0

Når bytte til elbil?

spurt 2022-01-18 11:54:37 +0200

anonym bruker

Anonym

Hei! Køyrer ein 2018-modell Peugeot 3008 diesel som eg er godt fornøgd med. Ganske nøyaktig 3,5 år akkurat no. Denne kan eg godt ha lenger, pleier vanlegvis skifte bil når garantiar går ut og risikoen for meir hyppige (og evt kostbare) verkstadreparasjonar stig. Altså 5-6 år. Når eg no likevel tenker å bytte til elbil, heng dette blant saman med at det kanskje er siste året med momsfritak, mykje el-bil-prat i media, det grønne skiftet, osv. "Alle" vil ha el-bil, alle bør køyre elbil... I tillegg er jo sjansen for at eg får litt igjen for Peugeoten tilstades når det fortsatt er nybilgaranti igjen.

Kjenner eg er delt på midten om det er riktig tidspunkt å bytte ein såpass ny bil. Når tenker du det er mest gunstig å bytte, ut frå eit heilhetsperspektiv? Økonomisk, miljømessig, osv.

Takknemlig for synspunkt!

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

2 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-18 13:08:47 +0200

Tja, jeg har selv en dieselbil anno sent 2014, jeg valgte diesel og nybil helt bevisst, i den hensikt å eie den og ha glede av den til jeg blir så gammel at jeg går over til tog og taxi på permanent basis. I praksis snakker vi da om 20-25 år, såpass bør en nybil av god kvalitet kunne holde. En forutsetning er at man kjører med vett, en diesel har det best når man kjører på momentet, ikke turtallet, spesielt før olja er gjennomvarm - altså et par-tre mil. Dernest sørger man for å opprettholde et normalt godt cedlikeholdsregime, herunder skyr man "longlife" service som pesten og sørger for at motoren får oljeskift med filterbytte hver 15.000 km, og tilpasser øvrige serviceintervaller etter dette. Og ikke minst: man sørger for understellsbehandling og løpende etterbehandling, typisk annethvert til tredjehvert år. Peugeot blir understellsbehandlet når de kommer til landet, derved må du bare sørge for løpende etterbehandling. Det er så enkelt som at "godstoffet", også i hulrommene, tørker inn over tid. Rust kommer innenfra - og det er veldig mye billigere å forebygge enn å "ta" rusta når den etterhvert titter frem. Noe kynisk sett: da er det som regel for sent.

Poenget? Med løpende vedlikehold forebygger man feil og problemer. Verken mer eller mindre. Ja, du må kanhende skifte slitasjedeler innimellom, med "innimellom" mener jeg med det være seg noen titusen kilometers intervaller - som for bremseskiver - eller noen hundre tusen kilometers intervaller - som for bremsecalipere. Det er faktisk ikke en naturlov som sier at det oppstår det du omtaler som hyppige og kostbare verkstedsreparsjoner på en bil etter det være seg 100.000 eller 500.000 kjørte kilometer: selve hensikten med et vedlikeholdsregime er å forebygge dette, det er så enkelt som at med f.ex jevnlig oljeskift, ja da får du ikke motorhavari i morra! Og skifter du de slitne bærebroene i forstillinga etter si 250.000 kjørte kilometer, ja da slipper du å skifte "resten" som påvirkes av dette - og du kjører nye 250.000 kilometer før neste gang du må skifte dem.

Ja, det koster litt, men si at du svir av 10.000 i året på service og løpende vedlikehold. For det første må du regne med en tilsvarende kostnad på en helt ny bil, for det andre vil verditapet, spesielt de tre førte åra, utgjøre veldig, veldig mye mer. Ergo er det dårlig økonomi å bytte bil for ofte. Min modell bygger på å kjøre bilen si 4-500.000 før jeg tenker på å bytte - så langt skal en god bil altså kunne gå uten nevneverdige problemer. Antall år er verre, det er der understellsbehandling og alminnelig vedlikehold kommer inn i bildet. Ja, jeg passer kanhende på bilene mine bedre enn de fleste - og jeg har en kjørestil som jeg tilegnet meg når jeg engang i tiden kjørte lastebil. Greit nok - kanhende du vil profitere på å bytte bil litt oftere enn meg. Det vet du best selv - du er selv eksperten på egne behov, eget ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-19 21:52:13 +0200

Bytt til elektrisk så fort som mulig. Kjøper du ny med leveringstid, så sikre deg angremulighet dersom avgifter øker mer enn så og så mye. Forutsatt at du bor slik til at du kan få på plass en hjemmelader, og at kjøremønsteret ditt er slik at du bare unntaksvis må lade langs veien, kommer du til å bli kjempefornøyd ! Jeg konverterte for et par år siden, og har ikke angret en dag. Lykke til !

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger