Har du fått tatt en skann av bilen med en OBD2 skanner. Om du ikke har så kjøp deg en enkel modell på Biltema til noen hundrelapper så ser du hvilken sylinder feilen er på.
Om det feks er sylinder 2 feil er på. Så tar du coilen og setter den på 4ern. Og fjerner feilkoder med skanneren. Ta deg en tur. Når motor lampen kommer på igjen. Skanner du igjen. Om feiltenningen har flyttet seg til 4ern. Er det feil på coilen. Og du må skifte den.
Om bilen har kjørt noen hundre tusen km og dratt på årene. Kan du i samme slengen bytte alle coilene når du vet feil er på coilen. Da det er fin «vedlikehold» av bilen da om en ryker så vil resten ryke en gang! Så slipper du det stresset på vei til jobb neste gang!
VAG er kjent for at coilen ryker. I følge NAF bilbergeren jeg måtte ha hjelp med på samme feil på en Audi jeg hadde før.
Hilsen Kamerat Samiano