0

Hvor langt kan en Peugeot 407 gå ?

spurt 2022-01-18 11:51:05 +0100

anonym bruker

Anonym

Hvis bilen er bra behandlet og fulgt servicen...Hvor langt kan da en bil gå ?

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

6 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-18 12:23:54 +0100

Vel, det avhenger av flere faktorer, "fulgt servicen" er rimelig intetsigende: i min verden foretrekker jeg frasen et nogenlunde greit serviceregime, der bla jevnlig understellsbehandling / etterbehandling bør inngå. Uten dette kan man skifte olje og ditt og datt så mye man vil, før eller siden, helst før, oppstår det kritiske rustskader. Da har man tapt - uansett.

Ellers har vel ikke PSA gått i fella med "longlife" serviceintervaller, det er en god ting. Men som vi vet, det er veldig lett å ødelegge en bil, enn si en motor: altfor mange gir f.ex bånn pinne på kald motor. Da er det null smøring, vips, så har man en motor som er veldig, veldig slitt på no time. Sagt på en annen måte: kjøremønsteret er alfa og omega: en bil som brukes primært til å kjøre frem og tilbake til butikken og barnehagen med, lever et hardt liv. En taxi derimot, den er sjelden kald - den blir godt vedlikeholdt - den kan typisk rulle 500.000 på tre år - og det er fremdeles mye bil igjen - den er ikke i nærheten av å være like sliten som førstnevnte.

Men, om vi skreller av alle mulige variable: det du spør om, synes å være om det er mye "bil" igjen i enten en bil du eier...eller en bruktbil du har kastet dine øyne på. Alfa og omega er bilens faktiske stand, tallet i kilometertelleren er nettopp det: bare et tall. Og tro meg, selv om du skulle være faglært mekaniker, du klarer ikke å danne deg et godt nok bilde av bilens faktiske stand der ute på tunet hos selger - eller for den sakens skyld - i et utstllingslokale. Ja, du tar selvfølgelig utskrift av en sjekkliste og tar en "grovsjekk", men om bilen fremdeles er interessant, ja da sørger du for å underkaste bilen en NAF-test FØR - FØR - FØR du undertegner kjøpekontrakten. Nei, NAF avdekker ikke alle skjulte feil og mangler, men man avdekker med sikkerhet mange, mange flere av sorten enn du selv kan klare. Og som vi cet: det er vesentlig enklere å avtale utbedring av eventuelle feil og mangler FØR kjøpet enn etter...eventuell et rimelig prisavslag. En 60-punkters test koster 1500 spenn for medlemmer....en tusenlapp mer for full test. Verdt pengene, om dere splitter eller du tar hele moroa - du sover bedre. Det er også ryddigere for både kjøper og selger. Og nei, medlemskap uten veihjelp koster ikke stort -og det gir mye, bla tilgang til teknisk og juridisk rådgiving - både fra NAF sentralt og fra lokale samarbeidspartnere. Skal ikke mer til enn en kollisjon der motparten er forsikret i samme selskap som deg for at det bokstavelig talt skal lønne seg - veldig. Stikkord: skyld-deling. Spesielt om du har en eldre bil som er kjørt noen hundre tusen er det vanlig taktikk fra selskapenes side å prøve seg på sånne ting.

Når det gjelder det grunnleggende spørsmålet: hvor lang kan en 407'er gå - er det en ting som mangler: snakker vi benziner eller diesel? PSA produserer ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-18 14:53:17 +0100

updated 2022-01-18 15:14:23 +0100

Det er ingen grenser hvor langt en bil kan gå bare man foretar nødvendige reprasjoner for å holde det gående. Det som oftest skjer er at de som eier bilen til slutt tar en avgjørelse at nå sender vi den til en solrik plass hos en snill og barmhjertig opphogger nede på Sørlandet som fks Mørlandsmoen i Agder. Men fordi om Mr N Wolf sier at rust jo vil ta knekken på en bil så er jo det sant men de som kan rustsveise vil kunne bygge dette opp igjen fordi om det er tidkrevende og resten lar seg fikse med litt undersøkelser ang de vanligste slitedelene. Se på denne videoen på Youtube, den viser en helt fenomenal rust gjennoppbygging av en Classic Land Rover og man blir helt betatt av denne karen som ville berge bilen etter et familie medlem, husk man må se et stykke ut i filmen for å forstå hva som foregår og altså nesten trolldom, filmen er sett 7,2 millioner ganger og viser at ingenting er tapt uansett utgangspunktet ditt. https://www.youtube.com/watch?v=bRs-4...

