0

Hybrid eller elbil ?!

spurt 2022-01-23 08:38:15 +0100

anonym bruker

Anonym

Hei Benny! Jeg er rådvill og trenger hjelp med en som har mye erfaring og forstår markede.

Jeg skal ha ny familie bil og jeg har kommet litt der at vi ikke har mer en 230.000kr. Jeg elsker elbil konseptet mtp miljø og kostnader. Jeg har skikket på 2018 modell vw Passat gte da vi kjører mye langturer med familie. Motorvei til Danmark og generelt langturer. Samtidig så brukes bilen mye til barnehage og småkjøring i byen.

Jeg skal ha elbil på sikt, men nå kommer det så mye nytt at jeg har tenkt å ha en hybrid i 2-3 år. Hva tenker du om det ? Blir jeg aldri kvitt den igjen om 3 år. Og burde man heller låne mer penger og betale over 10 år?

Jeg har lest litt om gte og den virker bra, 0.3-04 på mila og opp til 40km på strøm. Er det en bil man må ha frem til man nærmest for støtte fra staten til å bytte til null emisjons bil ? 😅 2025/2030?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-02-15 22:02:01 +0100

Så gøy med mange svar ! Jeg takker for delingene! Jeg endte på en 2013 modell Octavia 1.6tdi automat. Veldig fornøyd med kraft og komfor.

Kjørte fra Voss - Kristiansand over Haukeli mer piggdekk. 0.45l pr mil. Kjempe deilig.

Jeg venter med å kjøpe elbil til man får en vanlig stasjonsvogn som går minimum 45 mil på verst tenkelig føre og til en prislapp på rundt 150.000kr

Det er nok en stund til 😂

Håper dere har feilfrie biler ;)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-24 13:55:49 +0100

Kloke ord fra Kamerat Helmar, hybrid er IKKE en løsning som gir deg en Ole Brumm, og satt opp mot vekta av en Passat, er 1,4 TSI om ikke mikro-motor, så iallefall i minste laget! Når det er sagt, så lenge vi snakker norske forhold, klarer du fint å holde følge med trafikken med en Passat GTE. Vi har tross alt Europas nest laveste gjennomsnittshastighet i veinettet, med 62 komma noe km/t i snitt, kun Malta har lavere hastighet enn oss! Helt fantastisk, og norsk motorveitempo er ærlig talt ikke noe å rope hurra for det heller: en litt hissig proff-syklist klarer stort sett å holde følge, om ikke annet, så et par kilometer :-) I det store utland vil det selvfølgelig være annerledes, men GTE har en absolutt respektabel toppfart, den trenger bare ovseleg langt tilløp for å komme opp i toppfart!

Det er så enkelt som at drivlinjen er konstruert for å fungere optimalt i hastigheter opp til si 90 km/t, når du kommer på motoveiene i unevnelige land der fartsgrensene er noe mer liberale, ja da er det overveiene sannsynlig at GTE kan oppleves noe andpusten, sogar direkte treig! Toyotas konsept, som jo er grunnleggende forskjellig, er enda sløvere, man har valgt å legge seg på en benziner med større slagvolum, men lavere trimmingsgrad. Dette er liksom selve poenget med å sette seg ned og vurdere familiens kjøremønster og behov. I all min kynisme kunne jeg meget godt klart meg med en 2CV her hjemme, kfr de 62 komma noe - rundt 20-40 hk er mer enn nok!

Ellers kan jo også Mittibuski Outlander Hybrid være verdt å vurdere - selv om Passat etter min oppfatning er en mye bedre bil - smaken er som baken!

Dog, som Kamerat Helmar anfører, hybrid drivlinje er ikke noe hokus-pokus som tryller drivstoff-forbruket ned mot ingenting. Som jeg anfører, 0,5-0,6 er realistisk, da snakker vi om normalt fornuftig kjøring i norsk landeveistempo, der batteriet er ladet før man legger i vei, og ellers at man lar bilen styre showet sjæl - altså vanlig hybridmodus. Det er hva en god venn som kjører rundt de 30' i året har erfart over tid, og ja, på småturer i nærområdet kommer man ned mot 0,5, kanhende man kan kjøre "rent elektrisk" - dette er en sannhet med modifikasjoner - på korte strekninger i sommerhalvåret - men det er et åpent spørsmål om det gir noen egentlig mening: det skal liksom mye til før det monner. Selv har jeg altså kjørt VW diesel i noenogtyve år, med et forbruk som sogar har bikket under 0,4 på langkjøring, lave 0,4 i snitt for sommerhalvåret, opp mot 0,5 for vinterhalvåret og 0,45 i snitt for hele året sett under ett - med opptil 70.000 i året på det verste betalte jo dieselbilen seg rimelig kjapt da - sammenlignet med benzinerne jeg kjørte tidligere som hadde et forbruk rundt 0,7-0,8 når jeg hadde sola i ryggen og medvind.

