Det er jo så enkelt som å ta en titt på finn (og andre steder) og sjekke prisnivået. Det er selvfølgleig ingen eksakt metode, bla fordi det er flere variable her, men det gir deg en god pekepinn. Dernest må du ha i bakhodet at dette er en bil der det i aller høyeste grad vil være bilens faktiske stand fremover som avgjør løpende verditap, og ikke minst: dette er i stor grad en bil med et meget snevert nedslagsfelt: den er rådyr å eie - stikkord forsikringer og løpende vedlikehold - og den vil om ikke annet, så i kroner og øre - ha et ganske så betydelig verditap pr år. Entusiasten som skal fortelle om dette til konen eller samboeren, vil selvfølgelig hevde at det ikke er "så store forskjellen" henført til prosentvis verditap vs andre biler, men dels er ikke dette helt sant, dels er det så enkelt som at det er ganske stor "fallhøyde" her: når bilen er dyr som ny, og attpå til relativt kompleks å serve, ja da gjør det noe med verditapet, uansett hvor "fjong" den måtte være!
The Bottom Line er, som vår gode venn Benny så treffende slår fast: det er en grunn til at biler av denne sorten faller som en murstein i bruktmarkedet. Ja, en betydelig del av verditapet er tatt på en noe tilårskommen bil, men det er som du forsåvidt er inne på, ennå noen hundre tusen å spise av, så regn med et betydelig verditap. Og skulle du være så smart at du "tukler" med bilens styringsystem, ja da gjør du deg selv en bjørnetjeneste de luxe - det gjør i ytterste konskevens bilen verdiløs - og prøver du å selge bilen videre uten å opplyse om dette - er det en vesentlig mangel som gir grunnlag for eventuelle kjøpere å forlange kjøpet hevet. Summen av verditap og løpende utgifter blir altså MYE dyrere enn en hvilken som helst nogenlunde vanlig bil. Hva som ligger i "mye", vil jo avhenge av din økonomiske situasjon, men for alle med nogenlunde normale inntekter vil den arme lommepungen veldig raskt skrike av skrekk.