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-18 16:56:47 +0100

For all del, om man kan sveise på proffesjonelt nivå - og helst litt over det også - og har sveiseutstyr av rett sort - ja da kan man si at ingenting er umulig! Jeg har en meget, meget sterk mistanke om at Kamerat Wizard ikke bare er mekaniker på super-nivå, men også er langt over gjennomsnittet god til å sveise. Det som er litt dumt, er at nyere biler - si fra rundt 1980 and on - er krevende å både rette opp og sveise om det dreier seg om skader i bærende konstruksjoner. Det skal ikke bare være snor-rett, jobben skal også gjennomføres iht fabrikkens spesifikasjoner. Jeg har gått gjennom tankerekka og sjekka mulighetene ved mer enn en anledning, når kjære biler i ellers god stand har blitt smadret av trafikale idioter. Du vet liksom at du har et problem når du står foran bilen og oppdager at den har u-form på den siden der idioten traff! Litt sånt har en tendens til å følge med alvorlige rustskader også, det er da man stikker fingeren i jorda før man setter bilen inn på verksted - eller for den sakens skyld- melder seg på sveise-opplæring, bestiller sveiseutstyr for en hundretusenlapp, bygger på 100 kvadratmeter på garasjen og sender søknad til kona om å få lov til å bo i garasjen for de nærmeste månedene.

Men for mindre rustskader - si nærmest kosmetiske rustskader som starter ved en mekansisk påvirkning på en kanal, eller for den sakens skyld, en gjennomrusta skjer, er det litt mindre håpløst. Da snakker vi om tusenlapper. Men kommer rusta innenfra bilens hulrom - det jeg kaller kreft i siste stadium - da er det man ser bare toppen av det berømte isfjellet. Da er det eneste rette å sende bilen til hoggern' like godt først som sist. Ikke bare for pengenes skyld, men også fordi det vil være svært ressurskrevende å ivareta hensynet til bærende konstruksjoners integritet, sagt rett ut: omfattende rustskader kan ikke uten videre repareres: det innebærer en sikkerhetsirisiko om jobben ikke blir fagmessig utført. Det er liksom ikke godt nok å være veldig god til å sveise! Det er et i et nøtteskall grunnen til at den kloke forebygger rustskadene, altså jevnlig understellsbehandling og hulromsbeskyttelse, fremfor å ta en etter-snar.

At det er mange som reparerer kondemnerte biler, det være seg rustskadde eller kollisjonskadde biler, er i og for seg greit, gode biler skal selvfølgelig tas vare på. Men i det øyeblikk de som gjør jobben tar snarveier, ja da er det virkelig fare på ferde. Min subjektive oppfatning er at det lenge etterlengtede offentlige registeret som skal opplyse om tidligere kondemnasjon osv, også bør kobles mot f.ex EU-kontrollene og avskilting/grunnlaget for avskilting. Det bør også være et strengere krav om dokumentasjon og kontroll av jobben når kondemnerte / avskiltede biler blir registrert på ny. Ingen er tjent med at biler som aldri burde vært på veien igjen, blir flikka på og solgt videre til neste, i mange tilfeller både godtroende og uvitende eier.