Rett skal være rett, med DPF ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-24 11:21:47 +0100

For å svare på det du egentlig spør om; med kjøremønsteret mest til barnehagen og nærmiljøet, og forutsatt at du lader med plugg, kan det være et ok valg. Men etter min mening er hybrid ikke både og. Det er hverken eller. Det lave bensinforbruket oppnår du bare når du kjører lite hver dag, og lader hver dag. På langtur er det den bittelille bensinmotoren som gjør jobben. Da blir forbruket vesentlig høyere. Så det spørs på fordelinga mellom småkjøring og lengre turer. Og om du gidder å kjøre motorvei med mikromotor..

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-23 18:25:33 +0100

Trampelkapp for kloke ord fra Kamerat Wizard, virtuell konfekt oversendes herved! Ellers er jo jo sånn at 50 % av verdens elektriske kraft kommer fra kullkraft, ergo vil en elbil i store trekk være omtrent like "miljøvennlig" som et damplokomotiv anno 1900 i det aller meste av verden! Og da tar vi altså ikke med så mye som en liten røykring av utslippene ved produksjonen av batteripakka, for ikke å snakke om den kollossale ressursbruken som må til før elbilen står der og blinker med lysene! Og når det gjelder det derre med sol og vind: vi har jo sett hvordan det går når det kommer en sky foran solcellepanelene eller blir vindstille der nede i Tyskland! Når smartingene samtidig presterte å stenge ned halvparten av sine kjernereaktorer og lot den amerikanske ambassade diktere trenerning over en lav sko av Nordstrema 2, ja da startet det en skikkelig snøball-effekt i energimarkedet gitt, den som googler på ordet "krise" og "energi" får full pott nå for tiden!

En annen liten "bagatell" med sol og vind er at det skal enorme arealer til for at det virkelig skal monne. Dernest er det dette med sol hhv vind: dette skal helst også være tilstede i rikelig monn! Det medfører at det kun er en håndfull nasjoner som har egnede arealer i et "drivverdig" omfang, deler av Norge er en egnet lokasjon, likeledes et par-tre relativt begrensede områder i Tyskland samt et par til. Jokeren - nasjonen som har størst arealer tilgjengelig til virkelig storstillt produksjon av grønn energi - er den russiske føderasjon. Der har man vedtatt at dette er et satsningsområde, og som noen av oss vet, når man bestemmer seg for å realisere noe der borte i øst, ja da skjer det etter norsk målestokk vanvittig raskt! Det mange ikke vet, er at den russiske føderasjon allerede i dag har en betydelig andel "grønn" energiproduksjon, med både gigantiske vannkraftanlegg og vindmølleparker under oppbyggning. Legg til enorme arealer som altså egner seg for såvel høsting av solenergi som vindmølleparker, vips, så har vi en nasjon som virkelig har potensiale for å bli "Europas grønne batteri" - til forskjell fra Norge...som har en total energiproduksjon på rundt en prosent av EU sitt totale forbruk!

Dette med infrastruktur er også et tema, men det er belyst gjentatte ganger i herværende forum, jeg nevner bare kort at såvel høyspentnettet som distribusjonsnettet må oppgrades for et re-siffret milliardbeløp i to runder, hver på ti år, det er en god begynnelse. Store avstander, begrensede ressurser, da må ting ta tid. Og tabber fra tidligere - bla denne greia med TN-nett vs IT-nett - TN-nett er regelen i verden rundt oss - i Norge er det kun sørvestlandet som har TN-netti noen grad - det er en ting som kommer til å være en skikkelig fest-brems på "elektrifiseringen" av Norge! Fort gjort å glemme, men boligområdene over det ganske land er rett og slett ikke rigga for at allemannalle skal ha et par elbiler som de hiver på hjemmeladeren fra de kommer hjem fra jobb ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-23 15:52:49 +0100

