og biltilsynet og river av skiltene før man får sagt kake! Etterhvert fant jeg ut at minst mulig lyd var en god ting for å vekke minst mulig oppmerksomhet og ha det godt og fredelig på alle vis! Så får jeg heller spille litt youtubevideoer på stereoanlegget som henger på tv'en og pc'en innimellom for å mimre litt omkring dengang da alt var så meget enklere! Hadde nær sagt, vi får kose oss med diesel-raklingen og benzin-motorene våre så lenge vi kan, for meg fremstår elbiler som ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger