Lada 2005 - artikkel / test - en varm takk!
Jeg merker meg med glede dagens artikkel fra hine dage der et av våre store orakler har testet ovenfornevnte bil - en virkelig seriøs mannfolkbil for en gangs skyld! Artig å lese og sånn passe objektivt, den skal forfatteren ha! Han fikk til og med med seg at Lada er vesentlig modifisert ifht Fiat 124: mer enn 300 punkter er faktisk tallet på endringer - og motoren er helt forskjellig: en mekaniker vil kjenne igjen mye fra Mercedes sine små firere fra 60-tallet. Ellers er det i tillegg til "håndjager" på bensinpumpa - som jo er nevnt i artikkelen - også oktanvelger på fordeleren, det er uproblematisk å kjøre på lavere oktan enn 93, jeg kjørte selv min første Lada 1500 S på veldig nær ren diesel etter en aldri så liten feilfylling. Her var det billig tenkte jeg - vel - så leste jeg ordet D.I.E.S.E.L på pumpa! Dengang var det virkelig billig diesel - avgiften ble avregnet med kilometerteller i dieselbilene!
Vær ops på at bensintanken og plasseringen - som jo ser litt "skummel" ut ved første øyekast - er en av de tingene som ble med fra Fiat. Plasseringen og designet er imidlertid gjennomtenkt: den er påtenkt å sprette ut av bilen ved en kollisjon, og den er konstruert med avrundede hjørner for nettopp dette formålet. Kfr at mange andre biler hadde tanken plassert under bagasjerommet dengang, ved en rævkjøring ble tanken sprengt, bensinen slynget forover - vips - så befant fører og passasjerer seg midt i et kjempestort bål.
Det bør også nevnes at alle firkant-Laddiser og Niva med Ladas egen benziner har uttak for sveiv på motoren. Det som skiller, er at de tidligere modellene også har hølet i støtfangeren, på de nyere må man selv borre hølet gjennom støtfangeren og frontplata. Sveiva fulgte forøvrig også den -81 1500 Laddisen jeg selv "arvet", den rulla sine modige 425.000 km før den ble re-eksportert tilbake til Mor Russland. Gamle Laddiser døde jo ikke i hine dage - de reiste bare hjem og fant nye eiere. Morsomt når jeg så denne bilen igjen i St Petersburg utpå 2000-tallet en gang! g nja, man skal ikke kimse av gamle Laddiser, om man bytter ut de originale demperne med gassdempere og skaffer seg seriøse dekk, ja da blir den virkelig god på veien. Legg til godt dimensjonerte bremser og et atskillig "stivere" understell enn Fiat 124, så har man en vinner! Dog nevner ikke vår gode venn at Lada - som Fiat 124 - har en tendens til å bli understyrt når man presser den i kurvene. Men ellers: som vinterbil f.ex - ingenting stopper en firkantladdis - jeg hadde også kjettinger til alle fire hjul - og fikk en gjeng med blærer til å måpe når jeg kjørte rundt 20 meter med mer enn 50 cm snø med en en-tonns henger på slep ut fra en ubrøyta parkeringsplass. God bakkeklaring, bakhjulstrekk, gammeldagse piggkjettinger med eksra løtter - ingenting stopper deg da!
Det er også på sin plass å nevne at fabrikken ble kjøpt med hud og hår fra Fiat ...