Velger alle å kjøre elbil så får vi snart en rask oppbygging av atomkraft og USA er en av de som planlegger dette fremover samt kanskje India, Kina og Frankrike. Kraft og energi fra Sol og Vind gir nok en grei økning men ikke nok og når da kull, olje og gass skal belastes med en rekke co2 avgifter så tvinger man frem uante middler nemelig atomkraft. Jo de slippet ikke ut miljøskadelige gasser men du og du hva skjer om en av de smeller slik som i Tjernobyl ellet i Japan. Vi kan på en måte skylde oss selv, verden skal ha nullutslipp før 2025 men i Kina og India dilter de etter og sier 2050 eller deromkring og det blir nesten som en scene i Pirates of the Carribien om at det er mere rettningslinjer enn en lov. Vi startet i motsatt ende med å skulle innføre elbiler i hopetall uten å ha infrastrukturen på plass men det skulle vært slik at infrastruktur ble bygget opp først slik at folk naturlig valgte elbil og gjerne med noe avgiftslemper når vi var der slik at våre fossil biler ble faset ut. Ellers tror jeg Ts med sine utsagn om 0,3-0,4 l pr mil enten må stole blindt på noen oppgitte tall eller at selger tar seg litt vann over hodet her. Joda i en test situasjon kan man sikkert få til mange fine tall men desverre er nok ikke dette reelt. Omtrent det dobbelte et nok. ere reelt men likevel gunstig. Uansett Ts må må nok se på reelt bruk og ikke noe på et papir, men joda elektriske biler et i støtet de og har vel nå 90 % av markedet som nysolgte biler. Men å ta på seg strieskjorte og spise havrelefse for å være blandt disse kan sikkert diskuteres men har du råd så har du lov så du får jo nesten se hva du har økonomi til. Uansett så kommer jordens samlede utslipp stort sett fra Fly, Skip og kullkraftverk så når vi velger vår elbil og slår et slag for miljøet så betyr det muligens noen billionte deler eller mindre for miljøet uten at jeg har regnet på det men vi er jo alle del av samme miljø så hvem vet hvor mye det bety at jeg kjlrer u gene i barnehagen med en elbil vs en fossil bil.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-23 11:25:11 +0100

Først og fremst, velg bil ut fra familiens økonomi. Det gir ikke mening i å verken spise havregrøt uka lang i 5 år eller trekke ut hovedsikringene for å få råd til f.ex en bil som angivelig skal være så og så fortreffelig i miljøfrikenes øyne. Det er så enkelt som at nei, det er slett ikke helt sant at en feiende flott, flunka ny elbil er så fantastisk mye bedre for miljøet enn det være seg en 5-10 år gammel hybrid - eller for den sakens skyld - en ditto dieselbrenner. Det er to gode grunner for det: dels er batteriproduksjonen ekstremt energikrevende, ofte er batteripakka made in Kina, da er det rimelig stor sjanse for at den er produsert på "miljøvennnlig kullkraft". Dernest er faktisk begrepet "forbruk" den virkelig store, stygge ulven som ingen snakker om, ifht miljøet. En konsekvens av dette er at det betyr mye mer for miljøet om du velger å "bruke opp" litt av en eldre bil, enn å låne til oppetter pipa for å kjøpe ny elbil. I det hele tatt, godt for familien, godt for miljøet! Og skulle du fortsatt være i tvil: ta en titt på Norges samlede utslipp kontra Kina og USA: verdens desiderte verstinger, hver på sitt vis: Kina har rett nok vanvittig mange innbyggere og derved "bare" litt høyere utslipp pr innbygger, kfr argumentasjonen miljøfrikene bruker for å gjøre lille Norge med bla 100 % vannkfraft til en "klimaversting", mens USA med si 350 millioner mennesker har enorme utslipp på alle målbare måter - men av en eller annen grunn er USA nærmest en "hellig ku" i denne settingen! Uavhengig av hellige kuer og så videre, den som ser på tallene innser rimelig kjapt at det betyr ingen verdens ting for miljøet i den store sammenhengen om så vårt lille Norge strengte ned all økonomisk virksomhet og alle innbyggerne gikk på sjøen med et søkke rundt halsen!

Mao tenker du først og fremst på familiens økonomi. Dernest vurder du familiens behov og kjøremønster. Jeg tenker at med 230.000 spenn, give or take si en hundretusenlapp i lån på toppen, kan en brukt elbil være et alternativ gitt to grunnleggende forutsetninger: mulighet til å innstallere en forskriftsmessig hjemmelader og et kjøremønster der dere i alt det vesentligste holder dere innafor en radius på si halvparten av elbilens rekkevidde på en middels dårlig dag - kfr at rekkevidden på en elbil går vesentlig ned under dårlige forhold - f.ex kulde og snø. Om disse forutsetningene IKKE er tilstede, vil elbil gi dere betydelige bruksbegrensninger som dere må tilpasse dere, i tillegg er kostnaden for å lade langs veien betydelige. Når det gjelder resten av regnestykket, er det overveiende sannsynlig at bruksavgiftene såvel som bompenger vil gå opp for elbiler i årene fremover, og neeeeeeeeeeeei, service og løpende vedlikehold er IKKE "gratis". Det kan du verifisere ved å sjekke f.ex prisene VAG tar for liten hhv stor service på biler som er 5 år eller eldre, det skiller typisk en tusenlapp, eller 20-25 ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger