Først og fremst, her har du helt klart tenkt sikkerhet, ti poeng! Ellers er det sånn at om du vil kjøre lovlig her, ja da er det ingen bønn - av med nærlyset! Nå kjenner jeg ikke funksjonaliteten i din lysbryter, hos VW er muligheten for å benytte tåkelys/tåkebaklys tilstede i alle settings unntatt off, dvs i auto, parklys og den siste - der nærlys/fjernlys er tent uansett lyset i omgivelsene. Auto, som du vel har på din bil også, styrer showet selv avhengig av lyset i omgivelsene. Og ja - hos VAG fungerer også baklyset i tuneller mv - den skal de ha. Men tåkelys/baklys, se det er og blir helt og holdent manuelt - heller ikke i auto-settingen tilpasses dette mot det norske regelverket.
Det er altså sånn at tåkelysene, eller kanhende det vil være mer korrekt å kalle dem grøftelys, ikke har noen forrigling som gjør at nærlyset kobles automatisk ut når man slår disse lysene på. Der må man tenke sjæl - og den eneste posisjonen der man kan slå av nærlyset, er i park. Vil du kjøre lovlig og ikke risikere bot og hard straff om Onkel Politi ser deg, ja da er dette en mulighet. Ellers har NAF denne fortolkningen av lovverket som regulerer lysbruk:
Kurve- og tåkelys skal i utgangspunktet brukes ved tett tåke, eller på spesielt svingete og uoversiktlige veistrekninger:
Du har ikke lov til å ha mer enn to tåkelys.
Du kan bruke tåkelysene som kjørelys på dagtid.
Du kan ikke bruke tåkelysene sammen med nærlysene.
Heller ikke fjernlysene samtidig som du bruker tåkelysene, bortsett fra kurvekjøring i lav hastighet (10–20 km/t).
Når det gjelder tåkebaklys, er det et grunnleggende krav for all lysbruk at man ikke skal blende andre trafikkanter. Dette innebærer i praksis at så snart føreren av en bil med tente tåkebaklys ser lysene fra en bakenforkjørende i bakspeilet, skal tåkebaklyset slås av. Ellers tolker jeg det sånn at tåkebaklys, som tåkelys, primært skal brukes som nevnt over: ved tett tåke - bisetningen som ofte blir glemt er denne greia med andre forhold der sikten går ned mot null - som du sier - snødrev - men også tett regnvær. I de tider da jeg ennå var i arbe', måtte jeg ut til alle døgnets tider, uansett vær og føreforhold, og ja, jeg er spesielt tilhenger av å bruke tåkebaklyset flittig under slike forhold, det er altfor mange idioter på veien som kommer i drittfart uansatt hvor dårlig sikt det måtte være, da utgjør et tent tåkebaklys forskjellen mellom en liten forskrekkelse og stjernesmell.
Nå har det seg sånn at på den bilen jeg kjørte i 14-15 av de åra, kun hadde tåkebaklys, ikke tåkelys eller grøftelys. Jeg gjorde imildertid en aldri så liten endring: jeg koblet inn TO tåkebaklys istedetfor ett - nettopp for synbarhetens skyld. Som du vet, uansett LED eller vanlige pærer, baklyspærer på 5 watt er ikke spesielt synlige, og de smelter så absolutt ikke ned snøen som legger seg heller. Derved hadde jeg ikke helt det dillemaet du nevner ... (more)