0

Lada 2005 - artikkel / test - en varm takk!

spurt 2022-01-15 22:46:57 +0100

updated 2022-01-15 22:49:33 +0100

Jeg merker meg med glede dagens artikkel fra hine dage der et av våre store orakler har testet ovenfornevnte bil - en virkelig seriøs mannfolkbil for en gangs skyld! Artig å lese og sånn passe objektivt, den skal forfatteren ha! Han fikk til og med med seg at Lada er vesentlig modifisert ifht Fiat 124: mer enn 300 punkter er faktisk tallet på endringer - og motoren er helt forskjellig: en mekaniker vil kjenne igjen mye fra Mercedes sine små firere fra 60-tallet. Ellers er det i tillegg til "håndjager" på bensinpumpa - som jo er nevnt i artikkelen - også oktanvelger på fordeleren, det er uproblematisk å kjøre på lavere oktan enn 93, jeg kjørte selv min første Lada 1500 S på veldig nær ren diesel etter en aldri så liten feilfylling. Her var det billig tenkte jeg - vel - så leste jeg ordet D.I.E.S.E.L på pumpa! Dengang var det virkelig billig diesel - avgiften ble avregnet med kilometerteller i dieselbilene!

Vær ops på at bensintanken og plasseringen - som jo ser litt "skummel" ut ved første øyekast - er en av de tingene som ble med fra Fiat. Plasseringen og designet er imidlertid gjennomtenkt: den er påtenkt å sprette ut av bilen ved en kollisjon, og den er konstruert med avrundede hjørner for nettopp dette formålet. Kfr at mange andre biler hadde tanken plassert under bagasjerommet dengang, ved en rævkjøring ble tanken sprengt, bensinen slynget forover - vips - så befant fører og passasjerer seg midt i et kjempestort bål.

Det bør også nevnes at alle firkant-Laddiser og Niva med Ladas egen benziner har uttak for sveiv på motoren. Det som skiller, er at de tidligere modellene også har hølet i støtfangeren, på de nyere må man selv borre hølet gjennom støtfangeren og frontplata. Sveiva fulgte forøvrig også den -81 1500 Laddisen jeg selv "arvet", den rulla sine modige 425.000 km før den ble re-eksportert tilbake til Mor Russland. Gamle Laddiser døde jo ikke i hine dage - de reiste bare hjem og fant nye eiere. Morsomt når jeg så denne bilen igjen i St Petersburg utpå 2000-tallet en gang! g nja, man skal ikke kimse av gamle Laddiser, om man bytter ut de originale demperne med gassdempere og skaffer seg seriøse dekk, ja da blir den virkelig god på veien. Legg til godt dimensjonerte bremser og et atskillig "stivere" understell enn Fiat 124, så har man en vinner! Dog nevner ikke vår gode venn at Lada - som Fiat 124 - har en tendens til å bli understyrt når man presser den i kurvene. Men ellers: som vinterbil f.ex - ingenting stopper en firkantladdis - jeg hadde også kjettinger til alle fire hjul - og fikk en gjeng med blærer til å måpe når jeg kjørte rundt 20 meter med mer enn 50 cm snø med en en-tonns henger på slep ut fra en ubrøyta parkeringsplass. God bakkeklaring, bakhjulstrekk, gammeldagse piggkjettinger med eksra løtter - ingenting stopper deg da!

Det er også på sin plass å nevne at fabrikken ble kjøpt med hud og hår fra Fiat ... (more)

rediger omgjør tags merk som støtende lukk merge slett

4 answers

Sorter etter » eldste nyeste flest stemmer
0

besvart 2022-01-16 13:09:19 +0100

Artig artikkel, og ekstra morsomt med Norulf sine tillegg. Har selv hatt både 2105 og 2107. Var nok ikke like begeistret som Norulf, men ja - de lot seg kjøre..
Kunne vært artig om det også ble gjennomført en test av Niva - og den kunne gjengis på nytt.

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-16 13:45:30 +0100

Rosende ord fra Kamerat Helmar mottatt med stor takk, og ja, det finnes drøssevis med tester av vår alles kjære Niva, en skikkelig klassiker gjennom flere tiår - ingen over, ingen ved siden! Iallefall så lenge vi holder girkassa utenfor...denne ble som kjent overtatt mer eller mindre uendret fra firkant-Laddisen. For de som bruker bilen kun på vei, er dette problemfritt, men for de som tar en tur ut i skogen, opp i trærne, er dette med girkassa noe man bør ha i bakhodet og kjøre deretter!

Når det er sagt, Niva har også diffsperre, og som billedbladet "Nå" så treffende fastslo når de "testet" Niva, denne skarper noe forferdelig når den betjenes i fart! Dette var gjenstand for mange ukvemsord om denne "drittbilen" fra de såkalte "ekspertene" i "Nå", at de selv åpenbart var analfabeter og ikke klarte å lese den klare, sterke teksten som i klartekst sier at spaken for inn- og utkolbling av diffsperrra ikke skal betjenes under kjøring, se det glemte de å nevne! Sånn bortsett fra å lese instruksjonsboka: i datidens eksportmodeller av Niva sto denne teksten på flere språk i midtkonsollen - både russisk, engelsk og jeg mener også norsk! Helt fantastisk, d'rede testlaget fikk kanhende en marsipangris fra "noen" for å finne noe negativt å si om Niva :-) ? Billedbladet "Nå" lå jo i sin tid nær opp til å være et politisert Se og Hør, må vite! Bla gjorde man også narr av våre gode venner i Pravda når de skrev en artikkel om de første fotoboksene der utenfor Kristiandsand for mange år siden: Pravda mente at slik overvåking av et lands borgere ikke var bra! Billedbladet "Nå" rykket umiddelbart ut og siterte altså samferdselsdepartementet, som bedyret at dette med fartsboksene bare var et "eksperiment", og aldri ville bli aktuelt å innføre i stor skala!

Men, tilbake til vår alles kjære Niva: den vanligste versjonen er det korte, tredørs, solgt i enorme antall i øst, men også eksportert til de aller fleste land i Europa, for ikke å snakke om mange andre land i verden forøvrig. Som firkant-Laddisen: en skikkelig verdensbil! Det mange ikke vet, er at den også finnes i en lang, 5-dørs versjon. Skikkelig stilig, samme bakkeklaring, korte overheng, men mer bagasjeplass og bakseteplass, rett og slett en feiende flott stasjonsvogn ala Niva! Under panseret sitter det stort sett varianter over temaet Ladas egen R4 benziner, rundt 75-80 hk med relativt lang slaglengde gir helt greie ytelser og anvendbar kraft fra lave og midlere turtall. Ikke akkurat noen motorveisracer, men det har da heller aldri vært meningen. En dieselversjon med minst en versjon av PSA sine dieselmotorer finnes også, men i Russki' Federatze' er ikke verken benzin eller diesel spesielt dyrt, derved er Niva først og fremst en benziner. Og nei, det er ikke noe så simpelt som en "SUV", Niva har kraftuttak både foran og bak, og blåser fletta av en SUV når det gjelder fremkommelighet. Selvfølgelig...så lenge man har dette med girkassa i bakhodet! Men skulle det gå ... (more)

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-17 15:31:19 +0100

updated 2022-01-17 15:43:41 +0100

Far min hadde flere av disse Ladaene og mente de var bilgaven til oss mennesker men hm, jeg delte aldri hans glede over disse bilene men var jo imponert over at man fikk et verktøysett med bilen slik at man kunne bytte motor i et øde skauholdt en plass. Bilen hadde muskelservo som bare Mr N Wolf kunne like med sin Julius kropp men for de fleste av oss så ble det nok vel mye her som nevnt i reportasjen til Frank Williksen. Klokken gikk aldri riktig og jeg og min far spøkte alltid om at klokken ble styrt fra atomuret i Moskva og at man da måtte regne med at den viste noe timer feil. Jeg følte nok aldri at disse Lada 2000 seriene klarte å holde stand mot modernere konkurenter men for all del de hadde sine styrker også og overdimensjonert så det holdt og du kommer til å ha tilgode å se smekre og fine komponenter her men det virket jo. Jeg husker først og fremst at min far skulle kjøre på blyfri bensin men vet ikke om det var så lurt da han hadde tre slike firkant Ladaer før søsteren min arvet den siste men desverre var det nok rust som tok den også da det var med nød og neppe at fordørene hang på bilen og begge hjulbuer bak var poppet på med nagletang og sprøytet sorte da resten av bilen egentlig var rød. Jeg setter pris på disse minnene og ville ikke vært det foruten men Williksen var nok inne på et og annet fra den gang så det å overta maskinene fra en utgått Fiat modell og om enn forbedre den på en rekke områder så traff den jo absolutt det markedet den var ment for men som en innovativ modell i utlandet falt den nok mellom minst 2 stoler og solgte nok mest på pris da vår nabo Øst for Sinsen krysset trengte utenlansk valuta.

Hilsen Mr Car Wizard

rediger merk som støtende slett lenke more
0

besvart 2022-01-18 00:16:28 +0100

Som Kamerat Wizard er inne på, Laddisene fra hine dage hadde muskelservo, og for noen av oss er jo det å anse som feiende flott "ekstrautstyr"! Tenk bare på alle de pengene man sparer på å ha sitt eget helsestudio! For ikke å snakke om hvor impregnerte damene blir av å se biceps som ville fått selveste Arnold til å bli grønn av misunnelse! Ellers må jeg påpeke en ting: Lada-fabrikken var IKKE bygget opp av gammelt maskineri fra Fiat, det var produksjonslinjer som ville gjort datidens bilprodusenter i det øvrige Europa like grønne som nevnte Arnold over Lada-musklene! Kjøpt dyrt og nytt, montert under oppsyn av Fiats ingeniører, får dessverre ikke lagt inn bilder her, men tro meg, Fiat selv hadde ikke like moderne produksjonslinjer for sine 124 dengang!

Og at bilene solgte? Som varmt hvetebrød, både i eksportmarkedene og innenlands. Årlig produksjon overgikk mange andre bilprodsenter med solid margin i en årrekke, hvem ville vel ikke ha en grei, robust bil med mengder av utstyr som "Hvermannsen" bare kunne drømme om å ha råd til med f.ex Opel Rakett? Opel Kaputt, som kosta omtrent det samme som en Laddis, var prmimitiv på alle vis sammenlignet med Laddisen - da var det lett å velge for mange! Laddisene var faktisk i lange tider Norges mest solgte bil om man regnet på samme måte som "de andre"! Kfr at tallne dengang for enkelte produsenter ble "slått sammen", mens Lada-salget ble ført opp for hhv 1200 / 1500 og senere 1600....av en eller annen merkelig grunn...kanhende man ikke ønsket å medgi at bilene solgte fantastisk godt - ikke minst på grunn av en fantastisk kundestøtte og bunn seriøs holdning til dette med begrepet "garanti" fra Konela Norge sin side! Så får det heller være at det var fryktelig mange russere med diffuse arbeidsoppgaver i Konela-systemet - for bilkundene betydde jo ikke det noe som helst fra eller til - det påvirket ikke utsalgsprisen.

For spesielt interesserte finnes det mengder av bilder og en del tekst HER: https://englishrussia.com/automotive/

Søk gjerne også på "abandoned", da kommer bla en serie med bilder fra den forlatte Moskwitch -fabrikken opp! I det hele tatt, mange historiske bilder for den bilinteresserte, enn si alle som måtte ha interesse av å se bilder av gamle, forlatte bygninger osv osv!

rediger merk som støtende slett lenke more

Ditt svar

Du kan begynne å skrive uten å være logget inn - spørsmålet ditt vil bli publisert etter at du har logget inn eller laget en ny konto.

Legg til svar

Antall visninger