Som sagt - NAF-kontroll burde være regelen ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-18 17:59:32 +0100

Obs her tar altså Mr N Wolf feil, jeg kan overhale en motor med bind for øynene og en arm på ryggen men jeg er helt sveisedyselektiker og får ikke til noe som helst. Derimot så har jeg ofte ved å undersøke kjæreste markedet litt fått min datter til å like de som kan dette så mye bedre enn meg selv og var heldig en gang men nå har hun truffet en som faller sammen som en potet sekk om det er feil med bilen så strategien min virker ikke alltid. Ja ja en eller annen må jo være far til barnebarna våre så sånn kan det gå og nettopp, det er hans Volvo xc70 som nå står i garasjen og som jeg ligger under og overhaler Haldex og lodder Abs modul på så sånn gikk nå det he he.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-19 17:21:26 +0100

Vel, da er det altså EN ting som vår gode Kamerat Wizard IKKE kan! Men når vi ser bort fra denne biten med sveising, tenker jeg jo at denne herremannen nok har en CV som må være lenger enn en dassrull, og ellers kvalifiserer til tittelen "tusenkunstner"! Min avdøde bror var forøvrig også en mangfoldig mann, det var ikke den ting broder ikke kunne! Dog levde broder sitt liv i en annen tid, før han kom dithen at han kunne unne seg nye biler, kjørte han bla Opel Rakett fra 1957 and on, du og du, så god han ble til å overhale motorer av de bilene! Enda bedre ble han altså til å sveise rust, for ikke å snakke om gjemme bort kritisk rust for d'rede Biltilsynet! Helt fantastisk, og han var virkelig storebror, han var dobbelt så stor som meg og er den eneste jeg noensinne har sett som kunne sprinte avsted med en Opel-motor - MED GIRKASSE - i armene. Rett nok dreit han i buksa under disse stuntene, og han fikk etterhvert dårlig rygg, men du og du, så impregnert jeg ble! Forøvrig er muskler og Julius-kropp medlang overkropp og lange armer noe som ligger til familien, vekker stor munterhet i skjorte-butikken! Ellers hadde vår like avdøde mor også biceps som ville fått Scharzenegger til å bli grønn i trynet, hun tok med letthet en 50 kilos sekk under hver arm og spurtet avgårde - gjerne mens hun pusha bestemor foran seg! Er det rart jeg har blitt som jeg har blitt, og opp gjennom åra har skremt vannet av diverse would-be meget pinglete svigersønner?

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-19 17:57:58 +0100

Mr N Wolf har rett han at min cv kan kan knapt skrives på en dorulls lengde men ønsker ikke helt å utdype det her på forumet da de som får svar her med sine til tider svært begrensede spørsmål og informasjon av og til må være trollmann og tolke så det holder altså Wizard=Trollmann på Norsk for å kunne svare på. Hvem i verden kan svare på at bilen gir masse feilkoder og er en Opel ca 10 år gammel ? Vi kan nok ikke svare på mere enn det infoen om problemet tilflyter oss så noen ganger blir svarene gitt i henhold til info basert på at alle som spør her fortjener et svar. Jeg kan nok ikke helt si jeg er 1000 kunstner da men som broren til Mr N Wolf var inne på at å skjule rustproblemer det er jeg ekspert på og har brukt det på flere biler gjennom årene. Men husk det er et sjansespill, naboen hadde en Ford Granada som knakk i 2 biter i langsøkrysset i Arendal, ja ikke akkurat i 2 biter men kanalene gav opp slik at midten av bilen slepte nedi bakken og det var da rett på skroten med den bilen. Så å være for iherdig med å skjule rust faktisk får trafikk farlige biler men for de fleste står det jo på økonomi. Så ikke prøv dette hjemme boys and girls.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more

Kommentarer

Jeg regner meg ikke som noen "tusenkunstner", men jeg har både skifta gulv og kanaler, skjøtt sammen 1 bil med en annen har jeg også gjort, dette i en garasje på snaue 50 kvadrat. Det er minst like viktig å bruke hodet som hendene før man starter jobben, og å fortsette å bruke hodet underveis.

sig2021 gravatarbildesig2021 ( 2022-01-19 23:25:54 +0100 )rediger

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger