Xenon og BiXenon er barn av samme mor: vi snakker om en lyskilde fyllt med gass, som tilføres strøm med høy spenning, voila, bli lys og det ble lys! Mao en variant over temaet lysbue, og som vi vet, skal vi få til et slik fenomen, snakker vi typisk om spenninger i størrelsesorden 20.000 volt. En kritisk duppeditt i det vi kan kalle forsyningskjeden, kalles "ballast". HER finner du en nogenlunde forståelig blokkskjematisk fremstilling - rett nok for ekstralys: https://www.ekstralys.no/users/ekstralysmystoreno/Image/monteringsanv.pdf
I tillegg til pæra, som du altså har byttet, finnes det en "duppeditt" et sted. Om du føler kablingen, bør du kunne finne ut hvor denne er plassert - kan være vår gode venn Wizard vet hvor den befinner seg på Peugeout - og vil ikke merkeverkstedet svare - ja da kan du jo henvende deg til et bilelektrisk verksted. Ja, du kan med litt innsats finne ut av dette selv, men NB NB NB: selv om det ikke er megastore strømstyrker, er det ikke noen spøk å jobbe med duppeditter som generer høyspenning! Du skal mao ha LITt mer kunnskap om dette med å jobbe med strøm enn hvermannsen! Om du ikke føler deg hundre prosent komforabel med å gjøre en slik jobb og innretter deg på en slik måte at du ikke shorter høyspenningskilden eller noe annet festlig, ja da koster det ikke allverden å la et bilelektrisk verksted ta jobben. Det som kan komplisere dette noe, er dette med BiXenon, der harm an også en form for styring av lyset som sendes ut - stikkord nær/fjernlys og det VAG kaller "lysassistent". Om fabrikanten har valgt å integrere denne styringen og ballasten i en "sort boks" og attpå til har støpt denne inn i lykteinnsatsen, har du et problem. Da kan du stå overfor enten en Reodor Felgen (Youtube) reparasjon, der du må plukke opp en lykteinnsats som slett ikke er påtenkt å plukkes fra hverandre, for ikke å si at det kan være problematisk å sette den sammen igjen, og du må kanhende sende en "svart boks" til et firma som kan dette med å reparere sånt.
Men la oss nå ikke male fanden på veggen riktig ennå! Et bilelektrisk verksted vil normalt sett raskt kunne "belyse" aktuelle løsninger her, om merkeverkstedet ikke kan og vil! Ellers har du såvidt jeg ser, kommet et stykke på vei selv, HER finner du forøvrig en enkel forklaring på feilsøk og mulige årsaker: https://www.testtips.no/lys/sjekke-xe...
Hva lykteinnsatsen koster til Peugeot, vet jeg ikke, men skulle det være påkrevet å bytte hele stasen, sjekk prisen hos f.ex tyske nettforhandlere, eventuelt i Frankrike. Det er helt kurrant å handle på nett, og betaler du litt ekstra for frakt - DHL er en god samarbeidspartner - tar DHl seg av tollbehandlingen, og du får delene levert på døra - ofte i løpet av et døgn. Summa summurum blir totalkostnaden omtrent som Posten Norge, kanhende litt lavere, årsaken til dette ligger som vi vet, i ... (more)