0

Slepe el-bil..?

spurt 2022-01-29 10:21:04 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvis du har en lang nedoverbakke så regenererer el-bilen strøm. Da kan du trille så lenge det går nedover og du lader batteriene. Så lurer jeg på dette! - vi er blitt fortalt at vi ikke kan slepe en el-bil.. - tenkt situasjon: du er på langtur og ser at her får du for lite strøm. Du har fremdeles strøm på bilen, men ser at det ikke vil holde de siste milene. Du stopper en annen bil og lurer på om han kan slepe deg ett par mil, da vil jo bilen regenerere såpass mye, at du får nok til å komme fram. Jeg ser jo egentlig ikke noen forskjell i dette i forhold til om du «ruller» ned en lang bakke.

Hva tenker du om det?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-29 11:45:46 +0100

Vel, som vi sier i andre sammenhenger: det er ikke bare en ku som er løs, det er hele fjøset! Med det mener jeg at det er flere faktorer med i bildet her, og de varierer fra bil til bil. Et punkt som er av stor betydning, er hvordan bilens regenerering er satt opp: det er ikke sånn at man på dette viset kan lade med nærmest ubegrenset effekt, kraftelektronikken ville i såfall blitt veldig, veldig varm, og kjølingen måtte vært begrenset deretter. Se for deg at "noen" har et veldig spesielt helikopter som klarer å plassere elbilen din opp til en drøy mil høyere enn toppen på Mount Everest, og sender den ned en imaginær bakke like fra toppen og ned til bunnen av et like imaginær dalsøkk 20 kilometer lenger ned - tror du produsenten har tatt høyde for noe sånt? Nada! Så ja - et RUNGENDE JA - det ER faktisk en ganske så vesentlig forskjell på dette og en "lang bakke" slik en "lang bakke" vanligvis fremstår ute i den virkelige verden!

Men greit nok, du kan satse på at man har begrenset maksimal strømstyrke ved regenerering, og ellers har mekanismer som kobler ut regenereringen når det blir for varmt....kanhende man da også apliserer friksjonsbremsene for å bremse på farta....vips....så blir det hele ganske meningsløst! Dernest er det jo dette med bilens kraftoverføring generelt - det er på ingen måte gitt at dette er spesielt smart...om Kia sier "nei, nei", det kan faktisk være en grunn for det! Jeg legger her til grunn at du har spurt Kia - og ikke bare har "adoptert" gammel lærdom fra konvensjonelle drivlinker med det være seg manuelt gir eller automatgir - som de fleste vet - det er dårlig karma å slepe en konvensjonell bil om den står i det være seg "drive" eller for den sakens skyld, i første gir! Girskassa lever i verste fall omtrent 300 meter før tannhjula skvetter! Med elbiler kan det være noe annerledes, men det vil kunne variere - f.ex en Audi E-Tron med Quattro er helt sikkert festlig å slepe på dette viset! I det hele tatt: det kan bli et meget kostbart eksperiment!

Dernest kommer den praktiske siden av dette: om du ikke tilfeldigvis har et fast drag på typisk 4-5 meter og mulighet til å feste dette på begge bilene, er du henvist til en vanlig øyebolt og f.ex et hengerfeste på bilen som skal slepe, eventuelt en øyebolt eller tilsvarende der bak på slepebilen, og et slepetau, kanhende en slepestropp. Ja, dette fungerer så lenge det ikke er for høy belastning, men som vi vet, det skal ikke rare "røkket" til før noe ryker! Det ligger i sakens natur at det oppstår økt belastning når bilen som skal slepes står i en modus der den kan regenerere strøm, mao omtrent som å kjøre med en aldri så liten syltelabb på bremsepedalen. Min subjektive oppfatning er at joda, det fungerer kanhende på sett og vis, men uten å ha gjennomført et praktisk ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-29 13:05:58 +0100

updated 2022-01-29 13:14:36 +0100

Artig vri men da biler knapt reagerer om du har kjørt av veien eller at bilen står å brenner i veikanten så skal du ha overtaleses evner ut over det vanlige ved å bare spør en passerende bil om å slepe deg et par mil med unskyldningen at du gadd ikke full lade for du trodde det holdt helt frem. Uansett tror jeg forsikrings selskapet ditt hadde hatt et par innvendinger mot denne form for basehopp uten annen sikring enn et gammelt syltetøyglass strikk og mere hadde sagt at ja ja er man så vågal så må man jo nesten tåle steiken og minst halvert forsikrings utbetalingen. Uansett er det som Mr N Wolf sier en rekke faktorer som kan spille inn og ikke engang Kias Ingeniører designer en bil for slik en strabasiøs ferd da jeg ikke engang tror de har tenkt tanken. Men tar du en slik ferd så er jeg helt sikker på at Kia ønsker tilbakemelding :-)

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger