Kloke ord fra Kamerat Helmar, hybrid er IKKE en løsning som gir deg en Ole Brumm, og satt opp mot vekta av en Passat, er 1,4 TSI om ikke mikro-motor, så iallefall i minste laget! Når det er sagt, så lenge vi snakker norske forhold, klarer du fint å holde følge med trafikken med en Passat GTE. Vi har tross alt Europas nest laveste gjennomsnittshastighet i veinettet, med 62 komma noe km/t i snitt, kun Malta har lavere hastighet enn oss! Helt fantastisk, og norsk motorveitempo er ærlig talt ikke noe å rope hurra for det heller: en litt hissig proff-syklist klarer stort sett å holde følge, om ikke annet, så et par kilometer :-) I det store utland vil det selvfølgelig være annerledes, men GTE har en absolutt respektabel toppfart, den trenger bare ovseleg langt tilløp for å komme opp i toppfart!
Det er så enkelt som at drivlinjen er konstruert for å fungere optimalt i hastigheter opp til si 90 km/t, når du kommer på motoveiene i unevnelige land der fartsgrensene er noe mer liberale, ja da er det overveiene sannsynlig at GTE kan oppleves noe andpusten, sogar direkte treig! Toyotas konsept, som jo er grunnleggende forskjellig, er enda sløvere, man har valgt å legge seg på en benziner med større slagvolum, men lavere trimmingsgrad. Dette er liksom selve poenget med å sette seg ned og vurdere familiens kjøremønster og behov. I all min kynisme kunne jeg meget godt klart meg med en 2CV her hjemme, kfr de 62 komma noe - rundt 20-40 hk er mer enn nok!
Ellers kan jo også Mittibuski Outlander Hybrid være verdt å vurdere - selv om Passat etter min oppfatning er en mye bedre bil - smaken er som baken!
Dog, som Kamerat Helmar anfører, hybrid drivlinje er ikke noe hokus-pokus som tryller drivstoff-forbruket ned mot ingenting. Som jeg anfører, 0,5-0,6 er realistisk, da snakker vi om normalt fornuftig kjøring i norsk landeveistempo, der batteriet er ladet før man legger i vei, og ellers at man lar bilen styre showet sjæl - altså vanlig hybridmodus. Det er hva en god venn som kjører rundt de 30' i året har erfart over tid, og ja, på småturer i nærområdet kommer man ned mot 0,5, kanhende man kan kjøre "rent elektrisk" - dette er en sannhet med modifikasjoner - på korte strekninger i sommerhalvåret - men det er et åpent spørsmål om det gir noen egentlig mening: det skal liksom mye til før det monner. Selv har jeg altså kjørt VW diesel i noenogtyve år, med et forbruk som sogar har bikket under 0,4 på langkjøring, lave 0,4 i snitt for sommerhalvåret, opp mot 0,5 for vinterhalvåret og 0,45 i snitt for hele året sett under ett - med opptil 70.000 i året på det verste betalte jo dieselbilen seg rimelig kjapt da - sammenlignet med benzinerne jeg kjørte tidligere som hadde et forbruk rundt 0,7-0,8 når jeg hadde sola i ryggen og medvind.
Rett skal være rett, med DPF ... (more)